Historical-Critical Pedagogy and Developmental Theory
Approaches and counterpoints
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.10731Keywords:
Davídov, Historical-Critical Pedagogy, Developmental TeachingAbstract
This work results from an analysis of approximations and counterpoints of theoretical-methodological aspects between the Historical-Critical and Developmental theories, in the context of Education. The possibilities of interrelationship between the organization modes of Teaching were problematized, as well as these two theories that share the philosophical framework of historical-dialectical materialism. A bibliographic study was carried out in order to highlight the philosophical similarities of both theories, from Davídov (1982, 1987, 1988, 1999), Saviani (2008, 2021), Ilyénkov (2007), among others. Fruitful approximation between the theories was identified, in line with the Teaching organization from the study activity, proposed by the Theory of Developmental Teaching.
Metrics
References
DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Pueblo y Educación, 1982.
DAVÍDOV, V. V.; MÁRKOVA, A. El desarrollo del pensamiento en la edad escolar. In: SHUARE, M. La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Progreso, 1987. p. 173-193.
DAVÍDOV, V. V. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Habana: Progresso, 1988.
DAVÍDOV, V. V. O que é a atividade de estudo. Revista Escola Inicial, n. 7, 1999.
DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.
GIARDINETTO, J. R. B. Pedagogia Histórico-Crítica e Educação Matemática: fundamentos teóricos e incursões pedagógicas. Jundiaí: Paco, 2021.
ILYÉNKOV. É. V. Our schools must teach how to think. Journal of Russian and East European Psychology, v. 45, n. jul./aug. 2007, p. 9-49.
LEONTIEV, A. N. O Desenvolvimento do Psiquismo. Lisboa. Livros Horizontes. 1978.
LEONTIEV, A. N. Actividade e consciência. In: VILHENA, V. M. (Org.). Práxis: a categoria materialista de prática social. São Paulo: Horizontes, 1980. p. 04-77.
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Três aportes teóricos para a teoria histórico-cultural e suas contribuições para a didática. In: V Congresso brasileiro de História da Educação. Goiânia: Vieira, UCG, 2006, p.1-10.
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, 2013. p. 315-350.
LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.) Ensino Desenvolvimental: Antologia. Livro I. Uberlândia: Edufu, 2017.
MAINARDES, J.; PINTO, A. Publicações brasileiras na perspectiva vigotskyana. Educação & Sociedade, [s. l], n. 71, p. 255-269, 2000.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
PANOSSIAN, et al. Relações entre o movimento histórico e lógico de um conceito, desenvolvimento do pensamento teórico e conteúdo escolar. In: MOURA, M. O. (Org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 101-124.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. 44. ed. Campinas: Autores Associados, 2021.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.