A CONSTITUIÇÃO METAFÓRICA E METONÍMICA DE ANÚNCIOS ESCOLARES
Keywords:
Metáforas, Metonímias, AnúnciosAbstract
Neste trabalho analisamos como anúncios de escolas particulares de Fortaleza utilizam como argumento diversas metáforas primárias e/ou conceituais associadas aos alunos que são aprovados em exames de vestibular; e de como as qualidades conferidas aos alunos por via dessas metáforas são transferidas metonimicamente para as próprias instituições de ensino que produzem esses anúncios. O resultado do estudo indica a utilização da metáfora e da metonímia como responsável pelas impressões ideologicamente positivas que os anúncios conferem às escolas, além da criação de um modelo cognitivo em que o papel da educação encontra-se perigosamente restrito.
Downloads
References
CHAVES, C.N.M. Metáfora e humor. In MACEDO, A.C.P. & BUSSONS, A.F. (orgs.) Faces da metáfora. Fortaleza: Expressão gráfica e editora, 2006, p. 53-77.
CROFT, W.; CRUSE, D.A. Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
CUENCA, M.J. & HILFERTY, J. Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel, 1999.
GRADY, J. Foundations of meaning: primary metaphors and primary scenes. Tese de Doutorado – não-publicada], University of California, Berkeley, CA, USA, 1997.
LAKOFF, G. & JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Campinas, SP: Mercado de Letras; São Paulo: EDUC, 2002.
LIMA, P.L.C. A nova tipologia da metáfora conceitual. 2002. [referência bibliográfica indisponível].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Kennedy Cabral Nobre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).