Functioning of Power Devices in the Media and Education

An Enunciative Series of Chaos?

Authors

  • Kélvya Freitas Abreu
  • Orlando Silva de Oliveira
  • Maria Patrícia Lourenço Barros

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-11-2913

Keywords:

Media, Power Device, Education

Abstract

The present study aims to reflect on the enunciative series that has shaped a narrative of chaos around Brazilian education over the years. In particular, we take as a temporal cutting the materialities uttered in the Mainstream and Alternative Media, after President Jair Bolsonaro’s inauguration (January to May 2019). Thus, through an exploratory interpretative research, we propose to analyze a set of enunciative series and to observe how a device or several power devices act on discursive materiality in a given time period and space. This discursive game was glimpsed in the light of categorizations proposed by Foucault (2006) deepened by Deleuze (1996) in understanding the functioning of this device (GREGOLIN, 2015, 2016). As a result, we conclude that the media perpetuate power narratives by associating themselves with political discourse, making room for certain sayings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DELEUZE, G. O que é um dispositivo? In: ______. O mistério de Ariana. Tradução e prefácio de Edmundo Cordeiro. Lisboa: Vega – Passagens, 1996. Disponível em: <https://pt.scribd.com/doc/48275693/O-que-e-um-dispositivo-Gilles-Deleuze>. Acessado em: 01 set. 2019.

DOURADO, L. F. Reforma do Estado e as políticas para a educação superior no Brasil nos anos 90. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, 2002.

FOUCAULT, M. Outros espaços. In: ______. Estética: literatura, música e cinema. Tradução de Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. p. 411-421 (Coleção Ditos e Escritos, v. III).

GREGOLIN, M.R. Discursos e imagens do corpo: heterotopias da (in)visibilidade na WEB. In: FLORES, G.G.; NECKEL, N.R.F.; GALLO, S.M.L. (Orgs.). Análise do discurso em rede: cultura e mídia. [S.l: s.n.], 2015. p.191-203.

GREGOLIN, M. R. Análise do Discurso com Michel Foucault Ep. 02, Os dispositivos. 2016. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?time_continue=555&v=IpMURaG9hYc> Acessado em: 01 set. 2019.

SILVA, F. P. Mídia e produção dos sentidos: das traquinices que povoam o enunciado. In: OLIVEIRA, M. B. F.; ALVES, M. P. C.; SILVA, M.P. (Orgs.). Linguagem e práticas sociais: ensaios e pesquisas. Natal: EDFRN, 2008.

SILVA, I. B. G. O Banco Mundial e as políticas educacionais. Ciclo Revista, v. 1, n. 2, 2016.

SINGER, P. Poder, política e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 1, p. 5-15, jan./abr. 1996.

STEINBERGER, M. B. Discursos geopolíticos da mídia: jornalismo e imaginário internacional na América Latina. São Paulo: EDUC; Fapesp; Cortez, 2005.

Published

2020-03-23

How to Cite

ABREU, K. F.; DE OLIVEIRA, O. S.; BARROS, M. P. L. Functioning of Power Devices in the Media and Education: An Enunciative Series of Chaos?. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 11, n. 2, p. 80–92, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-11-2913. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/2913. Acesso em: 7 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)