Visual Metaphor on Portuguese Textbook

Authors

  • Francisco Alexandre Sobreira de Souza
  • Ana Maria Pereira Lima

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3118

Keywords:

Literacy, Multimodality, Multimodal metaphor, Textbook

Abstract

In this work, we intend to analyze how the visual metaphors are developed in the reading activities present in the Portuguese Textbook [Livro Didático de Português] (LDP) aiming at a critical visual literacy, if they approach a direction for the metaphoric conceptualization process perception, going through its compositional elements, in the multi-modal textual constructions and if they potentialize an opportunity for the unveiling of veiled intentions and values. For that, we base ourselves on the theoretical assumptions of the Conceptual Metaphor (LAKOFF & JOHNSON, 2002) and the Multimodal Metaphor (FORCEVILLE, 2009), allied to the multimodality theory (KRESS, 2009; 2010), (VAN LEUWEEN, 2005), (KRESS &VAN LEUWENN, 2006), since multimodal texts constitute our daily social practices. Furthermore, we make a counterpoint with the National Common Curriculum Base [Base Nacional Comum Curricular] (BNCC, 2018), in order to realize if these reading activities follow the guidelines of the related skills. Finally, we also note a secondary treatment in relation to multimodality in LDP, even though being one of its most noticeable compositional aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. BNCC, Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, B. G.; SIEBENEICHER, B. (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. – 4. ed. 2. reimp. – Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011, p. 137-152.

_____________. Analysing Discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Coord. Trad., revisão e prefácio: Izabel Magalhães. 2. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2016.

FORCEVILLE, C. Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research. In: FORCEVILLE, C; URIOS-APARISI, E. (Eds.) Applications of cognitive linguistics: Multimodal Metaphor. New York: Mounton de Gruyter, 2009, p. 19-42.

KRESS, G. What is mode? In: JEWITT, C. (Ed.). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. London: Routledge, 2009, p. 54-67.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 5. ed. London; New York: Routledge, 2006.

LAKOFF, G; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. (Coordenação da tradução: Mara Sophia Zanotto). Campinas, São Paulo: Mercado de Letras; São Paulo: Edpuc, 2002.

OLIVEIRA, T. A.; ARAÚJO, L. A. M. Tecendo linguagens: língua portuguesa: 9º ano. 5. ed. Barueri: IBEP, 2018.

RIBEIRO, A. E. Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

___________. Pedagogia dos multiletramentos diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. – 1. ed. 2. reimp. - São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p.11-31.

ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Trad.: Grupo de Estudos sobre Ideologia, Comunicação e Representações Sociais da Pós-Graduação do Instituto de Psicologia da PUCRS. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London; New York: Routledge, 2005.

VIEIRA, J. A.; MACEDO, D. S. Conceitos-chave em análise de discurso crítica. In: BATISTA JR. et al. (Orgs.). Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018. p.48-77.

VIEIRA, J. A. Discurso e metáforas visuais. In: VIEIRA, J.; SILVESTRE, C. Introdução à multimodalidade: contribuições da Gramática Sistêmico-Funcional, Análise de Discurso Crítica, Semiótica Social. – Brasília, DF: J. Antunes Vieira, 2015, p.75-92.

Published

2020-05-12

How to Cite

DE SOUZA, F. A. S.; LIMA, A. M. P. Visual Metaphor on Portuguese Textbook. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 102–117, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3118. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3118. Acesso em: 4 dec. 2024.