A Possibility to Enhance Authorship in Argumentative Essays

Suggestions of Exercises

Authors

  • Laila Rayssa de Oliveira Costa
  • Sâmia Araújo dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3117

Keywords:

Authorship, Text draft, Teaching, Enem

Abstract

This work aims to propose activities that contribute to the development of authorship according to what is expected in the composition instructions of Enem (National High School Exam) from 2018. These instructions are written in the Student Booklet, available on the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira website (INEP, 2018). As a theoretical scope, we worked with the concept of authorship based on Discourse Analysis, using the studies of Barthes (2012), Foucault (2009) and Bakhtin (2010). In addition, we looked for a more specific approach, focusing on the school environment, using the ideas of Possenti (2002; 2013) and Orlandi (1988). Also, in the field of Text Linguistics, we used Cavalcante (2017) and his view on coherence. After reflecting on the concept of authorship and coherence, we produced activities with the objective of contributing to the work of high school portuguese teachers. These activities involve working into the classroom with authorship, text drafts and consistency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. O plurilinguismo no romance. In: _______. Questões de literatura e de estética. 6. ed. São Paulo: Hucitec Editora, 2010.

BARTHES, R. A morte do autor. In: _______. O rumor da língua. 3 ed. Tradução. Mário Laranjeira. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2017.

CAVALHEIRO, J. dos S. A concepção de autor em Bakhtin, Barthes e Foucault. Signum: Estud. Ling., Londrina, n. 11/2, p. 67-81; dez. 2008.

CHAROLLES, M. Introdução aos problemas da coerência dos textos. Trad. Paulo Otoni. In: GALVES, C; ORLANDI, E. P.; OTONI, P. (Orgs.). O texto: escrita e leitura. Campinas: Pontes, 1988, p. 39 - 85.

COSTA VAL, M. G. Redação e textualidade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FARACO, C. A. Autor e autoria. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p.37-60.

FOUCAULT, M. Ditos e Escritos: Estética – literatura e pintura, música e cinema (vol. III). 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. p. 264-298.

INSTITUTO Nacional de Educação e Pesquisa. Redação no Enem 2018 – Cartilha do Participante. Brasília, 2018.

______. Enem. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/web/guest/enem >. Acesso em 15 jul. 2019.

KOCH, I. V. e TRAVAGLIA, L. C. A coerência textual. São Paulo: Contexto, 2015.

ORLANDI, E. P. Unidade e dispersão: uma questão do texto e do sujeito. In: Discurso e leitura. – São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1988.

PADILHA, S. Relendo Bakhtin: autoria, escrita e discursividade. Polifonia, Cuiabá. v.18, n.23, p.91-102, jan./jun., 2011.

POSSENTI, S. Indícios de autoria. Perspectiva, v. 20. n. 1, p. 105-124, jan./jun. 2002.

______. Notas sobre a questão de autoria. Matraga, Rio de Janeiro, v. 20, n. 32, jan./jun. 2013.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução: Grillo, Sheila; Américo, Ekaterina Vólkova. Grillo, Sheila. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2020-05-12

How to Cite

COSTA, L. R. de O.; DOS SANTOS, S. A. A Possibility to Enhance Authorship in Argumentative Essays: Suggestions of Exercises. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 86–101, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3117. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3117. Acesso em: 24 nov. 2024.