Evaluation of Teaching Material for Portuguese as an Additional Language Based on University Students’ Specific Needs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3119

Keywords:

Portuguese as an Additional Language, Textbook Evaluation, Needs Analysis

Abstract

There is a growing demand for Portuguese as an Additional Language (PAL) teaching material in the academic context due to the internationalization of universities (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Considering teacher preparation (Almeida Filho, 2011), it is relevant to consider whether the available materials meet the communication needs of learners (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Therefore, this paper aims at evaluating the most used teaching materials for PAL available in Brazil, taking into account the specific needs (Hutchinson e Waters, 1987) of a group of five foreign students at a public University. For such, this study has quali-quantitative characteristics because it considers the view of only five students, but it also quantifies the occurrence of communicative situations in order to enable the comparison of the six selected textbooks (Bortoni-Ricardo, 2008). Results show that the material met 30% of the learners needs, which points to the importance of learners’ needs analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, FILHO. J C. O Ensino de Português como Língua Não-Materna: Concepções e Contextos de Ensino. Campinas: Museu da Língua Portuguesa, 2011.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008. 135p.

CALLES, D. C.; PONCE, M. H.; FLORISSI, S. Bem Vindo: a língua portuguesa no mundo da comunicação. São Paulo: SBS, 2000.

COUNCIL OF EUROPE LANGUAGE POLICY PORTAL. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment (cefr). Cambridge University Pres. Strasbourg. Council of Europe. Disponível em https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages. Acesso em: 03 jan.2018.

DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO BÁSICA NORTH WESTMINSTER SCHOOL OF LONDON. Navegar em Português. Londres: Lidel, 2001.

FARIA, S. C. 7800 – (Mis)Communication – Ameaça à Segurança de Vôo sob o Olhar da Linguística Aplicada. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) - PPGE, UFLA, 2017.

FIGUEIREDO, F. J. Q., OSÓRIO, P., MIRANDA, F. Contribuições da Linguística Aplicada para o Ensino e Aprendizagem do Português como Língua Estrangeira. In: FERREIRA M.C.D.D., REICHMANN, C.L., e ROMERO, T.R.S., (orgs.) Construção Identitária de Professores de Línguas. Campinas: Pontes Editores, 2016.

HALL. D. Material production: theory and practice. In: Innovation in English Language Teaching: a reader. New York: Routledge, 2005.

HUNTER, D. Communicative Language Teaching and the ELT Journal: a Corpus-Based Approach to the History of a Discourse. Centre for Applied Linguistics. University of Warwick, October 2009.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for Specific Purposes: a learning centered approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

INTERNATIONAL COMMUNICATION UNION. Encourage the development of content and put in place technical conditions in order to facilitate the presence and use of all world languages on the internet. p. 288. Disponível em: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/wsisreview2014/WSIS2014_review_target9.pdf. Acesso em 24 out. 2015.

KING, L. D. Para a frente!: an intermediate course of Portuguese. Carolina, USA: Lingua Text, 2000.

LIMA, E. E. O. F. et al. Novo Avenida Brasil 1. São Paulo: EPU, 1999.

LIMA, E. E. O. F. et al. Novo Avenida Brasil 2. São Paulo: EPU. 2009.

LIMA, E. E. O. F.; Iunes, S. A. Falar... Ler... Escrever...: um curso para estrangeiros. São Paulo: EPU, 1999.

LIMA, E. E.. O. F. et al. Novo Avenida Brasil 3. São Paulo: EPU, 2013.

MARTINEZ, P. Didática de Língua Estrangeira. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

OSBORNE, E. S.; SAMPAIO, J; MCINTYRE, B. Colloquial Portuguese of Brazil. 2 ed. New York: Routledge, 2002.

RAMOS, R.C.G.; LIMA-LOPES, R.E.; GAZOTTI-VALLIM, M.A. Análise de Necessidades – Identificando Gêneros Acadêmico em um curso de Leitura Instrumental. The ESPecialist, São Paulo, v. 25, n.1, p. 1-29, 2004.

RICHARDS, J.C.; T.S. RODGERS. Approaches and Methods in Language Teaching. 2 ed. Londres: Cambridge University Press, 2005. p. 223-227.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria Estadual de Educação. Referencial Curricular. Lições do Rio Grande. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Língua Portuguesa e Literatura. Língua Estrangeira Moderna v.1. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/refer_curric_vol1.pdf. Acesso em: 02 jan. 2018.

SCHLATTER, M; GARCEZ, P. M. Línguas Adicionais (Espanhol e Inglês). In: Rio Grande do Sul, Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico. (Orgs.). Referências curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: linguagem, códigos e suas tecnologias. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, v. 1, p.127-172, 2009.

SILVA, R.C. Análise de Necessidades em Inglês – proposição e reflexões sobre um instrumento de coleta de informações. The ESPecialist, v. 39, n. 1, 2018.

SMITH, E. Teach yourself Portuguese. New York, 2004.

THOMPSON, G. Some misconceptions about communicative language teaching. ELT Journal. v.50, p. 9-15, 1996.

TOMLINSON, B. Materials development for language learning and teaching. Londres: Cambridge University Press, 2012.

Published

2020-05-12

How to Cite

PEREIRA, G.; ROMERO, T. R. de S. Evaluation of Teaching Material for Portuguese as an Additional Language Based on University Students’ Specific Needs. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 118–133, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3119. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3119. Acesso em: 22 nov. 2024.