Aerodynamics and research-based teaching: the perception of club students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14984

Keywords:

Non-formal spaces, Basic Education, Science Teaching, Science Club, Aerodynamics

Abstract

The objective of the work is to analyze the perception of some participants in an activity on aerodynamics in a Science Club. Nine students participated in the meeting, where the principles of aerodynamics were presented through paper airplane models, aiming at the contextualization of theoretical knowledge as well as everyday life (of birds). The qualitative study used Carvalho (2013) as a reference, as did other authors.  A Discursive Textual Analysis (Moraes; Galiazzi, 2011) was used to analyze the students' products, especially those of the ship's diaries. As a result, we observed that differentiated and innovative methodologies, such as “Ensino por Investigação”, are promoters of scientific literacy in spaces that do not form teaching. Furthermore, I observed that the students were participatory, expressing what they had understood during the activities. Learning with meaning encourages new concepts to be connected to previous knowledge, creating meaning and significance for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco José Pereira da Silva, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA) e Graduado em Licenciatura Plena em Química mesma instituição.

Salomão Eduardo Trister Nascimento de Oliveira, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). Tem experiência na área de Botânica, com ênfase em Fisiologia Vegetal

Alessandra de Rezende Ramos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutora em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro permanente do Programa de Pós Graduação de Educação em Ciências e Matemática (PPGECM), da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará.

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará [https://ror.org/03q9sr818]

Pós-Doutor em Educação pelas Universidades do Porto (Portugal), UNESP (Bauru) e UTFPR (Curitiba). Doutor em Educação para a Ciência (UNESP/Bauru). Professor Associado IV da Universidade Federal do Pará (Campus Castanhal), do PPGECM (UFPA/Belém).

References

ALBUQUERQUE, M. C. P.; FREITAS, R. F.; MALHEIRO, J. M. S.; ROCHA, C. J. T. Explorando a Criatividade a partir de Desenhos e Falas de Crianças sobre Educação Ambiental. Revista Ciências & Ideias. ISSN: 2176-1477, v. 15, n. 01, e24152556, 2024. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/2556 Acesso em: 17 jul. 2024.

ALBUQUERQUE, M. C. P.; FREITAS, M. C.; MALHEIRO, J. M. S.; PAULETTI, F. Neurociência e Educação: percepções dos Professores Monitores de um Clube de Ciências. Anais... XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Caldas Novas (GO), 01-12, out, 2023. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/93479 Acesso em: 15 nov. 2024.

ALBUQUERQUE, M. C. P.; FREITAS, R. F.; MALHEIRO, J. M. S.; ROCHA, C. J. T. Explorando a Criatividade a partir de Desenhos e Falas de Crianças sobre Educação Ambiental. Revista Ciências & Ideias. ISSN: 2176-1477, v. 15, n. 01, e24152556, 2024. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/2556 Acesso em: 17 jul. 2024.

ALMEIDA, W. N. C.; MALHEIRO, J. M. S. Desenvolvimento Cognitivo de estudantes em experiências de Aprendizagem mediadas por Sequências de Ensino Investigativo. In: VITORINO, A. J. R. et al. Currículo, Aprendizagem e Avaliação na Educação Latino-Americana. V. 02. São Paulo: Pá de Palavra, 2024, p. 57-74. ISBN: 9788589250510. Disponível em: https://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/bitstream/handle/123456789/17320/LIBRO_2_REDPEEL-vers%c3%a3o-final.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 25 dez. 2024.

ALMEIDA, B. S. G.; SILVA, R. C. Aerodinâmica de bolas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 3505-1-3505-9, jul. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/9YWXW3BmwCpLkdVxtjv3vqz/abstract/?lang=pt Acesso em: 31 jan. 2025.

ALMEIDA, W. N. C.; AMORIM, J. L.; MALHEIRO, J. M. S. O Desenho e a Escrita como Elementos para o Desenvolvimento da Alfabetização Científica: análise das produções dos estudantes de um Clube de Ciências. ACTIO: Docência em Ciências, v. 5, n. 3, pp. 1-23, set/dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11766/8009 Acesso em: 08 dez. 2024.

ANDRADE, T. J. P.; BARROS, K. L. O.; PAULETTI, F.; MALHEIRO, J. M. S.; CANTORANI, J. R. H. O Barquinho de papel que viaja sozinho: evidenciando a alfabetização científica no Ensino de Ciências por investigação. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 13, n. 01, 2023, p. 216-233. Disponível em: https://san.uri.br/revistas/index.php/encitec/article/view/960 Acesso em: 31 dez. 2023.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 1 ed. Lisboa: Plátano, 2000.

BARBOSA, D. F. S.; MALHEIRO, J. M. S. Interações Dialógicas num Clube de Ciências: das perguntas dos professores as manifestações de Indicadores de Alfabetização Científica dos Alunos. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 8, p. 470-484, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2607 Acesso em: 27 ago. 2024.

BARBOSA, D. F. S; MONTEIRO, J. M. C; MALHEIRO, J. M. S.; ARAÚJO, M. S, 2021.

BENEDETTI FILHO, E; GOMES, L. A; MAIA, J. M.S; MARTINS, G. M. R; BARRETO, C. F. S. Clube de ciências: a importância da extensão universitária na formação docente de graduandos de licenciatura em química. Cidadania em Ação, 4 (1), p. 61-75, 2020. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/17527/11559 Acesso em: 01 nov. 2024.

COELHO, A. E. F.; MALHEIRO, J. M. S. Sequência de Ensino Investigativo em um Clube de Ciências: o Problema da Água que não derrama. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 01, p. 378-390, 2019. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID584/v14_n1_a2019.pdf Acesso em: 24 set. 2024.

JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, 7(1), p. 55-66, 2008. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20390/10860 Acesso em: 01 nov. 2024.

LOPES, J. E.; SOARES, T. F.; CARVALHO, I. S.; SILVA, M. O.; MALHEIRO, J. M. S. A Iniciação Científica como Ferramenta de Aprendizado em um Clube de Ciências. Anais do III CONECTA UFRA Sociobiodiversidade, Belém(PA), 2023, p. 05. Disponível em: www.even3.com.br/anais/III-conecta-ufrasociobiodiversidade Acesso em: 03 fev. 2025. ISBN: 978-65-272-0079-6. DOI: doi.org/10.29327/1336503

LOURENÇO, A. A; DE PAIVA, M. O. A. A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciências e Cognição, 15(2), p. 132-141, 2010. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v15n2/v15n2a12.pdf Acesso em: 01 nov. 2024.

MALHEIRO, J. M. S. Atividades experimentais no ensino de ciências: limites e possibilidades. ACTIO, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 69-85, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/4796/3150 Acesso em: 27 out. 2024.

MENEZES, C; SCRHOEDER, E; SILVA, V. L. S. Clubes de Ciências como espaço de alfabetização científica e ecoformação. Atos de pesquisa em educação, 7(3), p. 811-833, 2012

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação, 9(2), p. 191-211, 2003. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 2ª ed. São Paulo (SP): Editora Unijuí. 2011.

MOREIRA, M. A. Desafios no ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43(1), p. e20200451, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/xpwKp5WfMJsfCRNFCxFhqLy/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 04 nov 2024

NASCIMENTO, D. A.; SOUSA, N. M. F. R. O brincar na educação infantil inclusiva nas práticas pedagógicas para crianças com deficiência. Educação e Formação, v.8, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11284. Acesso em 06 dez. 2024.

NASCIMENTO, F. S.; SILVA, L. S.; SOUZA, L. S.; SOUZA, J. M.; MOURA, A. P. M. Materiais de baixo custo para experimentação no ensino de Física em São Raimundo Nonato-PI. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 7, e12367, 2025. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12367/12514 Acesso em: 31 jan. 2025.

ROCHA, C. J. T.; MALHEIRO, J. M. S. Experimentação Investigativa Antrópica no Clube de Ciências Prof. Dr. Cristovam Diniz. In: ROCHA, C. J. T.; RAMOS, J. B. S. (Org.). Estudos Antrópicos na Amazônia: entre textos e contextos interdisciplinares, v. 01, p. 245-265. Curitiba (PR): Appris, 2020.

ROCHA, C. J. T.; MALHEIRO, J. M. S. Interações dialógicas na experimentação investigativa em um Clube de Ciências: proposição de instrumento de análise metacognitivo. Amazônia, v. 14, n. 29, p. 193-207. UFPA, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5476 Acesso em: 27 out. 2024.

ROMERA, P. R. A importância do Lúdico da Educação Infantil. Educação Continuada, 3 (6), p. 13-36, 2021. Disponível em: http://www.educont.periodikos.com.br/article/6182a63ba9539532e624b6f3/pdf/educont-3-6-13.pdf Acesso em: 04 nov. 2024.

SANTANA, R. S; CAPECCHI, M. C. V. M; FRANZOLIN, F. O ensino de ciências por investigação nos anos iniciais: possibilidades na implementação de atividades investigativas. Enseñanza de las Ciencias, 17(3), p. 686-710, 2018. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_3_9_ex1245.pdf Acesso em: 04 nov. 2024.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. de P. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

SCHMITZ, V; TOMIO, D. (2019). O clube de ciências como prática educativa na escola: uma revisão sistemática acerca de sua identidade educadora. Investigações em Ensino de Ciências, 24(3), p. 305-324, 2019. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1539/pdf Acesso em: 04 nov. 2024.

SILVA, L. E.; CABRAL, R. E. S.; MALHEIRO, J. M. S. Indícios de Alfabetização Científica durante uma Sequência de Ensino Investigativo em um Clube de Ciências. Research, Society and Development, v. 09, n. 07, p. 138973910- 138973924, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3910/3294 Acesso em: 27 set. 2024.

SIQUEIRA, H. C. C.; MALHEIRO, J. M. S. Interações Sociais e Autonomia Moral em Atividades Investigativas desenvolvidas em um Clube De Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 163-197, 2020. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1681/pdf Acesso em: 27 out. 2024.

SOUZA, S. A.O; ANDRADE, M. F. R. Atividades práticas e ensino de Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental. Série-Estudos, 24(51), p. 249-268, 2019. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1169/pdf Acesso em: 04 nov. 2024.

TOMIO, D; HERMANN, A. P. (2019). Mapeamento dos clubes de ciências da américa latina e construção do site da rede internacional de clube de ciências. Pesquisa em Educação em Ciências, 21, p. 1-23, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/6PCBj3FRcy3Md7nWWbvVWVD/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 04 nov. 2024

VASCONCELLOS, S. B.; FONSECA, L. M. F.; CARVALHO, I. S.; MALHEIRO, J. M. S. O Ensino Por Investigação e a sua contribuição para a Alfabetização Científica de Graduandos de Pedagogia. In: Anais do III SILICTI - Seminário Internacional de Linguagens, Culturas, Tecnologias e Inclusão. Castanhal (PA) IFPA, 2024. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/anais/800993.pdf Acesso em: 25 jun. 2024

Published

2025-09-23

How to Cite

SILVA, F. J. P. da; OLIVEIRA, S. E. T. N. de; RAMOS, A. de R.; MALHEIRO, J. M. da S. Aerodynamics and research-based teaching: the perception of club students. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14984, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14984. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14984. Acesso em: 5 dec. 2025.