Integration of knowledge and experiences through research in Oral History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16756

Keywords:

Rural education; Multigrade schools; Teacher training; Rural youth; Network search.

Abstract

This article analyzes the contributions of oral history methodology in three doctoral studies – developed within the scope of the CNPq Cultures, Partnerships and Rural Education research group, at the Federal University of Espírito Santo – which include different subjects that constitute Rural Education. Based on the qualitative research approach in education, this study was developed through collaborative network research and deepened reflections guided by oral history methodology. It is concluded that network research favored the creation of a group based on autonomy, mutual respect and the joint construction of knowledge and experiences, promoting a culture of critical analysis of the use of oral history as a research methodology in the field of education.

Author Biographies

Josiléia Curty de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), Mestre em Gestão Pública pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Culturas, Parcerias e Educação do Campo da Ufes. 

Ozana Luzia Galvão Baldotto, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), Mestre em Ensino na Educação Básica pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Culturas, Parcerias e Educação do Campo da Ufes. 

Rainei Rodrigues Jadejiski , Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Pesquisador no Grupo de Pesquisa Culturas, Parcerias e Educação do Campo da Ufes. 

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Published

2025-12-08

How to Cite

OLIVEIRA, J. C. de; BALDOTTO, O. L. G.; JADEJISKI , R. R. Integration of knowledge and experiences through research in Oral History. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–22, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16756. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/16756. Acesso em: 15 dec. 2025.