Critical Multimodal Literacy based on symbols of Africanness
a pedagogical proposal from analysis of the book Amoras by Brazilian rapper Emicida
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13697Keywords:
critical multimodal literacy, africanness, pedagogical proposalAbstract
In this paper, we aim to show a pedagogical proposal focused on African to promote critical multimodal literacy practices for 3-year-olds and over in Childhood Education. The theoretical approach is based on the ideas of: Munanga (2007), Mbembe (2018), Pinheiro (2023), Callow (2008), and Kress and van Leeuwen (2021), among others. The methodology was interpretative in nature, based on Moita Lopes (1994), in which we analyzed the informational data of multimodal aspects of the picture book Amoras by Brazilian rapper Emicida, based on the Show me framework by Callow (2008) and the Grammar of Visual Design by Kress and van Leeuwen (2021). The main conclusion from the results is that the picture book is rich in multimodal Africanness symbols (black feminine, religiousness, and black personalities), which may raise awareness, even in childhood, in favor of anti-racist education practices at school with teachers’ mediation in a classroom in terms of reading images and words and their Africanness.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2019. Série: Feminismos Plurais.
ANDRÉ, Serge. O que quer uma mulher. Tradução de Dulce Duque Estrada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
ARAÚJO, Antonia Dilamar. Formação docente e letramento multimodal: Uma reflexão sobre atividades de materiais didáticos para o ensino de leitura crítica na educação básica. In: DIAS, Anair V. M.; OLIVEIRA, Dedilene A. de J.; MAGALHÃES, Tânia G. Práticas decoloniais, (Multi)letramentos e Formação docente. São Paulo: Pontes Editores. 2024, p. 255-275.
BARROS, Marcos Alberto Xavier Barros. A cena política brasileira ao revés: análise dialógica do discurso carnavalizado em charges políticas de Vitor Teixeira do contexto do impeachment de Dilma Rousseff ao governo de Michel Temer (2016-2018). 2019. 235 f. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: https://www.uece.br/posla/pesquisa/dissertacoes-teses-e-relatorios/. Acesso em: 03 set. 2024.
BARROS, Marcos Alberto Xavier Barros. Performatividade, gênero e representação: a construção do feminino no funk midiático. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: https://www.uece.br/posla/pesquisa/dissertacoes-teses-e-relatorios/. Acesso em: 03 set. 2024.
BATEMAN, John A. Text-image relations in perspective. In: Text and image – a critical introduction to visual/verbal divide. London/New York: Routledge, 2014, p. 05-29.
BEZERRA, Juliana. Diferenças entre Candomblé e Umbanda. Significados. Rio de Janeiro. 2024. Disponível em: https://www.significados.com.br/candomble-e-umbanda/ Acesso em: 14 nov. 2024.
BRITES, Luciana. Brincar é fundamental: como entender o neurodesenvolvimento e resgatar a importância do brincar durante a primeira infância. São Paulo: Editora Gente, 2020.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de
Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CALLOW, Jon. The rules of visual engagement: Images as tools for learning. Screen Education, n. 65, p. 72–79, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281069694_The_Rules_of_Visual_Engagement_Images_as_Tools_for_Learning. Acesso em: 16 nov. 2024.
CALLOW, Jon. Show me: principles for assessing students' visual literacy. The Reading Teacher, v. 6, n. 18, p, 616–626, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/239593608_Show_Me_Principles_for_Assessing_Students'_Visual_Literacy. Acesso em: 16 nov. 2024.
CUTI (Luiz Silva). Literatura negro-brasileira. Coleção Consciência em Debate. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Tradução de Estela dos Santos Abreu. 2 ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2017.
EMICIDA. Amoras. Ilustrações de: Aldo Fabrini. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2018.
GOMES, Manoel Messias. Africanidade: contemporaneidade, cultura e educação. Revista Educação Pública, v. 19, n. 28, s/p., 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/28/africanidade-contemporaneidade-cultura-e-educacao. Acesso em: 01 nov. 2023.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Org.: Flávia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. An introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. Language as Social Semiotic: The social interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold, 1978.
JESUS, Dánie Marcelo de. Letramentos para a diversidade: dúvidas e incertezas do professor em sala de aula. In: JESUS, Dánie Marcelo de; ZOLIN-VESZ, Fernando; CARBONIERI, Divanize. (Orgs.). Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017. p. 67-76.
KRESS, Gunther; JEWITT, Carey; OGBORN, Jon; TSATSARELIS, Charalampos. Multimodality. In: KRESS, Gunther. Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom. London/New York: Continuum, 2001, p. 42-59.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 3. ed. London, New York: Routledge, 2021.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1980.
MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: N1 Edições, 2018.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994.
MUNANGA, Kabengele: O que é Africanidade? In: Revista Biblioteca Entrelivros – Vozes da África. São Paulo, Duetto, edição especial n. 6, p. 8-13, 2007.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Inclusão social: um debate necessário? Site da UFMG, 2006. On-line. Disponível em: https://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=59. Acesso em: 20 nov. 2023.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. 2. ed. São Paulo: Ática, 1988.
PATTON, Michael. Qualitative research and evaluation methods. 3 ed. London: Sage, 2002.
PELLIZARI, Edmundo. Sri Ganesha - Exu na Índia? Umbanda e espiritualidade. Salvador, BA, 21 fev. 2020. Disponível em: https://www.blogdaannapon-umbandaeespiritualidade.com/2020/02/sri-ganesha-exu-na-india.html Acesso em: 14 nov. 2024.
PETIT, Sandra Haydée; ALVES, Maria Kellynia Farias. A Pretagogia e os marcadores das africanidades: conexões entre corpos e árvores afroancestrais. 2021, p. 1-14. Disponível em: https://doceru.com/doc/cx5vvcn. Acesso em: 20 nov. 2023.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
PINHEIRO, Michelle Soares. Multimodalidade e formação docente: (re)construindo saberes e práticas na escola pública. 2020. 595 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: https://www.uece.br/posla/wp-content/uploads/sites/53/2020/11/TESE_MICHELLE-SOARES-PINHEIRO.pdf. Acesso em: 15 nov. 2024.
SEKIMOTO, Sachi; BROWN, Christopher. Race and multimodality: an introduction to the special issue. Multimodality & Society. v. 3, n. 3, p. 199-209, 2023. DOI: https://doi.org/10.1177/26349795231194806. Disponível em: https://journals.scholarsportal.info/details?uri=/26349795/v03i0003/199_ramaittsi.xml. Acesso em: 16 nov. 2024.
SERAFINI, Frank. Reading the visual: an introduction to teaching multimodal literacy. Teachers College Press: NY, 2014.
SILVA, Alex Sander da; FURLAN, Marta Regina. Infâncias, experiências e os sentidos de ser criança negra na educação infantil. Zero-a-Seis, Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina v. 25, n. 47, p. 92-111, jan./jun., 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/90944/53005. Acesso em: 15 jul. 2024.
VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal literacy. Videm om literacy. Nacionalt videncenter for Læsning4, n. 21, p. 04-11, mar. 2017. Disponível em: https://www.videnomlaesning.dk/media/2127/21_theo-van-leeuwen.pdf. Acesso em: 16 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Michelle Soares Pinheiro, Marcos Alberto Xavier Barros, Antonia Dilamar Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).