Contexts of language teacher training

Crossings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4956

Keywords:

Language teacher education, Pedagogical residence, PIBID, Language centers, Teaching Centers Program

Abstract

The present study aims to propose a reflection of different contexts of language teacher training and their crossings in the construction of teaching identities, through actions that promote an inseparability between theory and practice. The data were collected during the orientation and supervision processes of teachers in training, students of a Language course, who participate in networked projects, such as Programa Residência Pedagógica (CAPES / MEC) and Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / CAPES / MEC), as well as projects maintained by Unesp itself, such as Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores and Programa Núcleos de Ensino. To this end, we assume a dialogical perspective, based on the discussions proposed by the Bakhtinian circle and studies on the processes of construction of teaching identities. The results point to the significant contributions of the insertion of teachers in training in these contexts and discuss the needs of maintaining these programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa Editora, 2004.

BRASÍLIA. Edital nº 01/2020 do Programa de Residência Pedagógica. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 03 de janeiro de 2020a.

BRASÍLIA. Edital nº 2/2020 do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 03 de janeiro de 2020b.

BRASÍLIA. Edital nº 6/2018 do Programa de Residência Pedagógica. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 01 de março de 2018a.

BRASÍLIA. Edital nº 7/2018 do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 01 de março de 2018b.

BRASÍLIA. Edital nº 61/2013 do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 02 de agosto de 2013.

CARVALHO, K. C. H. P. de. Formação inicial de professores de espanhol/LE: representações de uma experiência no PIBID. In: MENDONÇA, S. G. de L. [et al.] (orgs.). PIBID/UNESP forma(a)ação de professores: percursos e práticas pedagógicas em linguagens. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018, p. 31-50.

CURY, C. R. J. Educação e Contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 7. ed. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 2000.

DELEUZE, G.; GUATARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. vol. 3. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

FARACO, C. A. Um posfácio meio impertinente. In: BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos, SP: Pedro e João Editores, 2017.

GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. 2. ed. São Carlos, SP: Pedro e João Editores, 2015.

LARROSA, J. Esperando no se sabe qué: sobre el oficio de profesor. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2019.

MATEUS, E. Práticas de formação colaborativa de professores/as de inglês: representações de uma experiência no Pibid. Revista Brasileira de Linguística Aplicada,Belo Horizonte, v. 3, n. 4, p. 1107-1130, 2013.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.47, n.166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em 22 fev. 2021.

NÓVOA, A. Relação escola-sociedade: novas respostas para um velho problema. In: SERBINO, R. V. et al. Formação de professores. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998.

NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Porto, 1992.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 7. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SÃO PAULO. Edital nº 2/2021 do Programa Núcleos de Ensino. Pró-Reitoria de Graduação (Prograd) da Universidade Estadual Paulista (Unesp), 12 de fevereiro de 2021.

SÃO PAULO. Regimento Geral da Extensão Universitária e Cultura na Unesp. Resolução Unesp nº 75. Universidade Estadual Paulista (Unesp), de 18 de novembro de 2020.

SÃO PAULO. Regimento dos Centros de Línguas da Unesp. Resolução Unesp nº 12. Universidade Estadual Paulista (Unesp), de 07 de março de 2018.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 4, p. 215-233, 1991.

Published

2021-06-04

How to Cite

RAMOS, K. A. H. P.; CARVALHO, K. C. H. P. de. Contexts of language teacher training: Crossings. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 221–236, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-4956. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4956. Acesso em: 22 nov. 2024.