“Black is Beautiful”

discourse of representation of black dolls with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13217

Keywords:

social semiotics, multimodality, black children’s dolls

Abstract

This paper aims to investigate semiotic representations of black children's dolls - industrialized and handcrafted with disabilities ones - from the point of view of their image, of their materiality and of their packages, as a way of having access to their body configurations, as well as the design properties of these contemporary toys. Consequently, this research presents itself in a qualitative and exploratory perspective, and it has a basic nature, being the corpus formed by five black children's dolls: three of them industrialized, from a North American origin, and the other two handcrafted, coming from the north-eastern Brazilian region. It brings as a theoretical framework, mainly, the postulations of Kress and van Leeuwen (2021 [1996; 2006]) and the systemic-functional assumptions of language discussed by Halliday and Matthiessen (2014). The results point out that the representational aspects of black dolls maximize the feeling of free expression and the belonging to a group, which can be used both for different communicative and social interaction purposes and can overcome possible situations of prejudice and new expectations about the differences that are intrinsic to us.

Key-words: Social Semiotics. Multimodality. Black Children’s Dolls.

Downloads

Author Biographies

Danielle Barbosa Lins de Almeida, Federal University of Paraíba

Professora Titular do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (DLEM) e Professora Colaboradora da Pós-Graduação em Linguística (PROLING), da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Brasil. Possui Pós-Doutorado pela Universidad de Buenos Aires (2013), onde atuou como Professora Visitante, no contexto do Programa Centros Associados para o Fortalecimento da Pós-Graduação Brasil-Argentina (CAFP-BA), da CAPES; Doutorado (2006) em Língua e Literatura Inglesa pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com período de co-tutela na University of New South Wales (UNSW), em Sydney, Austrália (2005); Mestrado na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Graduação em Letras/Licenciatura em Língua Inglesa pela Universidade Federal da Paraíba.

José Maria de Aguiar, University of Pernambuco

Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco (UPE) e Professor Estatutário da Rede Estadual de Ensino de Pernambuco. Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa / Língua Inglesa pela Universidade de Pernambuco - UPE (2000); Especialização em Língua e Literaturas de Língua Inglesa pela Universidade de Pernambuco - UPE (2003); Especialização em Literatura e Estudos Culturais pela Universidade Estadual da Paraíba. 

References

ALMEIDA, D. B. L. Icons of Contemporary Childhood: a visual and lexicogrammatical investigation of toy advertisements. 2006. 215 f. Tese ( Doutorado em Letras/Inglês e Literatura Correspondente) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/88755. Acesso em: 10 dez 2024.

ALMEIDA, D. B. L. “It can cry, it can speak, it can pee”: modality values and playing

affordances in contemporary baby dolls’ discourse. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 71, n. 3, p. 143-160, Dec. 2018. Disponível em:

http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S217580262018000300143&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 23 abr de 2024.

ALMEIDA, D. B. L. Toys as texts: towards a multimodal framework to toys’ semiotics. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 3, p. 2102–2122, 2020. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8657437. Acesso em: 16 maio 2024.

BENTO, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BEZEMER, J.; KRESS, G. Multimodality, Learning and Communication: a social semiotic frame. New York: Routledge, 2016.

BIGNELL, J. Media Semiotics: an introduction. Manchester University Press, 1997.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. Trad. Gisela Wajskop. São Paulo: Cortez, 2010.

CRUZ, M. B. Bonecas, diversidade e inclusão. Revista Psicopedagogia, v. 28. n. 85, p. 41-52, 2011. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862011000100005. Acesso em: 03 jan 2025.

FERNANDES, J. D. C.; ALMEIDA, D. B. L. Revisitando a Gramática Visual nos Cartazes de Guerra. In: ALMEIDA, D. B. L. (org.). Perspectivas em análise visual: do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, 2008. p. 11-31.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s introduction to functional grammar. London/New York: Routledge, 2014.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. Cambridge: Polity Press, 1988.

JEWITT, C.; BEZEMER, J.; O’HALLORAN, K. Introducing Multimodality. New York: Routledge, 2016.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

KLINE, S. Out of the Garden: toys and children’s culture in the age of marketing. London: Verso Press, 1993.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication.

London: Routledge, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse: the modes and media of contemporary communication. London/New York: Arnold, 2001.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2021[1996; 2006].

PINHEIRO, B. C. S. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.

RIBEIRO, D. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SARINHO JÚNIOR, J. M. de A. Multimodalidade e Letramento do Brinquedo: um olhar para os bonecos artesanais inclusivos e narrativas infantis em relação à deficiência, à diferença e à inclusão. 2023. 261 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/26861/1/Jos%c3%a9MariaDeAguiarSarinhoJ%c3%banior_Tese.pdf Acesso em: 29 mar. 2024.

SEITER, E. Sold Separately: children and parents in consumer culture. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 1993.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA D. T. [orgs.] Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2009. p. 33-44.

VAN LEEUWEN, T. Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. New York: Oxford University Press, 2008.

VAN LEEUWEN, T. Introducing social semiotics. New York: Routledge, 2005.

Published

2025-03-28

How to Cite

ALMEIDA, D. B. L. de; JOSÉ MARIA DE AGUIAR. “Black is Beautiful”: discourse of representation of black dolls with disabilities . Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 60–79, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.13217. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13217. Acesso em: 27 jul. 2025.