Integration of knowledge and experiences through research in Oral History
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16756Keywords:
Rural education; Multigrade schools; Teacher training; Rural youth; Network search.Abstract
This article analyzes the contributions of oral history methodology in three doctoral studies – developed within the scope of the CNPq Cultures, Partnerships and Rural Education research group, at the Federal University of Espírito Santo – which include different subjects that constitute Rural Education. Based on the qualitative research approach in education, this study was developed through collaborative network research and deepened reflections guided by oral history methodology. It is concluded that network research favored the creation of a group based on autonomy, mutual respect and the joint construction of knowledge and experiences, promoting a culture of critical analysis of the use of oral history as a research methodology in the field of education.
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; FOERSTE, Erineu; GERKE, Janinha (orgs.). Metodologias da pesquisa e da formação na educação do campo, 1. ed., Curitiba: Appris, 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP Nº 4, de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192. Acesso em: 05 jun. 2025.
CALDART, R. S. Educação do Campo 25 anos: legado político-pedagógico: Rural Education 25 years: political-pedagogical legacy. Revista Cocar, [S. l.], n. 33, 2024. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/9788. Acesso em: 5 jun. 2025.
CUNHA, Maria Isabel da. Diálogos sobre a Pesquisa Colaborativa e em Rede: “o desafio de construir uma caminhada coletiva”. [Entrevista cedida a] Solange Martins Oliveira Magalhães. Revista Ensino em Revista, 2021. Disponível em https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/64650/33331 Acesso em: 05 jun. 2025.
DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 101-133.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, set.- dez, 2012.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Trad. Maria da Conceição Passeggi; João G. da Silva Neto; Luís Passeggi. São Paulo: Paulus; Natal: EDUFRN, 2008.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 359-371, maio/ago. 2006.
FARIAS, Isabel Maria Sabino de; JARDILINO, José Rubens Lima; SILVESTRE; Magali Aparecida. Pesquisa em rede e a formação do pesquisador em educação: uma experiência do Observatório da Educação (Obeduc) UECE/UFOP/UNIFESP. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 09, n. 16, p. 109-122, jan./jun. 2017.
FIALHO, Lia Machado Fiuza; BRAGA JUNIOR, Victor Ricardo de Sousa; MONTE, Raylane Sales; BRANDENBURG, Cristine. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–13, 2020.Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505. Acesso em: 5 jun. 2025.
FOERSTE, Erineu Foerste; OLIVEIRA, Josiléia Curty de; BALDOTTO, Ozana Luzia Galvão; JADEJISKI, Rainei Rodrigues. Educação do Campo como práxis da pesquisa. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues; FOERSTE, Erineu; GERKE, Janinha (orgs.). Metodologias da pesquisa e da formação na educação do campo, 1. ed., Curitiba: Appris, 2023. p. 73-91.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 87. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados. São Mateus, Censo Brasileiro 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/es/sao-mateus.html. Acesso em: 03 ago. 2023.
JADEJISKI, Rainei Rodrigues. Juventudes rurais e territorialidades. 2024. 215 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2024.
JOSSO, Marie Christine. Histórias de vida e formação: suas funcionalidades em pesquisa, formação e práticas sociais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 40-54, jan./abr. 2020.
JOSSO, Marie Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.
JOSSO, Marie Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 373-383, maio/ago. 2006.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; SEAWRIGHT, Leandro. Memórias e narrativas: história oral aplicada. 1. ed. [1. reimpressão]. São Paulo: Contexto, 2021.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; Holanda, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2014.
NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA. Antônio et al. Profissão professor. Porto, Portugal: Porto editora Ltda., 1995.
OLIVEIRA, Josiléia Curty de Oliveira. Professores de Língua Portuguesa e Educação do Campo: memórias e identidades. 2024. 289 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2024.
PORTELLI, Alessandro. Ensaios de história oral. [seleção de textos: Alessandro Portelli e Ricardo Santhiago; Tradução: Fernando Luiz Cássio e Ricardo Santhiago]. São Paulo: Letra e Voz, 2010.
PORTELLI, Alessandro. História oral como arte da escuta. [tradução: Ricardo Santhiago]. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Combate ao fechamento das Escolas no Campo é tema de Seminário no Campus de Castanhal. Disponível em: https://portal.ufpa.br/index.php/ultimas-noticias2/13541-combate-ao-fechamento-das-escolas-no-campo-e-tema-de-seminario-no-campus-de-castanhal Acesso 05 jun. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GPOSSHE notebooks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.















