Brazilian sign language and teacher training

An analysis of contents and methodological strategies in Libras (L1) teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3173

Keywords:

Education, Libras, First language, Teaching strategies

Abstract

With the officialization of Brazilian Sign Language - Libras - by Law 10.436/02 and Decree 5626/05, the need for training for teachers of that language at undergraduation level arises.

From this requirement on, the Federal University of Santa Catarina created the partial distance course Letras Libras. The present work aims to reflect on Libras teaching as L1, focusing on teaching strategies and the contents proposed by student-trainees of this course at the Federal University of Ceará pole. We analyzed the work projects, internship reports, in addition to the Libras classes that were taught. The reflections built into this work dialogue with authors such as Antunes (2003; 2007) and Possenti (1996) and show us some results, such as: a) the trainees selected grammatical contents with a descriptive focus rather than a reflexive focus on grammar and situations of sign language textual genres comprehension and production, b) teacher performance reveals certain inflexibility concerning the domain and appliance of the content, and c) significant interference of the Portuguese (L2) in teaching situations. These results suggest that the Libras teaching recency can lead student-trainees to seek a basis for organizing their teaching activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, I. Aula de Português: Encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

_____ Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editoria, 2009.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Estática da Criação Verbal. São Paulo, Martins Fontes: 1997.

BASSO, I. M. de S.; STROBEL, K.L.; MASUTTI, M. Metodologia do ensino de Libras L1. Curso de Letras Libras. CCE/UFSC - 2009.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000.

BRASIL. Lei nº 10.436 de 24 de Abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências.

COSTA, A. N. A e ARAÚJO, J. C. Notícia no jornal escolar: o que sabem os alunos acerca dos gêneros que produzem? In: ARAÚJO, J. C. e DIEB, M. Linguagem e Educação: fios que se entrecruzam na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 89 – 99.

LODI, A. C. B.; LUCIANO, R. T. Desenvolvimento da linguagem de crianças surdas em língua brasileira de sinais. In: LODI, A. C. B.; LACERDA, C. B. F. de (orgs). Uma escola, duas línguas: letramentos em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. Porto Alegre: Mediação, 2009.

MACIEL, A. S. N. & BOMURA, L. S. Formação de professores: presente, passado e futuro. São Paulo: Cortez, 2004.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros Textuais: o que são e como se constituem. Recife: UFPE, 2002.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 5ª Ed. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, S. G. & LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo, 2004.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 1996.

QUADROS, R. M. de, Alfabeitização e o ensino de língua de sinais. Textura. Canoas, n.3, p. 53-62.

RANGEL, G.; LIMA, S.; SILVA, V. Estágio supervisionado. Curso de Letras Libras CCE/UFSC - 2010.

SILVEIRA, H. O currículo de Língua de Sinais e os professores surdos: poder, identidade e cultura surda. In: QUADROS, R de M. e PERLIN, G. Estudos Surdos II. Petropólis, RJ: Arara Azul, 2007. p. 150 – 189.

STOKOE, W. C. Sign Language Structure. Reedição. Silver Spring-Maryland: Linstok Press, 1960.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 2ª Ed. São Paulo: Cortez, 1997.

Published

2020-05-12

How to Cite

LEMOS, A. M.; PEIXOTO, R. C. Brazilian sign language and teacher training: An analysis of contents and methodological strategies in Libras (L1) teaching. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 181–194, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3173. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3173. Acesso em: 3 jul. 2024.