Sport and Family related to academic performance: na integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13286

Keywords:

Sport, Family, Academic achievement

Abstract

The aim of this study was to realize an integrative review related to sports, family and academic contexts. Method: the method of Botelho, Cunha and Macedo (2011) was used. Results: of the nine studies selected, it was observed that the majority are concentrated in the European and American continents.  Mostly, the researches were quantitative and, in the variables, the prevalence was identified in the analysis of the influence of sport into academic performance. Discussion: the link found between the studies was the sports practice, but it was the analysis with other variables that made each research unique. Three categories emerged: Sport-School, Sport-Family-Academic Performance, and Sport-Academic Performance. Conclusion: the studies reveal barriers, they suggest that through family and school support, such difficulties can be minimized, and recommend the development of educational policies about physical activity and sports that will contribute to the development of children and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Trindade Rosa de Souza, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda e mestra em Educação UFPR na linha de Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano e membro Centro de Educação e Pedagogia do Esporte (CEPEPE).

Murilo Gasperin, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Educação pela UFPR na linha de Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano e membro Centro de Educação e Pedagogia do Esporte (CEPEPE).

Vanessa Melina Cotrim Rojas, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda e mestra em Educação pela UFPR na linha de Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano e membro Centro de Educação e Pedagogia do Esporte (CEPEPE).

Gislaine Cristina Vagetti, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação Física pela UFPR e Mestra em Ciências da Saúde, pela Universidade Estadual de Maringá – UEM. Professora Associada da UNESPAR- Curitiba e Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação (CAPES 7).

Valdomiro de Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Doutor e Mestre em Educação Física pela Unicamp. Professor associado do Departamento de Educação Física e professor do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação (CAPES 7). Líder do Centro de Pesquisa em Educação e Pedagogia do Esporte (CEPEPE) da UFPR.

References

ALVES, Y. C.; BECKER, A. P. S. Prática esportiva e relacionamento familiar: uma revisão da literatura. Pensando famílias, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 31-47, 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2021000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 23 de agosto de 2023.

BASAK, T. et al. Effects of the sports activities of female nursing students on their problem-solving skills and academic achievement. International Journal of Caring Sciences, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 583, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280571987_Effects_of_the_Sports_Activities_of_Female_Nursing_Students_on_their_Problem-Solving_Skills_and_Academic_Achievement. Acesso em 22 de agosto de 2023.

BOTELHO, L. L. R.; ALMEIDA, C., CASTRO, C.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/10515/o-metodo-da-revisao-integrativa-nos-estudos-organizacionais/i/pt-br. Acesso em 10 de agosto de 2023.

BURNS, R. D.; BAI, Y.; BRUSSEAU, T. A. Physical activity and sports participation associates with cognitive functioning and academic progression: an analysis using the combined 2017–2018 National Survey of Children’s Health. Journal of Physical Activity and Health, [S. l.], v. 17, n. 12, p. 1197-1204, 2020. DOI: 10.1123/jpah.2020-0148.

CASTAÑEDA, E. A. et al. A holistic vision of the academic and sports development of elite spanish track and field athletes. International Journal of Environmental Research and Public Health, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 5153, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ijerph20065153. Acesso em: 23 de agosto de 2023.

CASTRO, A. A. Revisão sistemática e meta-análise. In: GOLDENBERG, S.; GUIMARÃES, C. A., CASTRO, A. A. (eds.) Elaboração e apresentação de comunicação científica. Disponível em: http://www.usinadepesquisa.com/metodologia/wp-content/uploads/2010/08/meta1.pdf . Acesso em: 25 agosto de 2023.

CERDA, A. A. G.; CERDA, L. Y.; ARCADIO, J. The effect of physical activities and self-esteem on school performance: a probabilistic analysis. Cogent Education, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 1936370, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2021.1936370. Acesso em: 25 agosto de 2023.

CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.

FOLLE, A. et al. Envolvimento dos familiares no processo de formação esportiva no basquetebol feminino. Journal of Physical Education, [S. l.], v. 29, n. 1, 2018. Disponível em: http://doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2914. Acesso em: 24 agosto de 2023.

FONSECA, G. M. M.; STELA, S. E. Família e esporte: a influência parental sobre a participação dos filhos no futsal competitivo. Kinesis, [S. l.], v. 33, n. 2, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2316546420723. Acesso em: 24 agosto de 2023.

GALATTI, L. R. et al. Esporte contemporâneo: perspectivas para a compreensão do fenômeno. Corpoconsciência, [S. l.], p. 115-127, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6444 Acesso em: 24 agosto de 2023.

HARBEC, M. J.; GOLDFIELD, G.; PAGANI, L. S. Healthy body, healthy mind: long-term mutual benefits between classroom and sport engagement in children from ages 6 to 12 years. Preventive Medicine Reports, [S. l.], v. 24, p. 101581, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34976642/. Acesso em: 22 de Agosto de 2024.

KLOPPER, R.; LUBBE, S.; RUGBEER, H. The matrix method of literature review. Alternation, Cape Town, v. 14, n. 1, p. 262-276, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237542915_The_Matrix_Method_of_Literature_Review. Acesso em: 22 de agosto de 2023.

MARQUES, R. F. R. O conceito de esporte como fenômeno globalizado: pluralidade e controvérsias. Revista Observatorio del Deporte, Santiago, v. 1, n. 1, p. 147-185, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/311087062_O_CONCEITO_DE_ESPORTE_COMO_FENOMENO_GLOBALIZADO_PLURALIDADE_E_CONTROVERSIAS. Acesso em: 23 de agosto de 2023.

MILAN, J. F.; CIAMPOLINI, V.; HEBLING COSTA, G.; MILISTETD, M. A família faz parte da equipe: ampliando o diálogo sobre a presença dos pais no esporte: EXPANDING THE DIALOGUE ABOUT THE PRESENCE OF PARENTS IN SPORTS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 26, 2023. DOI: 10.5216/rpp.v26.74446. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/74446. Acesso em: 8 ago. 2024.

LUNARDELLI, G. B.; FIORESE, L.; NASCIMENTO JÚNIOR, J.R.A.; ARANTES, R.C. Família, escola e as HV no esporte: revisão sistemática. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 14, p. 01-20, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2023.v14.48292. Acesso em: 07 de agosto de 2024.

MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto- Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018. Acesso em: 24 de agosto de 2023.

NASCIMENTO, V. C. do; LEITE, M. A. Adesão, permanência e dificuldades encontradas por mulheres, da cidade de Limoeiro do Norte no futsal: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, [S. l.], v. 35, p. 83-91, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp83-91. Acesso em: 23 de agosto de 2023.

PESERICO, C. S.; KRAVCHYCHYN, C.; OLIVEIRA, A. A. B. de. Análise da relação entre esporte e desempenho escolar: um estudo de caso. Pensar a Prática, [S. l.], v. 18, n. 2, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/27965. Acesso em: 23 de agosto de 2023.

PINTO‐ESCALONA, T. et al. Individual responsiveness to a school‐based karate intervention: An ancillary analysis of a randomized controlled trial. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, [S. l.], v. 32, n. 8, p. 1249-1257, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1111/sms.14167. Acesso em: 23 de agosto de 2023.

ROMERO, B. C. et al. School and family environment is positively associated with extracurricular physical activity practice among 8 to 16 years old school boys and girls. International journal of environmental research and public health, [S. l.], v. 17, n. 15, p. 5371, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1111/sms.14167. Acesso em: 25 de agosto de 2023.

ROSA, M. T.; VAGETTI, G. C.; OLIVEIRA, V. Handebol e educação: aprendizagem sob a ótica do desenvolvimento humano. Curitiba: Editorial Casa, 2023.

SARAIVA, J. S., ALVIM, L.; WAGNER, A. Os estudos sobre a relação família-escola no Brasil: uma revisão sistemática. Educação, [S. l.], v. 39, p. s114-s124, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21333. Acesso em: 25 de agosto de 2023.

SCHULTZ, K. Do high school athletes get better grades during the off-season? Journal of Sports Economics, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 182-208, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1527002514566279. Acesso em: 25 de agosto de 2023.

SOARES, J. P.; ARANHA, A. M.; ANTUNES, H. R. Relação entre os setores de prática desportiva, as modalidades desportivas e o aproveitamento escolar. Motricidade, Santa Maria da Feira, v. 9, n. 3, p. 3–11, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273028912002. Acesso em: 25 de agosto de 2023.

SUAREZ - ORTEGA, C. M.; CARMONA, N. D. M. Incidencia de las actividades extraescolares deportivas en los procesos escolares y en aspectos sociofamiliares y psicológicos de niños, niñas y adolescentes. Retos, [S. l.], v. 46, p. 987–995, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.47197/retos.v46.90471. Acesso em: 23 de agosto de 2023.

SULZ, L.D.; GLEDDIE, D. L.; KINSELLA, C.; HUMBERT, M. L. The health and educational impact of removing financial constraints for school sport. European Physical Education Review, [S. l.], p. 1-19, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1356336X221104909. Acesso em: 25 de agosto de 2023.

Published

2024-10-10

How to Cite

SOUZA, M. T. R. de; GASPERIN, M.; ROJAS, V. M. . C.; VAGETTI, G. C.; OLIVEIRA, V. de. Sport and Family related to academic performance: na integrative review . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13286, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13286. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13286. Acesso em: 28 oct. 2024.