The mental health in English textbooks:
a discursive reading
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9206Keywords:
Mental health; Discourse; Textbook; English.Abstract
The article analyzes discourses on mental health present in English textbooks for the New High School, with a view to identifying the functioning of biopolitical strategies that aim to alert young students about the importance of mental health care in the current situation of neoliberalism. The theoretical arsenal that guides the investigation rests on the investigations of Foucault (2007; 2010), Safatle, Silva Junior and Dunker (2021) and Dardot and Laval (2016). The corpus was composed of statements extracted from two english textbooks approved by the National Book and Teaching Material Program (PNLD), in 2021. The analyzes show that the student, in the teaching of English, is led to reflect about the causes based on the achievement of mental well-being in the strictly individual scope.
Metrics
References
ASSIS, Sheila Soares de; SCHALL, Virgínia Torres; PIMENTA, Denise Nacif. Representações visuais da dengue em livros didáticos e outros materiais impressos, RECIIS. Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC do Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2018.
CARDOSO, Sheila; OLIVEIRA, Luthiane Miszak Valença; OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventude e neoliberalismo: interfaces para pensar o currículo do ensino médio, Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 29, n. 3, p. 57-73, set./dez. 2021.
CARVALHO, Priscila. Sinais de depressão e ansiedade dobram em jovens na pandemia, Veja, 2022.
CNN BRASIL. Surto de ansiedade coletiva reacende alerta sobre saúde mental de estudantes, 2022.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 1: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal Edições, 2007.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
HAN, Byung Chul. Sociedade do cansaço. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
OLIVEIRA, Denise de Andrade S. Joy! São Paulo: FTD, 2020.
MARTINS, Liziane. Abordagens da saúde em livros didáticos de Biologia: análise crítica e proposta de mudança. 165 f. 2017. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências. Universidade Federal da Bahia: Salvador, 2017.
MONTEIRO, Paulo Henrique N.; BIZZO, Nelio. Hábitos, atitudes e ameaças: a saúde nos livros didáticos brasileiros, Cadernos de Pesquisa, [s.l.], v. 44, n. 151, p. 132-154, jan./mar. 2014.
NBUNDÉ, Davi Saba. DST/AIDS nos livros didáticos de Biologia para o ensino Médio aprovados pelo PNLD. 2015. 61 f. 2017. TCC (Graduação em Ciências Sociais). Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, 2017.
RAMOS, Marise N. Ensino médio contemporâneo: coerção revestida de consenso no “Estado de Exceção”, Nova Padeia, Brasília, v. 1, n.1, p. 2-11, jan./jun. 2019.
SAFATLE, Vladimir; SILVA JUNIOR, Nelson; DUNKER, Christian. (orgs.). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
SANTANA, KUPSKE, Felipe Flores. De língua estrangeira à língua franca e os paradoxos in-between: tensionando o ensino de língua à luz da BNCC, Revista X, Curitiba, v. 15, n. 20, 146-171, 2020.
WEIGEL, Adriana; RESCHKE, Tatiana. English and more. São Paulo: Richmond, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.