The teaching work of a professor supervisor of pibid - portuguese language from the perspective of licenses
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4915Keywords:
Sociodiscursive Interactionism, Teaching work, Teacher training, PIBIDAbstract
The objective of this article is to investigate if four the working dimensions, of this eight proposed by Machado (2007), are present in the teaching work of the supervisor of Pibid - Letras/Licenciatura - in the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). We used, in this research, theoretical-methodological contributions of Sociodiscursive Interactionism - ISD - (BRONCKART, 1999, 2006, 2008; MACHADO, 2007, 2009), assuming the language as the central activity of human development, since it is through it that we interact socially through the discourses we produce. The data taken for analysis emerge from semi-structured interviews with former students of Pibid - Portuguese Language. As analysis methodology, we use the procedure proposed by Bronckart (2008) and Bulea (2010), in which the interviews are divided into two categories resulting from the distribution of the speech turns: Segments of Thematic Orientation (SOT) and Segments of Thematic Treatment (STT). The interviews revealed that the four dimensions of work are significantly present in the teaching work of the Pibid supervising teacher.
Downloads
References
ABREU-TARDELLI, L. dos S. Aportes para compreender o trabalho do professor iniciante em EAD. 2006. Tese (Doutorado) - Curso de Linguística Aplica e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
ANDRÉ, M. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, M. (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas - São Paulo: Papirus, 2016. p. 17-34.
AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-54.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Trad. Paulo. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRONCKART, J.P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999.
BRONCKART, J. P.; MACHADO, A. R. (org.). Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Campinas - São Paulo: Mercado de Letras, 2004. Cap. 6. p. 131-163.
BRONCKART, J. P. Restrições e liberdades textuais, inserção social e cidadania. Revista da Anpoll, [s.l.], v. 1, n. 19, p. 231-256, 15 dez. 2005.
_____. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Tradução de Anna Raquel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2006.
_____. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
_____. Gêneros de textos, tipos de discurso e sequências. Por uma renovação do ensino da produção escrita. Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, jan./jun. 2010, p. 163–176.
BUENO, Luzia. A construção de representações sobre o trabalho docente: o papel do estágio. 2007. 220 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
BULEA, Ecaterina. Linguagens e efeitos desenvolvimentais da interpretação da atividade. Campinas - São Paulo: Mercado de Letras, 2010.
CADILHE, A. J.; GARCIA - REIS, A. R;. Letramentos na formação de professores a partir de uma concepção discursiva da linguagem: reflexões propositivas. In: MAGALHÃES, T.; GARCIA-REIS, A. R.; FERREIRA, H. (org.). Concepção discursiva de linguagem: ensino e formação docente. Campinas-SP: Pontes Editores, 2017. p. 213-233.
CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Tradução de Adail Sobral. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
_____. Trabalho e poder de agir. 1 ed. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
CRISTOVÃO, V. L. L; VIEIRA, I. R. Letramentos em língua portuguesa e inglesa na educação superior brasileira: marcos e perspectivas. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 209-221, set/dez. 2016.
DOLZ, J. Prefácio. In: BARROS, E. M. D. de; CORDEIRO, G. S; GONÇALVES, A. V. (org.). Gestos didáticos para ensinar a língua: agir docente e gêneros textuais. Campinas-SP: Pontes Editores, 2017. p. 7-12.
FRIEDRICH, J. Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento: uma leitura filosófica e epistemológica. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2012.
GARCIA-REIS. A. R. A concepção do trabalho docente em documentos prescritivos. Reflexão e Ação. V. 28, p. 89-103, 2020. https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14299 Acesso em: 02 jan 2021.
GATTI, B. A. et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). Fundação Carlos Chagas - Fcc, São Paulo, v. 5, n. 41, p. 1-120, 15 out. 2014.
GUIMARÃES, A. M. de M. (org.). O agir educacional nas representações de professores de língua materna. In: MACHADO, A. R; GUIMARÃES, A. M. de M; COUTINHO, A. (org.). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas - São Paulo: Mercado de Letras, 2007. p. 201-220.
MACHADO, A. R. Trabalho prescrito, planificado e realizado na formação de professores: primeiro olhar. Scripta, Belo Horizonte, v. 11, n. 6, p. 39-53, 2º sem, 2002.
_____. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A. M. de M; MACHADO, A. R; COUTINHO, A. (Orgs.). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas/São Paulo: Mercado de Letras, 2007. p. 77-97.
MACHADO, A. R; ABREU-TARDELLI, L. S. Textos prescritivos da educação presencial e a distância: fonte primeira do estresse do professor? In: MACHADO, A. R; ABREU-TARDELLI, L. S; CRISTOVÃO, V. L. L. (org.). Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2009. p. 101-116.
MACHADO, A. R; CRISTOVÃO, V. L. L. Representações sobre o professor e seu trabalho em proposta institucional brasileira para a formação docente. In: MACHADO, A. R; ABREU-TARDELLI, L. S; CRISTOVÃO, V. L. L. Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas - São Paulo: Mercado de Letras, 2009. Cap. 5. p. 117-136.
MACHADO, A. R. et al. Relações entre linguagem e trabalho educacional: novas perspectivas e métodos no quadro do interacionismo sociodiscursivo. In: MACHADO, A.R; ABREU-TARDELLI, L. S; CRISTOVÃO, V. L. L. (Org.). Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas - São Paulo: Mercado de Letras, 2009. p. 15-29.
MACHADO, A. R. Trabalho prescrito, planificado e realizado na formação de professores: primeiro olhar. In: MACHADO, A. R.; ABREU-TARDELLI, L. S.; CRISTOVÃO, V. L. L. (orgs.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 79 – 99.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, [s.l.], v. 47, n. 166, p. 1106-1133, dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/198053144843. Acesso em: 15 out. 2019.
SAUJAT, F. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: um panorama. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Campinas-Sp: Mercado de Letras, 2004. p. 3-34.
TARDIF, M. Os professores enquanto sujeitos do conhecimento: subjetividade, prática e saberes no magistério. In: CANDAU, V. M. (org.). Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: Dp & A editora, 2000.
TARDIF, M; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, [S.L.], v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0101-73302000000400013.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Andreia R. Garcia Reis, Giovana Rabite Callian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).