The good influences:

Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5572

Keywords:

Common National Curricular Base, Pedagogy of multiliteracies, Paulo Freire

Abstract

This brief essay aims to reflect on the positive influences of Paulo Freire's thought in the manifest Pedagogy of Multiliteracies (NLG, 1996), which has strong implications in the National Common Curricular Base - BNCC. The question that guides all our reflection is: Why didn't we make this direct bridge with Freire before, or even yet? We let the reader infer the answer (s) from reading the world and the word, as Paulo Freire teaches us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Viana Coscarelli, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora em Estudos Linguísticos pela UFMG

Professora titular da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais

References

BALTAR, M., BEZERRA. C. Paulo Freire e os estudos críticos do letramento: o sulear e a relação norte-sul. In: Revista Línguas & Letras. Unioeste, v. 15, n. 28, 2014. Disponível em http://saber.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/viewFile/11322/8161. Acesso em 18 de maio. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

COIRO, J.; DOBLER, E., PELEKIS, K. From curiosity to deep learning: Personal digital inquiry in grades K-5. Portland, ME: Stenhouse, 2017

DOBLER, E. Internet inquiry: Effective strategies to enhance critical inquiry skills. Reading Today. August/September, 2012. p. 20-21

FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis. London: Longman, 1995.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.

FREIRE. P. A importância do ato de ler. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1982.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogy of the oppressed. New York: Seabury Press, 1968.

FREIRE, P. Education for critical consciousness. New York: Seabury Press, 1973.

FREIRE, P.; MACEDO, D. Literacy: Reading the word and the world. South Hadley, MA: Bergin & Garvey, 1987.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies: ideology in discourses. 2. ed. London: The Farmer Press, 2008.

GEE, J. P. Background to the ‘New Literacy Studies’ In: GEE, J. P. Social Linguistics and Literacies: ideology in discourses. 2. ed. London: The Farmer Press, 2008.

GEE, J. P. Ideology in Discourses. Londres: Taylor & Francis, 1994. 49 – 70.

HISSA, D. L. A., SOUSA, N. O. A Pedagogia dos Multiletramentos e a BNCC de Língua Portuguesa: diálogos entre textos. In: Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 29, p. 565-583, 2020.

McLAREN, P. L. Culture or Canon? Critical Pedagogy and the Political of Literacy. Havard Educational Review, 58(2): pp: 213-234, 1988.

O LEITOR. Direção: Stephen Daldry. Alemanha, EUA/2008. Duração 124 min

RIBEIRO, A. E. Textos Multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

RIBEIRO, A. E. Que futuros redesenhamos? Uma releitura do manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos e seus ecos no Brasil para o século XXI. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 9, p. 1-19, 2020.

ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo, Contexto, 2003.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge University Press, 1984.

Published

2021-06-25

How to Cite

COSCARELLI, C. V.; CORRÊA, H. T. The good influences:: Pedagogy of Multiliteracies, Paulo Freire and BNCC. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 20–32, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-5572. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5572. Acesso em: 4 jul. 2024.