Children’s Literature as an Articulator Way of Critical Racial Literacy in the Classroom
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-11-2910Keywords:
Critical Racial Literacy, Racial Identity(s), Children's literatureAbstract
The theoretical review presented in this article is an excerpt from the Master's thesis and aims to conduct a brief analysis of the relevance of Critical Racial Literacy to promote discussions about children's racial identities through the use of Children's Literature books. The motivating question of the study was: What research has shown reflections about the use of Children's Literature in the classroom for teaching about issues of racial identities with the possible perspective of critical racial literacy? For these reflections, authors such as Ferreira (2015), Jovino (2006, 2015), Souza, Dias and Santiago (2017), Araújo (2017), Rosa (2014), among others, were considered. For the analysis proposed here, some research is presented that deals with the relevance of using the children's literature book in the classroom to enable discussions about racial issues, based on Critical Racial Literacy. From this reflection, it is understood that Children's Literature can be one of the possibilities to discuss race and empower children about their racial identities.
Downloads
References
ARAÚJO, Débora Cristina de. Quem escolhe o que ler na escola? Refletindo sobre a diversidade étnico-racial na literatura infantil e juvenil. e-hum - Revista Científica das áreas de História, Letras, Educação e Serviço Social do Centro Universitário de Belo Horizonte, v. 10, n. 1, Jan./Jul. 2017.
BRETANHA, S.; JUNIOR, A. M. de L.; MARINS, I. M. M. “Segredos mais que secretos das princesas”: reflexões sobre práticas de letramento literário a partir de uma abordagem intercultural. Conexões Culturais – Revista de Linguagens, Artes e Estudos em Cultura, v. 1, n. 2, p. 122-138, 2015.
CAVALLEIRO, E. dos S. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: Racismo, preconceito e discriminação na educação Infantil. 1998. 240 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 1998.
FERÉ, Liz. O poder das palavras: relações de alteridade no seio do povo brasileiro, entre branquitude e negritude. Revista Digital do Programa de Pós-Graduação em Letras da PUCRS, Porto Alegre, v. 11, n. esp. (supl. 1), p. s83-s99, set. 2018. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/30903/17315>. Acesso em: 04 jan. 2019.
FERREIRA, A. de J. Racismo no Brasil?: é coisa da sua cabeça: histórias de racismo e empoderamento no ambiente familiar, escolar e nas relações sociais. Ponta Grossa, PR: Estudio Texto, 2017.
FERREIRA, A. de J. Narrativas Autobiográficas de Professoras/es de Línguas na Universidade: Letramento Racial Crítico e Teoria Racial Crítica. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus. Narrativas Autobiográficas de Identidades Sociais de Raça, Gênero, Sexualidade e Classe em Estudos da Linguagem. Campinas, SP: Pontes Editora, 2015a. p. 127-160.
FERREIRA, A. de J. Letramento racial crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2015b.
GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação Anti-racista: caminhos abertos pela Lei federal nº 10.639/03. Secretaria de educação continuada e alfabetização e diversidade: Brasília 2005. p. 39-62.
GUINIER, L. From racial liberalism to racial literacy: Brown v. Board of Education and the interest-divergence dilemma. The Journal of American History, v. 91, n. 1, p. 92-118, 2004.
JOVINO, I. da S.; QUADROS, T. de. Literatura infanto-juvenil no contexto pós lei 10.639: representações de negros e negras em debate. In: XXV Encontro Anual de Iniciação Científica. II Encontro Anual de Iniciação Científica Junior. Universidade Estadual de Ponta Grossa, 2006, 4, Ponta Grossa. Resumos... Ponta Grossa: UEPG, 2006. Disponível em: <http://apps.uepg.br/propesp/pesquisa/eaic/public/storage/uploads/2016/09192792952/2016-09-26_16-40-40.pdf >. Acesso em: 13 jul. 2018.
JOVINO, I. da S. Crianças negras na história: Fontes e discursos sobre a breve infância permitida pelo escravismo oitocentista brasileiro. Revista Eletrônica de Educação, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 189-226, 2015. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/issue/view/19/showToc>. Acesso em: 04 abr. 2018.
JOVINO, I. da S. Crianças negras nas imagens, imagens de crianças negras: infância e raça na iconografia do século XIX. In: FERREIRA, A. J. (Org.). Relações étnico-raciais, de gênero e sexualidade: perspectivas contemporâneas. [online]. Editora UEPG, 2014. p. 37-64. Available from SciELO Books.
LUZ, M. A. P. de C. Representações dos personagens negros e negras na literatura infantil brasileira. 2018. 128 f. Tese (Doutorado) – Universidade Nove de Julho- UNINOVE: São Paulo, 2018.
MOSLEY, M. That really hit me hard’: moving beyond passive anti-racism to engage with critical race literacy pedagogy. Race Ethnicity and Education, v. 13, n. 4, p. 449-471, 2010.
OLIVEIRA, K. de. A (não) representatividade de personagens femininas negras na literatura infantil e o impacto observado na (re)construção da identidade racial das meninas. Trabalho apresentado oralmente no III Seminário de Teses e Dissertações em Andamento. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2018.
PERES, F. C.; MARINHEIRO, E. de L.; MOURA, S. M. A literatura infantil na formação da identidade da criança. Revista Eletrônica Pró-Docência, UEL, v. 1, n. 1, jan.-jun. 2012. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/prodocenciafope>. Acesso em: 04 abr. 2018.
ROSA, D. C. A construção da identidade racial de crianças negras na educação infantil. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2014.
SANTOS, F. dos. Identidade negra e Literatura Infantil. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, Universidade Federal de Sergipe, v. 24, p. 45-60, mai.-ago. 2017.
SILVA Eduardo Dias da; SOUZA-DIAS, Romar. Letramento racial mediado pela literatura infanto juvenil na educação básica. Revista InterteXto, v. 10, n. 2, 2017.
SOUZA, E. G. L.; DIAS, L. R.; SANTIAGO, F. Educação infantil e desigualdades raciais: tessituras para a construção de uma educação das/nas relações étnico-raciais desde a creche. Humanidades & Inovação, v. 4, p. 1-146, 2017.
SKERRETT, A. English teachers’ racial literacy knowledge and practice. Race Ethnicity and Education, v. 14, n. 3, p. 313-330, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Keila de Oliveira, Aparecida de Jesus Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).