Algorithmic racism and artificial intelligence

a critical multimodal analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13108

Keywords:

algorithmic racism, artificial intelligence, multimodality

Abstract

The intersection of Artificial Intelligence (AI) and racial issues is an increasingly pertinent topic in the contemporary context of relentless technological advancement and algorithm development. In this article, we aim to analyze the multimodal strategies employed in the construction of a racist image generated by AI. We highlight the complex interactions between different modes of representation and the ideological effects that arise from this interconnection. To achieve this aim, we ground our work theoretically in critical studies on algorithms (O’Neil, 2020; Prado, 2022), algorithmic racism (Noble, 2021; Silva, 2022), and multimodality (Kress, 2003; Jewitt, 2014). Through a critical multimodal analysis, we were able to conduct an in-depth investigation of the image in question. The results obtained underscore the urgency of implementing public policies and regulations that hold companies accountable for the development and application of algorithms with a racist bias. Such measures are essential to ensure the protection and equity of ethnic-racial groups affected by the propagation of discriminatory content, thereby contributing to the construction of a more just, egalitarian, and inclusive society. 

 

 

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Author Biographies

Júlio Araújo, Federal University of Ceará

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2006). Pós-doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2012). Professor Titular no Departamento de Letras Vernáculas e no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Coordenador do grupo de pesquisa em Discursos e Digitalidades (DIGITAL) e do Laboratório de Letramentos e Escrita Acadêmica (LEA). Atua na área de Linguística Aplicada em interface com Pragmática e as Teorias Críticas do Discurso. À luz dessa interface estuda as relações entre linguagem e tecnologia digital, com especial atenção aos seguintes temas: Fake News, desinformação, discurso de ódio, gêneros textuais digitais, letramentos digitais críticos, novos letramentos, escrita acadêmica, letramentos acadêmicos, ensino remoto e EaD. Foi vice-presidente da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB) no biênio 2009-2011 e vice-presidente da Associação Brasileira de Estudos sobre Hipertexto e Tecnologia Educacional (ABEHTE) no biênio 2009-2011. 

Júlio Cézar Dantas de Araújo, Federal University of Rio Grande do Norte

Doutorando e Mestre em Estudos da linguagem, área Linguística Aplicada, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN/2024). Graduado em Pedagogia pela (UFRN/2004), especialista em Pedagogia estratégica pela Universidade Potiguar (UnP/2009) e em Literatura e ensino pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte em parceria com a Universidade Aberta do Brasil (IFRN/UAB/ 2012). Professor dos anos iniciais do ensino fundamental, efetivo, nos municípios de Natal/RN desde 2004 e Parnamirim/RN desde 2009. Atualmente exerce suas funções profissionais como coordenador pedagógico dos anos iniciais do ensino fundamental em escola pública municipal de Parnamirim/RN. 

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Published

2024-10-09

How to Cite

ARAÚJO, J.; ARAÚJO, J. C. D. de. Algorithmic racism and artificial intelligence: a critical multimodal analysis. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 89–109, 2024. DOI: 10.46230/lef.v16i2.13108. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13108. Acesso em: 21 nov. 2024.