Literary Writing Practice and the Short Story Genre in High-School

Theory and Practice’s Analysis

Authors

  • José Carlos da Costa Júnior

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-11-2937

Keywords:

Literary writing, Short story, Portuguese language teaching

Abstract

This paper discusses the role of literary writing of short stories genre in language classroom, and it also analyses methodological issues of the Conto, recontos: novas histórias project, a short story collection made by 2nd year high school students.  I also use a theoretical background (REUTER, 1996a; TODOROV, 1979; et al) to suggest a description of the short story genre regarding its discursive domain, communicative purpose, compositional structure, thematic content and style. Besides enjoying reading and writing, this project was an effective way to help students to claim their attitude as authors and subjects able to produce knowledge and art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZZARI, E. F.; CUSTÓDIO, M. A. Fanfics, Google Docs...a produção textual colaborativa. In: ROJO, R. (Org.) Escol@ Conectada – os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013, pp. 73-92.

BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. São Paulo, Cultrix, 2015.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. 4ª ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/Ouro sobre Azul, 2004, pp. 169-191.

COMPAGNON, A. O demônio da teoria. Literatura e senso comum. Tradução de Cleonice Paes Barreto Mourão e Consuelo Fortes Santiago. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2014.

COMPAGNON, A. Literatura para quê? Tradução de Laura Taddei Bandini. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2009.

COSTA JÚNIOR, J. C. O gênero crônica e os resultados de sua prática em sala de aula. Revista E-escrita, V.9, 2018-2. pp. 94-107. Disponível em:

https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/download/3304/pdf, acessado em 12/01/2020.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, Mercado das Letras, 2011.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

REUTER, Y. Élements de réflexion sur la place et les fonctions de la littérature dans la didactique du français à l’école primaire. Revista Repère. Recherches en didactique du français langue matternelle, número 13, 1996a, pp. 7-25, Disponível em:

https://www.persee.fr/doc/reper_1157-1330_1996_num_13_1_2172 acesso em 12/01/2020.

REUTER, Y. Imaginaire, créativité et didactique de l’écriture. Revista Pratiques, número 89, março de 1996b, pp. 25-44. Disponível em:

https://www.persee.fr/doc/prati_0338-2389_1996_num_89_1_1766 acesso em 12/01/2020.

TAUVERON, C. De la lecture littéraire à l’écriture à l’intention littéraire ou comment construire une posture d’auteur à l’école. Anais do 9º colóquio de AIRDF, Québec, 26 de agosto de 2004, pp. 1-16. Disponível em:

http://www.colloqueairdf.fse.ulaval.ca/fichier/Symposium_Dumortier/Tauveron.pdf acesso em 12/01/2020.

TODOROV, T. As estruturas narrativas. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo, Editora Perspectiva, 1979.

TRAVAGLIA, L. C. A caracterização de categorias de texto: tipos, gêneros e espécies. Revista Alfa. Nº 51 (1), pp. 39-79. São Paulo, UNESP, 2007. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/viewFile/1426/1127 acesso em 12/01/2020.

Published

2020-03-30

How to Cite

DA COSTA JÚNIOR, J. C. Literary Writing Practice and the Short Story Genre in High-School: Theory and Practice’s Analysis. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 11, n. 1, p. 59–70, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-11-2937. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/2937. Acesso em: 15 aug. 2024.