Scientific-academic literacy actions
an exploratory study carried out at Paraná State University
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.10456Keywords:
scientific-academic literacies, undergraduate course, mapping at UnesparAbstract
This manuscript presents and discusses the excerpt of a research work which aims at identifying the actions undergraduate courses, from the seven campuses from the State University of Paraná (Unespar), have executed (or not) to promote the development of undergraduates in the comprehension and production of text genres recurrent in the scientific-academic sphere, in Portuguese, English and Spanish. Based on the New Academic Literacy theory (Lea; Street, 2014), this exploratory study, inserted in a critical-theoretical paradigm, first analyses data generated by means of a questionnaire – with open and closed questions about literacy practices implemented in courses, extension and/or research projects – answered by forty-nine undergraduate students, from twenty-five different courses, in the years 2019 and 2020. As a second exploratory-investigative move, the students’ answers are related to the courses and course syllabuses present in the pedagogical projects of the program. The findings reveal that: 1) there are literacy approaches in Portuguese in some courses, although the majority is centred in the Academic Socialisation Model; 2) there are courses that are cited as targeting the development of scientific-academic literacies which are, frequently, related to professional-academic literacies; 3) there is a big gap regarding literacies in English and Spanish, since they seem to be limited to the courses in which the study of these languages is the priority. This research is part of the Integrated Laboratory of Scientific-Academic Literacies (LILA) that, based on these findings, has proposed and conducted actions towards contributing to the institutional demands identified.
Downloads
References
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2 ed. São Paulo: EDUC, 2012.
BRONCKART, J. P. Os gêneros de texto e os tipos de discurso como formato das interações propiciadoras de desenvolvimento. In: MACHADO, A. R.; MATENCIO, M. L. M. (org.). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006, p.121-160.
CARLINO, P. Escribir, leer y aprender en la universidad: uma introducción a alfalbetización académica. 8.ed. Buenos Aires: Fonde de Cultura Económica, 2019.
CORREIA, I. A. C. N; MARQUES DE JESUS, M. G; CRISTOVÃO, V. L. L; FERRARINI-BIGARELI, M. A. Representações de gestores/as da UEL e do IFPR: uma análise sobre o laboratório integrado de letramentos acadêmico-científicos. Revista X, Curitiba, v. 17, n. 3, p. 831-862, 2022.
CRISTOVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. Gêneros textuais: contribuições do Interacionismo Sócio-discursivo. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexão e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006. p. 37-55.
FERREIRA, M. M.; LOUSADA, E. G.. Ações do Laboratório de Letramento Acadêmico da Universidade de São Paulo: promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 125-138, 2016.
LEA, M. R.; STREET. B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução de Komesu e Fischer. Filologia e linguística portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, 2014.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais e ensino. 2.ed. Rio de Janeiro: Lacerna, 2003, p.19-36.
NAVARRO, F. Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, Flórida, v. 1, n. 9, p. 4, nov. 2021.
SANCHES, B. S.; CRISTOVÃO, V. L. L Letramentos Acadêmicos no Ensino Superior Público Paranaense: oportunidades e lacunas. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 53, n. 1, p. 236-252, 2022.
THOMAZINI, G. S. A.; CRISTOVAO, V. L. L. Letramento acadêmico no Curso de Letras Inglês: práticas de leitura e escrita no ensino superior e implicações para a formação profissional. In: PEREIRA, R. C. M. (org.). Escrita na universidade: panoramas e desafios na América. João Pessoa: Editora da UFPB, 2019. p.84-112.
UNESPAR. Curso Administração: Projeto Pedagógico de Curso. Apucarana, 2010.
UNESPAR. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras Inglês e Respectivas Literaturas. Paranaguá, 2010.
UNESPAR. Curso Secretariado Executivo: Projeto Pedagógico do curso. Apucarana, 2010.
UNESPAR. Curso Turismo e Negócios: Projeto Pedagógico do curso. Apucarana, 2010.
UNESPAR. Curso de Letras / Língua Inglesa e Respectivas Literaturas: Projeto Pedagógico de Curso. Apucarana, 2011.
UNESPAR. Projeto Pedagógico do curso Letras Espanhol. Apucarana, 2011.
UNESPAR. Projeto Pedagógico do curso Letras Português. Apucarana, 2011.
UNESPAR. Projeto Pedagógico de curso: Pedagogia. Apucarana, 2011.
UNESPAR. Projeto Pedagógico do Curso: Curso de Geografia. União da Vitória, 2011.
UNESPAR. Projeto Pedagógico do Curso de graduação em Letras:Português e Espanhol. União da Vitória, 2012.
UNESPAR. Projeto pedagógico do curso Letras Português/Inglês e sua respectivas litaratuass. Campo Mourão, 2012.
UNESPAR. Projeto pedagógico do curso Licenciatura em Teatro. Curitiba, 2014.
UNESPAR. Projeto pedagógico do curso de Matemática. União da Vitória, 2014.
VIGNOLI, J. C. S.; FERRARINI-BIGARELI, M. A.; CRISTOVÃO, V. L. L. Letramentos acadêmicos: repertórios de percepções de gestores de universidades públicas paranaenses e experiências prático-investigativas. DELTA, São Paulo, v. 37, n.3, p.1-33, 2021.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amábile Piacentine Drogui, Vera Lucia Lopes Cristovão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).