Teaching english through the invitation e-mail genre and the use of generative Artificial Inteligence in writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v17i3.15885

Keywords:

invitation e-mail, dialogism, authorship, EAL writing, ChatGPT

Abstract

This study presents a methodological proposal for teaching English writing as an additional language (EAL), focusing on the invitation email genre and on the use of ChatGPT as a supportive tool. Grounded in Bakhtin’s notion of dialogism, particularly in the concepts of responsiveness, authorship, and discursive genre, the proposal is organized into five stages: initial diagnostic, genre study, preliminary production, interaction with ChatGPT, and responsive rewriting with socialization. The aim is to provide a didactic framework that fosters critical reflection on linguistic choices and authorial decision-making. The theoretical framework draws on contributions about EAL writing (Brown; Lee, 2015; Flower; Hayes, 1981; Tribble, 1996; Richards; Rodgers, 2014), the invitation email genre (Marcuschi, 2008), and the use of Artificial Intelligence (AI) technologies in language teaching (Godwin-Jones, 2022; Gill et al., 2024; Alharbi, 2023; Vicente-Yagüe-Jara et al., 2023; Ricart-Vayá, 2024; Santos; Pereira; Matos, 2025). We discuss the pedagogical potentials and limitations of the tool, including risks such as imprecise or biased responses, and emphasizes the teacher’s role as a critical mediator. The paper aims to contribute to adaptable teaching practices across different educational contexts, without presenting empirical application here, but indicating directions for future evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Almeida Fernandes, Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Possui graduação em letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1995). Atualmente é professora Classe II Nível 11 da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, mestra em linguística aplicada. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ambiente digital, hipertexto, compreensão hiperleitora, prática pedagógica.

Tatiana Lourenço de Carvalho Carvalho, Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

PhD in Spanish Language from the University of Salamanca (USAL), Salamanca, Spain. Faculty member of the Graduate Program in Language and Literature (PPGL/UERN), Pau dos Ferros, RN, Brazil.

References

ALHARBI, W. AI in the Foreign Language Classroom: A Pedagogical Overview of Automated Writing Assistance Tools. Education Research International, v. 2023, Article ID 4253331, 15 pages, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1155/2023/4253331. Acesso em: 5 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1155/2023/4253331

ALJANABI, M.; MOHANAD G.; AHMED H. A.; SAAD A. A.; ChatGPT2. ChatGpt: Open Possibilities. Iraqi Journal For Computer Science and Mathematics, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 62–64, 2023. DOI: 10.52866/20ijcsm.2023.01.01.0018. Disponível em: https://journal.esj.edu.iq/index.php/IJCM/article/view/539. Acesso em: 19 sep. 2023. DOI: https://doi.org/10.52866/20ijcsm.2023.01.01.0018

BAKHTIN, M. A Estética da Criação Verbal. 2. ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003a.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. A Estética da Criação Verbal. 2. ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003b.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Equipe de tradução Aurora Fornoni Bernardini, José Pereira Júnior, Augusto Góes Júnior, Helena Spryndis Nazário e Homero Freitas de Andrade. 6. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BESSA, J. C. R. Dialogismo e construção da voz autoral na escrita do texto científico de jovens pesquisadores. 2016. 385f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho", Araraquara, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/7f9ca10f-4eb1-4458-b88b-f2b9c2c183c8. Acesso em: 05 nov. 2025.

BRAIT, B. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. 2a ed. rev. – Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005a. p. 87-98.

BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005b.

BROWN, H. D.; LEE, H. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 4 ed. Pearson: New York, 2015.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

FARACO, C. A. Autor e autoria. In: BRAIT, B. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005. p. 37-60.

LIMA, S. M. M. A produção escrita do gênero e-mail nos livros didáticos de língua inglesa. Domínios de Lingu@gem, v. 9, n. 1, p. 49-74, 2015. DOI: https://doi.org/10.14393/DL17-v9n1a2015-4

FLOWER, L.; HAYES, J. R. A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, v. 32, n. 4, p. 365-387, dez. 1981. Disponível em: https://doi.org/10.2307/356600. Acesso em: 8 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.58680/ccc198115885

GILL, S. S.; XU, M.; PATROS, P.; WU, H.; KAUR, R.; KAUR, K.; FULLER, S.; SINGH, M.; ARORA, P.; PARLIKAD, A. K.; STANKOVSKI, V.; ABRAHAM, A.; GHOSH, S. K.; LUTFIYYA, H.; KANHERE, S. S.; BAHSOON, R.; RANA, O.; DUSTDAR, S.; SAKELLARIOU, R.; UHLIG, S.; BUYYA, R. Transformative effects of ChatGPT on modern education: Emerging Era of AI Chatbots. Internet of Things and Cyber-Physical Systems, v. 4, p. 19-23, 2024. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667345223000354. Acesso em: 19 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iotcps.2023.06.002

GODWIN-JONES, R. Partnering with AI: Intelligent writing assistance and instructed language learning. Language Learning & Technology, v. 26, n. 2, p. 5–24, 2022. Disponível em: http://doi.org/10125/73474. Acesso em: 5 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.64152/10125/73474

HALEEM, A.; JAVAID, M.; SINGH, R. P. An era of ChatGPT as a significant futuristic support tool: A study on features, abilities, and challenges. BenchCouncil Transactions on Benchmarks, Standards and Evaluations. v. 2, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tbench.2023.100089. Acesso em: 5 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tbench.2023.100089

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. S. Abordagens e métodos no ensino de línguas. Imprensa da Universidade de Cambridge, 2014.

RICART-VAYÁ, A. ChatGPT como herramienta para mejorar la expresión escrita en inglés como lengua extranjera. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, [S. l.] , v. 2, p. 1–16, 2024. DOI: 10.17533/udea.ikala.354584. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/354584. Acesso em: 15 ago. 2024.

RUDOLPH, J.; TAN, S.; TAN, S. ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education. Journal of Applied Learning and Teaching, v. 6, n. 1, p. 342- 362, 2023. Disponível em: https://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/article/view/689. Acesso em: 8 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9

SANTOS, W. V. de F.; PEREIRA, V. C. S.; MATOS, M. C. S.. Alucinações em ChatGPT e o ensino de literatura. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 15, n. 33, p. 8–24, 2025. DOI: 10.51951/ti.v15i33.p8-24. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/n33p8. Acesso em: 17 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.51951/ti.v15i33.p8-24

TRIBBLE, C. Writing. Oxford: Oxford University, 1996.

VICENTE-YAGÜE-JARA, M.; LÓPEZ-MARTÍNEZ, O.; NAVARRO-NAVARRO V.; CUÉLLAR-SANTIAGO F. Escritura, creatividad e inteligencia artificial. ChatGPT en el contexto universitario. Comunicar, v. 77, p. 47-57, 2023. https://doi.org/10.3916/C77-2023-04. Acesso em: 19 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.3916/C77-2023-04

Published

2025-12-10

How to Cite

FERNANDES, A. A.; CARVALHO, T. L. de C. Teaching english through the invitation e-mail genre and the use of generative Artificial Inteligence in writing. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 17, n. 3, p. 126–145, 2025. DOI: 10.46230/lef.v17i3.15885. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/15885. Acesso em: 15 dec. 2025.