Cu-ir/ “queer revisionist investigations”/
- [literacy and training to (re)think thought]
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v17i1.13515Keywords:
queer subjects, linguistics queer/ cu-ir, queer/cu-ir literacyAbstract
This reflection discusses the proposal of “queer revisionist research”, based on McBeth (2019), on queer/cu-ir literature. Constroi a plot of dialogues from studies with other texts, in order to construct a problematization about American culture in gender and sexuality, education and state, in the XX century and in the beginning of the XXI century, to problematize the relationship between queer subjects, their discontents and the proposal of queer/cu-ir studies. Place the discussion in its relationship with the offer, in 2023, in the Queer Linguistics discipline (LQ), in the Literature course (UFAL-Campus do Sertão), establishing links between them. It opens up other possibilities for reflection on queer/cu-ir studies in Brazilian lands. It marks the character of two subjects and queer/cu-ir studies in the American context and likewise a nomad perspective of knowledge, and its incursions in Brazil. This essay offers a debate about LQ as a curricular component in teacher training, a tendency towards its theoretical-conceital foundation and possible implications in professional (and personal) training, to (re)think or think, unlearn or learned, thus participating in (revisionist) queer/cu-ir research. Texts by Butler (2002), Bretas (Enciclopedia, 2021), Louro (2004a; 2004b), Lucchesi (2020), York (2022) and Romero (2016) are mobilized among other reflections.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JR., D. M. Máquina de fazer machos: gênero e práticas culturais, desafio para o encontro das diferenças. In: MACHADO, C. J. S., SANTIAGO, I. M. F. L. e NUNES, M. L. S. (Orgs.). Gênero e práticas culturais: desafios históricos e saberes interdisciplinares. Campina Grande: EDUEPB, 2010, p. 21-31.
BENTO, B. Transviad@s – gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador: EDUFBA, 2017.
BORBA, R. Linguística Queer: algumas desorientações. In: BORBA, R. (Org.). Discursos transviados: por uma Linguística Queer. São Paulo: Cortez, 2020, p. 09-43.
BUTLER, J. Acerca del término “queer”. In: BUTLER, J. Cuerpos que importam: sobre los limites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2002, p. 313-339.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Temas transversais. MEC/SEF. Brasília, 1998.
COLLING, L. O que perdemos com os preconceitos? Cult (Dossiê Ditadura Heteronormativa). São Paulo, n. 202, ano 18, p. 22-25, jun./2015.
ENCICLOPÉDIA Mulheres Na Filosofia. Enciclopédia Mulheres na Filosofia entrevista: Aléxia Bretas sobre Teoria queer. Enciclopédia Mulheres na Filosofia, 2021. 1 vídeo (1h 2min, 59 seg.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mxAh0G7TeTk&t=2862s. Acesso em: 18 dez. 2023.
FINEGAN, E. Preface. In. LÍVIA, A. L.; HALL, K. (Orgs.). Queerly Phrased – language, gender, and sexuality. New York: Oxford University Press, 1997, p. v-vi.
HALBERSTAM, J. Introdução: Baixa Teoria. In: HALBERSTAM, J. A arte queer do fracasso. Recife: Cepe, 2020, p. 19-51.
LEWIS, E. S.; BORBA, R.; FABRÍCIO, B. F.; PINTO, D. S. (Orgs.). Introdução: Cu-irizando desde o Sul. In: LEWIS, E. S.; BORBA, R.; FABRÍCIO, B. F.; PINTO, D. S. (Orgs.). Queering Paradigms IVa – Insurgências queer ao Sul do Equador. Bern, Peter Lang Ltd, International Academic Publishers, 2017, p. 1-12.
LOURO, G. L. Viajantes pós-modernos. In: LOURO, G. L. Um corpo estranho – ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004a, p.11-25.
LOURO, G. L. Os estudos feministas, os estudos gays e lésbicos e a teoria queer. Estudos Feministas. São Paulo. n. 6, ago.-dez., 2004b. Disponível em: https://www.labrys.net.br/labrys6/libre/guaciraa.htm. Acesso em: 10 de mar. 2023.
LUCCHESI, F. Este livro pulsa e pode explodir. In: BAROQUE, F.; EANELLI, T. Bash Back! ultraviolência queer – antologia de ensaios. São Paulo: crocodilo, 2020, p. 12-21.
MCBETH, M. Teacher Teacher – Queer Literacies in K-16. In: MCBETH, M. Queer literacies – discourses and discontents. London: The Rowman & Littlefeld Publishing Group, Inc., 2019, p. 91-129.
ROEHRS, D. Eduardo Leite não faz parte da comunidade LGBTQIA+. Brasil de Fato. Porto Alegre, 17 de janeiro de 2023. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2023/01/17/artigo-eduardo-leite-nao-faz-parte-da-comunidade-lgbtqia/. Acesso em: 18 dez. 2023.
ROMERO, R. Manifesto Queer Nation. Caderno de Leituras, Belo Horizonte, n. 53, p. 3-13, 2016. Disponível em: https://chaodafeira.com/wp-content/uploads/2016/11/SI_cad53_ManifestoQueerNation.pdf. Acesso em: 10 de mar. 2024.
SAEL, M. The coming out imperative: self-relevation as pedagogy. In: SAEL M. The interruption of heteronormativity in higher education – critical queer pedagogies. Switzerland: Palgrave Macmillan, 2019, p. 197-215.
SANTOS FILHO, I. I. “Linguística Queer” como componente curricular: estranhando a relação língua(gem), gênero e sex(o)ualidade. In: SANTANA, W. K. F. e SILVEIRA, É. L. (Orgs.). Educação: entre poderes, saberes e resistências. Vol. 2. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020a, p. 435-459.
SANTOS FILHO, I. I. Da emergência de uma Linguística Queer. In: SANTOS FILHO, I. I. Linguística Queer. Recife: Pipa Comunicação, 2020b, p. 110-157.
SESC São Paulo. I Seminário Queer; Educação e Saúde [“O que o queer faz no campo da educação?”]. São Paulo: SESC SÃO PAULO, 2015. 1 vídeo. (1h 47min, 07 seg.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-DfrkB6etXA&list=PL0a5GJ0VyQFDTpeweL1V6L9U4m_IQIfiL&index=6. Acesso em 28 mai. 2024.
SESC São Paulo: O que é o queer? com Richard Miskolci. São Paulo: SESC SÃO PAULO, 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ar19rH0H6lM. Acesso em 28 de mai. 2024.
SIERRA, J. C. A queerização da vida. IHU OnLine – Revista do Instituto Humanitas Unisinos, nº 463, Ano XV, p. 35-39, 2015. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/5879-jamil-cabral-sierra. Acesso em: 10 de mar. 2023.
SILVA, M. M. V. Traduzindo a travessia: Judith Butler des-re-territorializada e o queer como saber nômade. In: CARVALHO, M. F.; PAIVA, A. L. S. (Orgs.). Teoria queer e contextos sociais de aprendizagem. São Paulo – SP: Pimenta Cultural, 2023, p. 296-314.
STONA, J.; CARRION, F. (Orgs.). O cis no divã. Salvador: Devires, 2021.
TIBURI, M. Feminismo em comum – para todas, todes e todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
VEJA. A peste e a culpa. Veja, São Paulo, p. 68-69, 14 de agosto de 1985a.
VEJA. Um nós nos costumes. Veja, São Paulo, p. 64-67, 14 de agosto de 1985b.
WALSH, C. Stonewall then and now. The Harvard Gazette, 27 de junho de 2019. Disponível em: https://news.harvard.edu/gazette/story/2019/06/harvard-scholars-reflect-on-the-history-and-legacy-of-the-stonewall-riots/. Acesso em: 18 dez. 2023.
YORK, S. W. Eu sou o monstro que vos fala, de Paul B. Preciado. Cadernos PET-Filosofia, v.22, n.1, 2021, p. 278-331. Disponível em: https://doi.org/10.5380/petfilo.v22i1.88248. Acesso em: 02 maio 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ismar Inácio dos Santos Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).


















