Critical Multimodal Literacy based on symbols of Africanness

a pedagogical proposal from analysis of the book Amoras by Brazilian rapper Emicida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13697

Keywords:

critical multimodal literacy, africanness, pedagogical proposal

Abstract

In this paper, we aim to show a pedagogical proposal focused on African to promote critical multimodal literacy practices for 3-year-olds and over in Childhood Education. The theoretical approach is based on the ideas of: Munanga (2007), Mbembe (2018), Pinheiro (2023), Callow (2008), and Kress and van Leeuwen (2021), among others. The methodology was interpretative in nature, based on Moita Lopes (1994), in which we analyzed the informational data of multimodal aspects of the picture book Amoras by Brazilian rapper Emicida, based on the Show me framework by Callow (2008) and the Grammar of Visual Design by Kress and van Leeuwen (2021). The main conclusion from the results is that the picture book is rich in multimodal Africanness symbols (black feminine, religiousness, and black personalities), which may raise awareness, even in childhood, in favor of anti-racist education practices at school with teachers’ mediation in a classroom in terms of reading images and words and their Africanness.

Downloads

Author Biographies

Michelle Soares Pinheiro, State University of Ceará

Possui graduação em Letras com habilitação em Língua Espanhola (UECE), em Letras Português (Estácio) e Serviço Social (UECE). É especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional, mestre em Linguística Aplicada e doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). É professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Atualmente, cursa estágio pós-doutoral em Linguística Aplicada pela UECE.   

Marcos Alberto Xavier Barros, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE)

Doutor em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PósLA) da Universidade Estadual do Ceará (UECE/2019). Tem Mestrado em Linguística Aplicada também pelo PósLA (UECE/2014). É Graduado em Letras-Português pela mesma universidade (UECE/2010). Membro do Grubo de Estudos Bakhtinianos do Ceará (GEBACE). Tem-se dedicado às áreas da Linguística Aplicada, da Nova Pragmática, da Análise de Discurso Crítica, da Filosofia da Linguagem e da Teoria do Círculo de Bakhtin.

Antonia Dilamar Araújo, State University of Ceará

Professora Titular de Linguística Aplicada no Curso de Letras-Inglês e Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará desde 2000. Doutora em Letras (área de concentração Língua Inglesa e Linguística Aplicada) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) em 1996. Mestre em Língua Inglesa e Literatura Correspondente pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) em 1983 e Graduada em Letras-Inglês pela Universidade federal do Piauí (UFPI) em 1977. 

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2019. Série: Feminismos Plurais.

ANDRÉ, Serge. O que quer uma mulher. Tradução de Dulce Duque Estrada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

ARAÚJO, Antonia Dilamar. Formação docente e letramento multimodal: Uma reflexão sobre atividades de materiais didáticos para o ensino de leitura crítica na educação básica. In: DIAS, Anair V. M.; OLIVEIRA, Dedilene A. de J.; MAGALHÃES, Tânia G. Práticas decoloniais, (Multi)letramentos e Formação docente. São Paulo: Pontes Editores. 2024, p. 255-275.

BARROS, Marcos Alberto Xavier Barros. A cena política brasileira ao revés: análise dialógica do discurso carnavalizado em charges políticas de Vitor Teixeira do contexto do impeachment de Dilma Rousseff ao governo de Michel Temer (2016-2018). 2019. 235 f. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: https://www.uece.br/posla/pesquisa/dissertacoes-teses-e-relatorios/. Acesso em: 03 set. 2024.

BARROS, Marcos Alberto Xavier Barros. Performatividade, gênero e representação: a construção do feminino no funk midiático. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: https://www.uece.br/posla/pesquisa/dissertacoes-teses-e-relatorios/. Acesso em: 03 set. 2024.

BATEMAN, John A. Text-image relations in perspective. In: Text and image – a critical introduction to visual/verbal divide. London/New York: Routledge, 2014, p. 05-29.

BEZERRA, Juliana. Diferenças entre Candomblé e Umbanda. Significados. Rio de Janeiro. 2024. Disponível em: https://www.significados.com.br/candomble-e-umbanda/ Acesso em: 14 nov. 2024.

BRITES, Luciana. Brincar é fundamental: como entender o neurodesenvolvimento e resgatar a importância do brincar durante a primeira infância. São Paulo: Editora Gente, 2020.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de

Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CALLOW, Jon. The rules of visual engagement: Images as tools for learning. Screen Education, n. 65, p. 72–79, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281069694_The_Rules_of_Visual_Engagement_Images_as_Tools_for_Learning. Acesso em: 16 nov. 2024.

CALLOW, Jon. Show me: principles for assessing students' visual literacy. The Reading Teacher, v. 6, n. 18, p, 616–626, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/239593608_Show_Me_Principles_for_Assessing_Students'_Visual_Literacy. Acesso em: 16 nov. 2024.

CUTI (Luiz Silva). Literatura negro-brasileira. Coleção Consciência em Debate. São Paulo: Selo Negro, 2010.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Tradução de Estela dos Santos Abreu. 2 ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2017.

EMICIDA. Amoras. Ilustrações de: Aldo Fabrini. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2018.

GOMES, Manoel Messias. Africanidade: contemporaneidade, cultura e educação. Revista Educação Pública, v. 19, n. 28, s/p., 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/28/africanidade-contemporaneidade-cultura-e-educacao. Acesso em: 01 nov. 2023.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Org.: Flávia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. An introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. Language as Social Semiotic: The social interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold, 1978.

JESUS, Dánie Marcelo de. Letramentos para a diversidade: dúvidas e incertezas do professor em sala de aula. In: JESUS, Dánie Marcelo de; ZOLIN-VESZ, Fernando; CARBONIERI, Divanize. (Orgs.). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017. p. 67-76.

KRESS, Gunther; JEWITT, Carey; OGBORN, Jon; TSATSARELIS, Charalampos. Multimodality. In: KRESS, Gunther. Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom. London/New York: Continuum, 2001, p. 42-59.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 3. ed. London, New York: Routledge, 2021.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1980.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: N1 Edições, 2018.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994.

MUNANGA, Kabengele: O que é Africanidade? In: Revista Biblioteca Entrelivros – Vozes da África. São Paulo, Duetto, edição especial n. 6, p. 8-13, 2007.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Inclusão social: um debate necessário? Site da UFMG, 2006. On-line. Disponível em: https://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=59. Acesso em: 20 nov. 2023.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. 2. ed. São Paulo: Ática, 1988.

PATTON, Michael. Qualitative research and evaluation methods. 3 ed. London: Sage, 2002.

PELLIZARI, Edmundo. Sri Ganesha - Exu na Índia? Umbanda e espiritualidade. Salvador, BA, 21 fev. 2020. Disponível em: https://www.blogdaannapon-umbandaeespiritualidade.com/2020/02/sri-ganesha-exu-na-india.html Acesso em: 14 nov. 2024.

PETIT, Sandra Haydée; ALVES, Maria Kellynia Farias. A Pretagogia e os marcadores das africanidades: conexões entre corpos e árvores afroancestrais. 2021, p. 1-14. Disponível em: https://doceru.com/doc/cx5vvcn. Acesso em: 20 nov. 2023.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.

PINHEIRO, Michelle Soares. Multimodalidade e formação docente: (re)construindo saberes e práticas na escola pública. 2020. 595 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: https://www.uece.br/posla/wp-content/uploads/sites/53/2020/11/TESE_MICHELLE-SOARES-PINHEIRO.pdf. Acesso em: 15 nov. 2024.

SEKIMOTO, Sachi; BROWN, Christopher. Race and multimodality: an introduction to the special issue. Multimodality & Society. v. 3, n. 3, p. 199-209, 2023. DOI: https://doi.org/10.1177/26349795231194806. Disponível em: https://journals.scholarsportal.info/details?uri=/26349795/v03i0003/199_ramaittsi.xml. Acesso em: 16 nov. 2024.

SERAFINI, Frank. Reading the visual: an introduction to teaching multimodal literacy. Teachers College Press: NY, 2014.

SILVA, Alex Sander da; FURLAN, Marta Regina. Infâncias, experiências e os sentidos de ser criança negra na educação infantil. Zero-a-Seis, Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina v. 25, n. 47, p. 92-111, jan./jun., 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/90944/53005. Acesso em: 15 jul. 2024.

VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal literacy. Videm om literacy. Nacionalt videncenter for Læsning4, n. 21, p. 04-11, mar. 2017. Disponível em: https://www.videnomlaesning.dk/media/2127/21_theo-van-leeuwen.pdf. Acesso em: 16 nov. 2024.

Published

2025-03-28

How to Cite

PINHEIRO, M. S.; BARROS, M. A. X.; ARAÚJO, A. D. Critical Multimodal Literacy based on symbols of Africanness : a pedagogical proposal from analysis of the book Amoras by Brazilian rapper Emicida. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 35–59, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.13697. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13697. Acesso em: 5 apr. 2025.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2