The mental health in English textbooks:

a discursive reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9206

Keywords:

Mental health; Discourse; Textbook; English.

Abstract

The article analyzes discourses on mental health present in English textbooks for the New High School, with a view to identifying the functioning of biopolitical strategies that aim to alert young students about the importance of mental health care in the current situation of neoliberalism. The theoretical arsenal that guides the investigation rests on the investigations of Foucault (2007; 2010), Safatle, Silva Junior and Dunker (2021) and Dardot and Laval (2016). The corpus was composed of statements extracted from two english textbooks approved by the National Book and Teaching Material Program (PNLD), in 2021. The analyzes show that the student, in the teaching of English, is led to reflect about the causes based on the achievement of mental well-being in the strictly individual scope.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Emanuele Vitória de Oliveira Leite , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, UERN

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Francisco Vieira da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, UFERSA

Doutor em Linguística, Professor efetivo de Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Federal Rural do Semi-Árido

References

ASSIS, Sheila Soares de; SCHALL, Virgínia Torres; PIMENTA, Denise Nacif. Representações visuais da dengue em livros didáticos e outros materiais impressos, RECIIS. Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC do Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2018.

CARDOSO, Sheila; OLIVEIRA, Luthiane Miszak Valença; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventude e neoliberalismo: interfaces para pensar o currículo do ensino médio, Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 29, n. 3, p. 57-73, set./dez. 2021.

CARVALHO, Priscila. Sinais de depressão e ansiedade dobram em jovens na pandemia, Veja, 2022.

CNN BRASIL. Surto de ansiedade coletiva reacende alerta sobre saúde mental de estudantes, 2022.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 1: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal Edições, 2007.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

HAN, Byung Chul. Sociedade do cansaço. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

OLIVEIRA, Denise de Andrade S. Joy! São Paulo: FTD, 2020.

MARTINS, Liziane. Abordagens da saúde em livros didáticos de Biologia: análise crítica e proposta de mudança. 165 f. 2017. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências. Universidade Federal da Bahia: Salvador, 2017.

MONTEIRO, Paulo Henrique N.; BIZZO, Nelio. Hábitos, atitudes e ameaças: a saúde nos livros didáticos brasileiros, Cadernos de Pesquisa, [s.l.], v. 44, n. 151, p. 132-154, jan./mar. 2014.

NBUNDÉ, Davi Saba. DST/AIDS nos livros didáticos de Biologia para o ensino Médio aprovados pelo PNLD. 2015. 61 f. 2017. TCC (Graduação em Ciências Sociais). Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, 2017.

RAMOS, Marise N. Ensino médio contemporâneo: coerção revestida de consenso no “Estado de Exceção”, Nova Padeia, Brasília, v. 1, n.1, p. 2-11, jan./jun. 2019.

SAFATLE, Vladimir; SILVA JUNIOR, Nelson; DUNKER, Christian. (orgs.). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

SANTANA, KUPSKE, Felipe Flores. De língua estrangeira à língua franca e os paradoxos in-between: tensionando o ensino de língua à luz da BNCC, Revista X, Curitiba, v. 15, n. 20, 146-171, 2020.

WEIGEL, Adriana; RESCHKE, Tatiana. English and more. São Paulo: Richmond, 2020.

Published

2022-10-18

How to Cite

LEITE , E. V. de O. .; SILVA, F. V. da . The mental health in English textbooks: : a discursive reading. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9206. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9206. Acesso em: 21 nov. 2024.