Semantic reinterpretation of prepositional verbs in the light of the functionalist principle of iconicity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13923

Abstract

This study investigates the decline of prepositions under the scope of the verbs assistir, obedecer and responder in texts written by university students. The objective is to present explanatory hypotheses for the decline of prepositions centered on the subprinciple of integration, linked to the principle of iconicity (Givón, 1995; 2001). We start from the hypothesis that the greater the semantic integration, the greater the syntactic integration. For this study, 119 data were extracted from expanded abstracts in the areas of Linguistics, Literature and Arts from 2017 to 2022, available on the website of the Integrated Week of Innovation, Teaching, Research and Extension event, at the Federal University of Pelotas. The results found indicate different percentages of decline of prepositions before the complements of the three verbs in the texts of higher education students: 67.5% for the verb assistir; 52.1% for the verb responder and 40% for the verb obedecer. In despite of the normative prescription (Luft, 2010; Cunha; Cintra, 2001; Bechara, 2005), the use of the language, even in situations of greater monitoring, shows a drop in prepositions, a prediction already recorded in descriptive grammars (Perini, 2010; Bagno, 2012). The results indicate the action of the subprinciple of integration to different degrees for the verbs under analysis. There is greater integration for the verb assistir and lesser integration for the verb obedecer, with the verb responder being located in an intermediate position. Finally, this article contributes to the description of a phenomenon of preposition drop, considering the principle of iconicity.

Downloads

Author Biographies

Gabriel Zardo, Federal University of Pelotas

Doutorando e Mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Graduado em Letras-Português pela Universidade Federal de Pelotas. 

Tatiana Schwochow Pimpão, Federal University of Rio Grande

Possui Doutorado em Linguística (2012) e Mestrado em Linguística (1999), ambos pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora na Universidade Federal do Rio Grande (FURG), atuando na Graduação em Letras e no Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Linguística e Ensino de Língua Portuguesa.

References

BAGNO, M. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

BAGNO, M. Português ou Brasileiro? Um convite à pesquisa. São Paulo: Parábola Editorial, 2001.

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

BRAGA, M. L. Processos de redução: o caso das orações de gerúndio. In: KOCH, I.G.V. (Org.). Gramática do Português falado. Campinas/São Paulo: Editora da Unicamp/Fapesp, 1996, p.231-51.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: dez. 2023.

CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

DUBOIS, J. The discourse basis of ergativity. Language, v. 63, n. 4, p. 805-855, 1987.

FURTADO DA CUNHA, M. A.; TAVARES, M. A. Funcionalismo e ensino de gramática. 1. ed. Natal: EDUFRN, 2016.

GIVÓN, T. Funcionalism and grammar. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1995.

GIVÓN, T. Syntax: an introduction. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2001.

LUFT, C. P. Dicionário prático de regência verbal. 9. ed. São Paulo: Ática, 2010.

LUFT, C. P. Gramática Resumida. 2. ed. Porto Alegre: Globo, 1971.

NEVES, M. H. de M. Gramática de Usos do Português. São Paulo: Unesp, 1999.

OLIVEIRA, M. R. de; VOTRE, S. J. A trajetória das concepções de discurso e de gramática na perspectiva funcionalista. Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, v. 16, n. 24, p. 97-114, jun. 2009.

PERINI, M. A. Gramática descritiva do português. 4. ed. São Paulo: Ática, 2005.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática: ensino plural. São Paulo: Cortez, 2003.

VOTRE, S. J.; NARO, A. Emergência da sintaxe como um fenômeno discursivo. In: NARO et al (Org.). Relatório final de pesquisa: Projeto subsídios do Projeto Censo à educação. Rio de Janeiro: UFRJ, 1986.

Published

2025-03-28

How to Cite

ZARDO, G.; PIMPÃO, T. S. Semantic reinterpretation of prepositional verbs in the light of the functionalist principle of iconicity. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 313–331, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.13923. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13923. Acesso em: 7 apr. 2025.
Crossref
0
Scopus
0