The The specialized lexicon in the construction of the themes of ENEM Essay
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-7202Keywords:
Topic, Expressions, ENEM essay writing testAbstract
This study aims to investigate the use of the specialized lexicon (LSP dictionary) for building the topics proposed for the development of the ENEM essay, considering the possible delimitations presented by the supporting texts in reference to the terminology used. Thus, the work is based on the theoretical precepts of the Communicative Theory of Terminology (CTT) and as a corpus of analysis it contemplates three essay prompts of the ENEM with different topics corresponding to the years 1999, 2009 and 2020, whose preliminary reading has enabled the verification of specialty lexicon in its compositions. The results show that, once they are used in the formulation of the topics, the expressions belonging to different areas of knowledge are mobilized by a linguistic-pragmatic matter of the thematic statements, for the essay and resumed, through the support texts, leading us to believe that its producers: (i) predict the possible reading comprehension problems by the target audience when they are faced with such terminologies and consequently due to the probable reading deficit that characterizes a portion of the participants; and (ii) promote textual accessibility which may result in fewer difficulties in the texture of the essay requested by the Exam to its interlocutors. Given these data, the studies tempt into proceeding this investigation, seeing as the textual accessibility is still configured as a topic that needs to be improved, considering, mainly, the context of the students’ academic performance at the Basic Education.
Downloads
References
ALDAIR NETO, A. Redação em três tempos: fácil, rápido, descomplicado. São Paulo: Recanto das Letras, 2016.
BIDERMAN, M. T. C. As ciências do léxico. In: OLIVEIRA, A. M. P; ISQUERDO, A. N. As ciência do Léxico: Lexicologia, Lexicografia, Terminologia. V. I. Campo Grande, MS; ed. UFMS, 2001. p. 13-22.
CABRÉ, M. T. La Terminologia: representación y comunicación. Barcelona: IULA/Universitat Pompeu Fabra, 1999. DOI: https://doi.org/10.1075/tlrp.1
ENEM 1999. Exame Nacional do Ensino Médio. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/1999/1999_amarela.pdf. Acesso em: 12 de jul. 2021.
ENEM 2009. Exame Nacional do Ensino Médio. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/provas/2009/dia2_caderno8_rosa.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
ENEM 2020. Exame Nacional do Ensino Médio. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Disponível em: https://download.inep.gov.br/enem/provas_e_gabaritos/2020_PV_impresso_D1_CD1.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
FINATTO, M. J. B.: MOTTA, E. Terminologia e acessibilidade: novas demandas e frentes de pesquisa. Revista Gtlex. Uberlândia, v.2, n. 2. 2017. Disponível em:
http://www.seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/44063. Acesso em: 12 jul. 2021.
FINATTO, M. J. B.; EVERS, A.; STEFANI, M. Letramento científico e simplificação textual: o papel do tradutor no acesso ao conhecimento científico. Revista Letras, Santa Maria, v. 26, n. 52, p.135-158, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/25328. Acesso em: 12 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148525328
HOUAISS, A.; VILAR, M. S, Dicionário Houaiss de Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
KRIEGER, M. G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à terminologia: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.
LIMA, E. P de. Abordagens terminológicas nas veredas teóricas da argumentação: uma investigação sob a perspectiva da variação denominativa. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2017.
LIMA, E. P; SANTIAGO, M. S. Critérios para o reconhecimento do repertório terminológico das teorias da argumentação. Revista Saridh, n 1, v 1. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/17901. Acesso em: 12 jul. 2021.
MACIEL, A. M. B. Para o reconhecimento da especificidade do termo jurídico. 2019. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, 2001.
MARCONI, M. de A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.
REY, A. A terminologia entre a experiência da realidade e o comando dos signos. In: ISQUERDO, A. N; ALVES, I. M. (Orgs). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. V.III. Campo grande, MS; São Paulo: Humanitas, 2007. p. 323-340.
SOUZA LARA, M. Variação das Unidades Fraseoterminológicas da Culinária entre Português Brasileiro e Português Europeu. 2014. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências Sociais e Humana, Universidade Nova de Lisboa, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonio Aldair Neto, Edmar Peixoto de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).