Internationalization at Unioeste
An analysis of the university’s English proficiency
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8366Keywords:
Internationalization, English Language, Language-proficiency, UnioesteAbstract
The present research has as its theme the analysis of the proficiency level in English of the academic community from Western Paraná State University (Unioeste), by studying the score results from TOEFL ITP exams, which have been applied between 2013 and 2018, when the program Languages Without Borders (LwB) promoted this kind of activity. It is aimed to analyse how university professors, students and employees understand the language considered as a current lingua franca, which also plays an important role in internationalization. This process has been strengthened by government initiatives, such as the implementation of language teaching programs throughout the country, focusing at enabling higher education institutions to deal with international situations. Unioeste, facing this reality, has sought to intensify its internationalization process and requires, among the most varied actions, to verify the languages proficiency. In order to do so, the score results at TOEFL ITP were quantified and interpreted, provided by the LwB to the Language Center general coordination, in reports indicating the performance of the institution. Thus, the research is characterized as quantitative and qualitative. The study, finally, has contributions from authors such as Crystal (2003), Jenkins (2014), British Council (2018), Abreu-e-Lima et al (2016), among others. From the results, it was possible to identify a long path towards proficiency in English at the university, which shows, mostly, B1 and A2 scores.
Downloads
References
ABREU-E-LIMA et al. O programa inglês sem fronteiras e a política de incentivo à internacionalização do ensino superior brasileiro. In: SARMENTO, Simone; ABREU-E-LIMA, Denise Martins de; MORAES FILHO, Waldenor Barros. Do inglês sem fronteiras ao Idiomas Sem Fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: UFMG, 2016. p. 19-47.
ANDIFES. Resolução do conselho pleno da ANDIFES nº 1/2019. Cria estrutura da Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior (ANDIFES), a da rede nacional de especialistas em língua estrangeira – Idiomas sem fronteiras, denominada Rede ANDIFES IsF. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2021/05/Resolucao-Conselho-Pleno-01_2019.pdf. Acesso em: 19 maio 2022.
BESSA, Eliana. Dados do TOEFL ITP p/ trabalho de conclusão de curso de uma bolsista IsF/Inglês – Unioeste. [mensagem pessoal] Mensagem recebida em: 16 jun. 2018.
BRASIL, Secretaria de Educação Superior. Idiomas sem fronteiras: relatório de gestão do Programa Idiomas sem Fronteiras Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2014.
BRITISH COUNCIL. Universidades para o mundo: desafios e oportunidades para a internacionalização. São Paulo, SP: British Council, 2018.
CAMBRIDGE. Common european framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Cambridge, CA: Cabridge University Press, 2001.
CRYSTAL, David. English as a Global Language. New York: Cambridge University Press, 2003.
DOWLE, Martin. Internacionalizar em busca da excelência. In: BRITISH COUNCIL. Universidades para o mundo: desafios e oportunidades para a internacionalização. São Paulo, SP: British Council, 2018. p. 6-7.
ETS. TOEFL ITP assessment series: practice tests. Princeton, NJ: Educational Testing Service, 2010.
FINARDI, Kyria Rebeca; PORCINO, Maria Carolina. O papel do inglês na formação e na internacionalização da educação no Brasil. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 14, n. 1, p. 109-134, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/1391/1227. Acesso em: 19 maio 2022.
JENKINS, Jennifer. English as a lingua franca in the international university: the politics of academic English language policy. Abingdon, UK: Routledge, 2014.
MASTERTEST. Pdf de treinamento. [mensagem pessoal]. Mensagem recebida em: 10 nov. 2017.
OLIVEIRA, Luciano Amaral. Métodos de ensino de inglês: teorias, práticas, ideologias. São Paulo: Parábola, 2014.
PARANÁ. Secretaria de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Edital nº 010/2018 – Unioeste. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/arquivos/proex/servicos/semfronteiras/numape/Edital010.pdf. Acesso em: 19 maio 2022.
RIOS, Eliane Segati. O Paraná Fala Idiomas: um programa estratégico da superintendência geral da ciência, tecnologia e ensino superior. In: RIOS, Eliane Segati; NOVELLI, Josemayre; CALVO, Luciana Cabrini Simões (Org.). Paraná Fala Idiomas – Inglês: pesquisas, práticas e desafios de uma política linguística de estado. Campinas, SP: Pontes, 2021.
SARMENTO, Simone; ABREU-E-LIMA, Denise Martins de; MORAES FILHO, Waldenor Barros (Org.). Apresentação. In: SARMENTO; ABREU-E-LIMA; MORAES FILHO. Do inglês sem fronteiras ao Idiomas Sem Fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: UFMG, 2016. p. 11-19.
STALLIVIERI, Luciane. Understanding of the internationalization of higher education. Revista de Educação do Cogeime, Belo Horizonte, n. 50. p. 27-47, 2017. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-cogeime/index.php/COGEIME/article/view/699. Acesso em: 19 maio 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ. Edital nº 045/2021. Edital para seleção de candidatos para mobilidade virtual internacional "jumelage" com a Université du Québec à Montréal. Jacarezinho, PR: UENP, 2021. Disponível em: https://www2.uepg.br/eri/wp-content/uploads/sites/52/2021/05/SELECAO-DE-CANDIDATOS-PARA-MOBILIDADE-VIRTUAL-COM-A-UNIVERSITE-DU-QUEBEC-A-MONTREAL.docx-1.pdf. Acesso em: 19 maio 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. 11 alunos da Unioeste são selecionados para mobilidade virtual com o Canadá. Cascavel, PR: [s.n.], 2021. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/utilidades/prestacao-de-contas/833-proex/o-parana-fala-ingles/53682-noticias-parana-fala-ingles. Acesso em: 19 maio 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Unioeste conquista posição 301+ em ranking mundial. Cascavel, PR: [s.n.], 2019. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/central-de-noticias/33-anteriores-central-de-noticias/47192-unioeste-conquista-posicao-301-em-ranking-mundial. Acesso em: 19 maio 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Apresentação ARI. Cascavel, PR: [s.n.], 2020. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/ari/inicio. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Apresentação: Programa de línguas (PROL). Cascavel, PR: [s.n.], 2020. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/prol-programa-de-linguas. Acesso em: 19 maio 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Idiomas sem fronteiras. Cascavel, PR: [s.n.], 2020. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/ari/isf-idiomas-sem-fronteiras. Acesso em: 19 mai. 2022.
VESTIBULAR UNIOESTE. Vídeo Institucional sobre a Unioeste (Português). 2017. (2m28s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Y99pcFuSAs4. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. A Unioeste. Cascavel, PR: [s.n.], 2021. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/inicio/sobre/a-unioeste. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Apresentação: Paraná fala espanhol. Cascavel, PR: [s.n.], 2021. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/parana-fala-idiomas/parana-fala-espanhol/885-proex/parana-fala-espanhol. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Apresentação: Paraná fala francês. Cascavel, PR: [s.n.], 2021. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/parana-fala-idiomas/parana-fala-frances#:~:text=O%20Paran%C3%A1%20Fala%20Franc%C3%AAs%20ou,universidades%20estaduais%20com%20a%20SETI. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Apresentação: PROLÍNGUAS. Cascavel, PR: [s.n.], 2021. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/prolinguas-programa-de-ensino-de-linguas/854-proex/centro-de-idiomas/prolinguas/58375-programacao-geral. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Conheça o CELTO. Cascavel, PR: [s.n.], 2020. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/celto-centro-de-ensino-de-linguas-too/conheca-o-celto. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Conheça o programa Paraná fala inglês. Cascavel, PR: [s.n.], 2021. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/parana-fala-ingles/apresentacao. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Mobilidade discente. Cascavel, PR: [s.n.], 2020. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/ari/mobilidade/mobilidade-discente. Acesso em: 05 ago. 2022.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Programa de Ensino de Línguas. Cascavel, PR: [s.n.], 2021. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/pel-programa-de-ensino-de-linguas/386-proex/programas-institucionais/pel/55879-historico. Acesso em: 05 ago. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andressa Caroline Flamia Boveto, Larissa Giordani Schmitt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).