Historical-Critical Pedagogy and Developmental Theory

Approaches and counterpoints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.10731

Keywords:

Davídov, Historical-Critical Pedagogy, Developmental Teaching

Abstract

This work results from an analysis of approximations and counterpoints of theoretical-methodological aspects between the Historical-Critical and Developmental theories, in the context of Education. The possibilities of interrelationship between the organization modes of Teaching were problematized, as well as these two theories that share the philosophical framework of historical-dialectical materialism. A bibliographic study was carried out in order to highlight the philosophical similarities of both theories, from Davídov (1982, 1987, 1988, 1999), Saviani (2008, 2021), Ilyénkov (2007), among others. Fruitful approximation between the theories was identified, in line with the Teaching organization from the study activity, proposed by the Theory of Developmental Teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Santa Otani, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Foz do Iguaçu

Graduada em Ciências com habilitação em Matemática pela Faculdade de Educação Ciências e Letras de Cascavel-Pr (1990). Especialista em Fundamentos da Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1999) e em Educação Especial pela Faculdades Integradas do Vale do Ivai - UNIVALE (2011). Atuou na coordenação pedagógica da Secretaria Municipal de Educação de Cascavel nos ano de 2005 a 2015. Tem experiência na área de educação, atuando do 1ª ao 5º ano e nos Anos Finais do Ensino Fundamental com a disciplina de matemática. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Foz do Iguaçu em 2023; membro do Grupo de Pesquisa em História, Sociedade e Educação no Brasil - GT da Região Oeste do Paraná - HISTEDOPR.

Julia Malanchen, Unioeste

.

References

DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Pueblo y Educación, 1982.

DAVÍDOV, V. V.; MÁRKOVA, A. El desarrollo del pensamiento en la edad escolar. In: SHUARE, M. La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Progreso, 1987. p. 173-193.

DAVÍDOV, V. V. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Habana: Progresso, 1988.

DAVÍDOV, V. V. O que é a atividade de estudo. Revista Escola Inicial, n. 7, 1999.

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.

GIARDINETTO, J. R. B. Pedagogia Histórico-Crítica e Educação Matemática: fundamentos teóricos e incursões pedagógicas. Jundiaí: Paco, 2021.

ILYÉNKOV. É. V. Our schools must teach how to think. Journal of Russian and East European Psychology, v. 45, n. jul./aug. 2007, p. 9-49.

LEONTIEV, A. N. O Desenvolvimento do Psiquismo. Lisboa. Livros Horizontes. 1978.

LEONTIEV, A. N. Actividade e consciência. In: VILHENA, V. M. (Org.). Práxis: a categoria materialista de prática social. São Paulo: Horizontes, 1980. p. 04-77.

LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Três aportes teóricos para a teoria histórico-cultural e suas contribuições para a didática. In: V Congresso brasileiro de História da Educação. Goiânia: Vieira, UCG, 2006, p.1-10.

LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, 2013. p. 315-350.

LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.) Ensino Desenvolvimental: Antologia. Livro I. Uberlândia: Edufu, 2017.

MAINARDES, J.; PINTO, A. Publicações brasileiras na perspectiva vigotskyana. Educação & Sociedade, [s. l], n. 71, p. 255-269, 2000.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

PANOSSIAN, et al. Relações entre o movimento histórico e lógico de um conceito, desenvolvimento do pensamento teórico e conteúdo escolar. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 101-124.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. 44. ed. Campinas: Autores Associados, 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

Published

2023-06-03

How to Cite

OTANI, S.; MALANCHEN, J. Historical-Critical Pedagogy and Developmental Theory: Approaches and counterpoints. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.10731. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/10731. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo