Emotional education in Social Inclusion Projects: the expression of emotions in karate
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15532Keywords:
Emotional education, Emotion, Social inclusion, sportsAbstract
Understanding the effects of sports practice in Social Inclusion Projects (SIP) on the expression of students' emotions can provide support to teachers for planning and conducting the teaching process. Thus, this comparative study aimed to identify the expression of emotions of 30 public school students (male = 18; female = 12), aged 11 to 15 years (M age = 12.9), who were beginners in karate in SIP. The subjects answered the Games Emotion Scale II after a kata class and a kumite class. According to the statistical analysis, positive emotions were significantly higher than negative emotions in both kata and kumite practice. Positive emotion in kata was significantly higher than the same emotion in kumite practice, while expression of the negative emotions anger and sadness were significantly higher in kumite practice than in kata practice.
Downloads
References
ARANTES, Marina Marques. Educação Emocional Integral: análise de uma proposta formativa continuada de estudantes e professores em uma escola pública de Pernambuco. 2019. 274f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco. Recife-PE, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/34226. Acesso em: 11 mar. 2025.
ARAÚJO, P. C. et al. O “workout” gímnico de capoeira cooperativo entre duas pessoas na perspectiva da expressão das emoções masculinas. In: VIANNA, José Antonio. (org.). Artes marciais, esportes de combate e lutas: conhecimento aplicado. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021, p.331-365.
BISQUERRA, Rafael. Educación emocional y competências básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, v. 21, n. 1, p. 7-43, 2003. Disponível em: https://revistas.um.es/rie/article/view/99071. Acesso em: 11 mar. 2025.
BORGES, Lenadro Nascimento; FERNANDES, Maria Petríllia Rocha; CISNE, Mabel Dantas Noronha; FERREIRA, Heraldo Simões. Formação de professores para o ensino de lutas na educação física escolar: o estado da questão. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 3, p. 1547–1561, 2021. https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.3.15297. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15297. Acesso em: 11 mar. 2025.
CIFO-IZQUIERDO, María Isabel; GEA-GARCÍA, Gemma María; YUSTE-LUCAS, Juan Luis. Competir para ser feliz: Juegos desportivos de oposición para el desarrollo emocional. Revista Electrónica Interuniversitária de Formacion del Professorado, v.26, n.3, p.117-134, 2023. DISPONÍVEL EM: https://doi.org/10.6018/reifop.568771
DE OLIVEIRA, Vagner Augusto; RIBAS, João Francisco Magno. Praxiologia Motriz e Jiu-Jítsu Brasileiro: Rede de troca de papel sociomotor e as propriedades do espaço motor. Revista Didática Sistêmica, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 31–49, 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/14952. Acesso em: 11 mar. 2025.
DURAN, Conxita.; COSTES, Antoni. Efecto de los juegos motores sobre la toma de conciencia emocional. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, v.18, n.70, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.70.003. Acesso em: 11 mar. 2025.
FRANCHINI, Emerson; DEL VECHIO, Fabrício Boscolo. Estudos em modalidades esportivas de combate: estado da arte. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.25, p. 67-81, dez. 2011 N. esp.
GARCÍA, David Marcías; LOPEZ, Ignacio González; ESLAVA-SUANES, María Dolores. O futebol como estratégia para o desenvolvimento da inteligência emocional do alunado de educação primária: uma experiência didática. Educ. Form., [S. l.], v. 3, n. 8, p. 17–36, 2018. DISPONÍVEL EM: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.268. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/268. Acesso em: 20 abr. 2025.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Planejamento curricular na educação física escolar: diálogos com a praxiologia motriz. In: RIBAS, João Francisco Magno (org.). Praxiologia Motriz na América Latina: aportes para a didática da educação física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017, p. 261-290.
JAQUEIRA, Ana Rosa Fachardo. O comportamento agressivo da capoeira sob a visão dos mestres. Belo Horizonte, MG. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Minas Gerais, 1999.
LAGARDERA, Francisco. La practicas motrices introyectivas a la luz de la Praxiologia Motriz. In: RIBAS, João Francisco Magno (org.). Praxiologia Motriz na América Latina: aportes para a didática da educação física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017, p.197-218.
LAVEGA, Pere., MARCH, Jaume; FILELLA, Gemma. Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de escala GES para ser aplicada na Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa, v. 31, n. 1, 2013, p. 151-165. Disponível em: https://doi.org/10.6018/rie.31.1.147821. Acesso em: 20 abr. 2025.
LAVEGA, Pere, FILELLA, Gemma, LAGARDERA, Francisco, MATEU, Mercè; OCHOA, Jordi. Juegos motores y emociones. Cultura y Educación, v. 25, n. 3, 2013, p. 347-360. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1174/113564013807749731. Acesso em: 1 maio 2025.
LAVEGA, Pere.; MARCH-LLANES, Jaume; MOYA-HIGUERAS, Jorge. Validation of games and emotions scale (GES-II) to study emotional motor experiences. Revista de Psicología del Deporte/Journal of Sport Psychology, v.27, n.2, p.117–124, 2018. Disponível em: https://archives.rpd-online.com/article/view/v27-n2-lavega-burgues-march-etal/Lavega_Burgues_Marchetal.html Acesso em: 1 maio 2025.
MARQUES, Morgana Marcelly Costa.; CORDEIRO, Eugênia Paula Benício; FERREIRA, Aurino Lima. Educação emocional e formação humana: estado da arte na pós-graduação stricto-sensu brasileira. Revista Cocar, v.19, n.37, 2023, p.1-19. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7906 Acesso em: 12 mar. 2025.
MEDEIROS, Ulhiana Maria Arruda; VIANNA, José Antonio. Motivos para o ingresso, a permanência e a evasão de meninas em Projetos de Inclusão Social por meio do Esporte: Reasons for girls joining, staying and dropping out of social inclusion projects through sports. Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3996. Acesso em: 21 abr. 2025.
MOYA-HIGUERAS, Jorge. et al. Tradicional Sporting games as an emotional indiction procedure. Front. Psychol. v.13, 1082646, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1082646
MUÑOZ-ARROYAVE, Verónica; LAVEGA, Pere.; PIC, Miguel; SERNA, Jorge; ECHEVERRI, Alberio. Orientação motivacional e intensidade das emoções no basquetebol escolar: variáveis preditoras, J. Phys. Educ., v.31, Maringá, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v31i1.3113. Acesso em: 20 abr. 2025.
NIUBÓ-SOLÉ, Joana; LAVEGA, Pere.; SÁENZ-LOPEZ, Pedro. Emmotions according to type of motor task, sports and gender experience. Apunts Educación Física y Deportes, v.148, p. 26-33, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2022/2).148.04 Acesso em: 15 abr. 2025
PARLEBAS, Pierre. Léxico de Praxiologia Motriz juegos, deporte y sociedad. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2001.
PARLEBAS, Pierre. Educación Física y Praxiologia Motriz. Conexões: Educ. Fís., Esporte e Saúde, Campinas, SP, v. 18, e020029, 2020, p. 1-8. ISSN: 1980-9030.
ROQUE, José Ignacio; GUILLÉN, Marta Marín; LUCAS, Juan Luis; BURGUÉS, Pere Lavega; GARCÍA, Gemma. Conciencia emocional en situaciones motrices cooperativas lúdicas y expresivas en bachillerato: perspectiva de género. Educatio Siglo XXI, v.37, n.1, p.195-212, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.6018/educatio.363461. Acesso em: 20 abr. 2025.
SCHMIDT, Vagner Augusto Oliveira; OLIVEIRA, Raquel Valente. A lógica interna das lutas corporais e suas implicações no processo de ensino-aprendizagem nas aulas de Educação Física escolar. Conexões: Educ. Fís., Esporte e Saúde, Campinas: SP, v. 18, e020030, 2020, p.1-15. ISSN: 1980-9030. DOI: 10.20396/conex.v18i0.8658463.
VASQUES, Daniel Giordane; MARIANTE NETO, Flavio; FREITAS, Maitê Venuto. Ensino de lutas na Educação Física Escolar: Relatos de uma pesquisa-ação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, n. 00, e023112, 2023. e-ISSN: 1982-5587. Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17633. Acesso em: 20 abr. 2025.
VIANNA, José Antonio et al. Physical and Sport Activities for individuals in social vulnerability: an integrated review. JPESM, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15640/jpesm.v8n2a1. Acesso em: 20 abr. 2025.
VIANNA, José Antonio; ARRUDA, Ulhiana Maria Medeiros; ARAÚJO, Paulo Coelho. Motivos para a evasão das meninas em Projetos de Inclusão Social por meio do esporte. Educ. Form., [S. l.], v. 7, p. e7189, 2022. DISPONÍVEL EM: 10.25053/redufor.v7.e7189. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189. Acesso em: 20 abr. 2025.
VICO, Ruiz.; IZQUIERDO, Cifo. Influencia de las prácticas expresivas psicomotrizes y sociomotrices de cooperación em la vivencia emocional em función del género. Retos, v. 40, p.430-437, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jose Antonio Vianna, Matheus Ramos da Cruz, Ana Rosa Jaqueira, Paulo Coelho de Araújo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







