REFERENCIAÇÃO NA PROSA ESCOLAR DE ALUNOS DE 6º ANO
Keywords:
Referenciação, Definitude, Prosa escolarAbstract
Esta pesquisa tem como objetivo demonstrar como os alunos usam, na modalidade escrita, o processo de referenciação e definitude. O corpus consiste em uma amostra de dez (10) produções textuais do gênero relato de experiência, de alunos do 6º ano do Ensino Fundamental II de duas escolas municipais de Fortaleza. Nossa proposta é analisar a categorização referencial dos artigos definidos e indefinidos presentes nas construções de textos escritos, de acordo com Koch (2003), e algumas considerações de Givón (2001). Os dados demonstram que os alunos usam essa categoria definitude em sua forma mais elementar salvo alguns casos.
Downloads
References
CAVALCANTE,M.M.;RODRIGUES,B.B.;CIULLA,A.(Org.).SãoPaulo:Contexto,2003.p.131-176.
CAVALCANTE,M. M. Referenciação:sobre coisas ditas e não ditas. Fortaleza: Edições UFC, 2011.
CÂMARAJR.,J. MATTOSO.Dicionário de Filologia e Gramática. São Paulo:Iozon,Vozes, 1968.
GIVÓN, T. Syntax: um introduction. V. 2. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2001.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MARCUSCHI, L. A. Linguística de texto: o que é e como se faz. Série Debates 1. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 1983. (mimeo.)
NEVES, M. H. de M. Texto e Gramática. São Paulo: Contexto, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Alexandra Maria de Castro e Santos Araújo, Flávia Cristina Candido de Oliveira, Mônica Magalhães Cavalcante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).