Scientific-academic literacy actions

an exploratory study carried out at Paraná State University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.10456

Keywords:

scientific-academic literacies, undergraduate course, mapping at Unespar

Abstract

This manuscript presents and discusses the excerpt of a research work which aims at identifying the actions undergraduate courses, from the seven campuses from the State University of Paraná (Unespar), have executed (or not) to promote the development of undergraduates in the comprehension and production of text genres recurrent in the scientific-academic sphere, in Portuguese, English and Spanish. Based on the New Academic Literacy theory (Lea; Street, 2014), this exploratory study, inserted in a critical-theoretical paradigm, first analyses data generated by means of a questionnaire – with open and closed questions about literacy practices implemented in courses, extension and/or research projects – answered by forty-nine undergraduate students, from twenty-five different courses, in the years 2019 and 2020. As a second exploratory-investigative move, the students’ answers are related to the courses and course syllabuses present in the pedagogical projects of the program. The findings reveal that: 1) there are literacy approaches in Portuguese in some courses, although the majority is centred in the Academic Socialisation Model; 2) there are courses that are cited as targeting the development of scientific-academic literacies which are, frequently, related to professional-academic literacies; 3) there is a big gap regarding literacies in English and Spanish, since they seem to be limited to the courses in which the study of these languages is the priority. This research is part of the Integrated Laboratory of Scientific-Academic Literacies (LILA) that, based on these findings, has proposed and conducted actions towards contributing to the institutional demands identified.

Downloads

Author Biographies

Amábile Piacentine Drogui, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Estudos da Linguagem pela UEL (2014), possui graduação em LETRAS - Português e Espanhol pela UEL (2002); Especialização em Língua Portuguesa pela UEL (2004); Especialização em Ensino de Línguas Estrangeiras pela UEL (2011). Atua como docente do curso Letras Espanhol, da Universidade Estadual do Paraná (Unespar) / campus de Apucarana. Desenvolve projetos de extensão e de pesquisa relacionados aos letramentos acadêmicos, à internacionalização, ao ensino de línguas estrangeiras e às novas tecnologias de informação e comunicação.

Vera Lucia Lopes Cristovão, Londrina State University

Professora sênior da Universidade Estadual de Londrina ( UEL), membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, líder do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) (UEL/CNPq), e pesquisadora do ALTER (USP/CNPq). Possui mestrado e doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL, PUC-SP), com período sanduíche na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, da Universidade de Genebra. Tem estágio de Pós-Doutorado no LAEL-PUC-SP (2007-2008) , no PPG em Estudos Linguísticos da UFMG (2012) e em Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro (2022). Foi pesquisadora visitante na Universidade da Califórnia, campus de Santa Bárbara, EUA, com bolsa CAPES/FULBRIGHT (out-dez/2012), em nível de pós-doutorado, e pesquisadora visitante na Universidade de Carleton, Canadá (set/2017-fev/2018). É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq desde 2013. É vice-presidente da Associação Latino-Americana de Estudos da Escrita no Ensino Superior e em Contextos Profissionais (ALES) e coordenadora geral do Laboratório Integrado de Letramentos Acadêmico-Científicos (LILA), no Paraná.

References

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2 ed. São Paulo: EDUC, 2012.

BRONCKART, J. P. Os gêneros de texto e os tipos de discurso como formato das interações propiciadoras de desenvolvimento. In: MACHADO, A. R.; MATENCIO, M. L. M. (org.). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006, p.121-160.

CARLINO, P. Escribir, leer y aprender en la universidad: uma introducción a alfalbetización académica. 8.ed. Buenos Aires: Fonde de Cultura Económica, 2019.

CORREIA, I. A. C. N; MARQUES DE JESUS, M. G; CRISTOVÃO, V. L. L; FERRARINI-BIGARELI, M. A. Representações de gestores/as da UEL e do IFPR: uma análise sobre o laboratório integrado de letramentos acadêmico-científicos. Revista X, Curitiba, v. 17, n. 3, p. 831-862, 2022.

CRISTOVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. Gêneros textuais: contribuições do Interacionismo Sócio-discursivo. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexão e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006. p. 37-55.

FERREIRA, M. M.; LOUSADA, E. G.. Ações do Laboratório de Letramento Acadêmico da Universidade de São Paulo: promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 125-138, 2016.

LEA, M. R.; STREET. B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução de Komesu e Fischer. Filologia e linguística portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, 2014.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais e ensino. 2.ed. Rio de Janeiro: Lacerna, 2003, p.19-36.

NAVARRO, F. Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, Flórida, v. 1, n. 9, p. 4, nov. 2021.

SANCHES, B. S.; CRISTOVÃO, V. L. L Letramentos Acadêmicos no Ensino Superior Público Paranaense: oportunidades e lacunas. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 53, n. 1, p. 236-252, 2022.

THOMAZINI, G. S. A.; CRISTOVAO, V. L. L. Letramento acadêmico no Curso de Letras Inglês: práticas de leitura e escrita no ensino superior e implicações para a formação profissional. In: PEREIRA, R. C. M. (org.). Escrita na universidade: panoramas e desafios na América. João Pessoa: Editora da UFPB, 2019. p.84-112.

UNESPAR. Curso Administração: Projeto Pedagógico de Curso. Apucarana, 2010.

UNESPAR. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras Inglês e Respectivas Literaturas. Paranaguá, 2010.

UNESPAR. Curso Secretariado Executivo: Projeto Pedagógico do curso. Apucarana, 2010.

UNESPAR. Curso Turismo e Negócios: Projeto Pedagógico do curso. Apucarana, 2010.

UNESPAR. Curso de Letras / Língua Inglesa e Respectivas Literaturas: Projeto Pedagógico de Curso. Apucarana, 2011.

UNESPAR. Projeto Pedagógico do curso Letras Espanhol. Apucarana, 2011.

UNESPAR. Projeto Pedagógico do curso Letras Português. Apucarana, 2011.

UNESPAR. Projeto Pedagógico de curso: Pedagogia. Apucarana, 2011.

UNESPAR. Projeto Pedagógico do Curso: Curso de Geografia. União da Vitória, 2011.

UNESPAR. Projeto Pedagógico do Curso de graduação em Letras:Português e Espanhol. União da Vitória, 2012.

UNESPAR. Projeto pedagógico do curso Letras Português/Inglês e sua respectivas litaratuass. Campo Mourão, 2012.

UNESPAR. Projeto pedagógico do curso Licenciatura em Teatro. Curitiba, 2014.

UNESPAR. Projeto pedagógico do curso de Matemática. União da Vitória, 2014.

VIGNOLI, J. C. S.; FERRARINI-BIGARELI, M. A.; CRISTOVÃO, V. L. L. Letramentos acadêmicos: repertórios de percepções de gestores de universidades públicas paranaenses e experiências prático-investigativas. DELTA, São Paulo, v. 37, n.3, p.1-33, 2021.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2025-03-28

How to Cite

DROGUI, A. P.; CRISTOVÃO, V. L. L. Scientific-academic literacy actions: an exploratory study carried out at Paraná State University. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 12–34, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.10456. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/10456. Acesso em: 27 jul. 2025.

Most read articles by the same author(s)