AI and new mediations

critical learning of journalism students for multimodal productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13224

Keywords:

artificial intelligence, multimodality, mediation, higher education

Abstract

The purpose of this article is to reflect on contemporary university training for journalists, based on the multimodal production of informative texts in a scenario permeated by the presence of artificial intelligence (AI) models and tools. We work with Kress's (2003) concept of multimodality and add Ribeiro's (2016) reflections on multimodal productions, which are already very present – ​​with a tendency for the number of these products to increase – in the daily routine of journalistic content produced and consumed. To achieve this objective, we analyzed the Pedagogical Plans (PPCs) – guiding documents for higher education, prepared based on the National Curricular Guidelines (DCN) of the Ministry of Education – of journalism courses at two universities in Minas Gerais, one private and one public. Based on these documents, both from 2023, we point out challenges and opportunities for the inclusion of AI-related topics, in order to offer technical and ethical training that enables graduates to work in the professional market that is (re)configuring itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Teixeira de Souza Cruz, Pontifical Catholic University of Minas Gerais

Doutora e mestre em Estudos de Linguagens pelo CEFET-MG. É jornalista graduada pela PUC Minas e tem licenciatura em Língua Portuguesa. Desenvolve pesquisas na área de Edição e Tecnologia, Comunicação Digital, Desinformação, Plataformização do Texto, Linguística Textual. É pesquisadora no INCT de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT). Leciona nos cursos de pós-graduação em Criação Publicitária e Produção Audiovisual; Produção em Jornalismo Digital; Comunicação Estratégica nas Organizações; Estratégias de Alta Performance em Comunicação Digital do IEC PUC Minas e PUC Minas Virtual. 

Eliziane Cristina da Silva Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET- MG)

Doutora em Estudos de Linguagem pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG); Pesquisadora do Grupo EPEJA - Estudos de Poéticas, Edições, Jogos e Artes (CEFET-MG).

References

BARBOSA, V. S.; ARAÚJO, A. D.; ARAGAO, C. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 16, p. 623-650, 2016. DOI https://doi.org/10.1590/1984-639820169909. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/pM68n9gfxmRZZzVVRzvdSBC/. Acesso em: 29 ago. 2024.

CARPES, G. O mínimo que um jornalista precisa saber sobre inteligência artificial para começar 2024. Farol Jornalismo. Disponível em: https://faroljornalismo.cc/arquivos/Guia%20IA%20Farol%20jornalismo.pdf. Acesso em 27 mai 2024.

COSTA VAL, M. da G. Repensando a textualidade. In: AZEREDO, J. C. de. Língua portuguesa em debate: conhecimento e ensino. Rio de Janeiro: Vozes, 2000. p. 34-51.

CRUZ, L. T. de S. Plataformização do texto: reconfiguração de práticas de escrita e edição a partir de mediações algorítmicas do Google. 2023. 280f. Tese (Doutorado em Estudo de Linguagens) - Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, 2023.

DALBEN, S. Uso de inteligência Artificial nas Redações Jornalísticas na Guerra Contra a Corrupção na América Latina. In: CANAVILHAS, J.; RODRIGUES, C.; MORAIS, R.; GIACOMELLI, F. (eds.). Mobilidade e inteligência Artificial. Os Novos Caminhos do jornalismo. Covilhã: Livros LabCom, 2022. p. 421-44.

KAUFMAN, D. A inteligência artificial irá suplantar a inteligência humana? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2019.

KAUFMAN, D. Inteligência artificial: repensando a mediação. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 9, p. 67621-67639, 2020. DOI https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-264. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/1648. Acesso em 24 mai 2024.

KRESS, G. Literacy in the new media age. Londres: Routledge, 2003.

LEAL, B. S. Do texto à textualidade na comunicação: contornos de uma linha de investigação. In: LEAL, B. S.; CARVALHO, C. A.; ALZAMORA, G. Textualidades midiáticas. Belo Horizonte: PPGCom/UFMG, 2018. p. 17-34.

LEMOS, A. Epistemologia da comunicação, neomaterialismo e cultura digital. Galáxia (São Paulo), n. 43, p. 54-66, jan/abri 2020. DOI https://doi.org/10.1590/1982-25532020143970. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/DvNQBjKxf4hBZf3cQHBL5FL/. Acesso em: 29 ago. 2024.

PAIVA, F. A. O gênero textual infográfico: leitura de um gênero textual multimodal por alunos da 1ª série do ensino médio. Revista l@ el em (dis-) curso, v. 3, n. 1, p. 87-101, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/97469010/O_G%C3%AAnero_Textual_Infogr%C3%A1fico_leitura_de_um_g%C3%AAnero_textual_multimodal_por_alunos_da_1a_s%C3%A9rie_do_Ensino_M%C3%A9dio. Acesso em: 29 ago. 2024.

REPORTERS SANS FRONTIÈRES. Paris Charter on AI and Journalism. 2023. Disponível em: https://rsf.org/sites/default/files/medias/file/2023/11/Paris%20Charter%20on%20AI%20and%20Journalism.pdf. Acesso em 30 jul. 2024.

RIBEIRO, A. E. Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

SANTOS, M. F.; CERON, W. Inteligência Artificial na mídia: visões atuais e projeções futuras. In: CANAVILHAS, J.; RODRIGUES, C.; GIACOMELLI, F. Mobilidade e inteligência Artificial: os novos caminhos do jornalismo. Covilhã: Labcom, 2022. p. 445-474.

SANTAELLA, L. Pensar a inteligência artificial: cultura de plataforma e desafios à criatividade. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2023a.

SANTAELLA, L. Para não perder o bonde do ChatGPT. In: Transobjeto. 2023b. Disponível em: https://transobjeto.wordpress.com/2023/01/30/para-nao-perder-o-bonde-do-chatgpt/. Acesso em 21 mai 2024.

SAYAD, A. L. V. Inteligência artificial e pensamento crítico: caminhos para a educação midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2023. Disponível em: https://educamidia.org.br/api/wp-content/uploads/2023/06/01-Palavra-Aberta-A-inteligência-artificial-DIGITAL.pdf. Acesso em 24 mai 2024.

Published

2024-10-09

How to Cite

CRUZ, L. T. de S.; OLIVEIRA, E. C. da S. AI and new mediations: critical learning of journalism students for multimodal productions. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 131–155, 2024. DOI: 10.46230/lef.v16i2.13224. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13224. Acesso em: 28 oct. 2024.