Collaborative text production between HI and GAI
an experience with Story.com
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13919Keywords:
multiliteracies, generative artificial intelligence, text productionAbstract
In the digital age, access to various platforms and media has expanded the ways teaching and learning interactions extend beyond the traditional classroom. This shift is driven by multimodal language practices that transcend physical boundaries and establish multiple connections, including those between humans and machines. This article explores a collaborative text production experience involving Human Intelligence (HI) and Generative Artificial Intelligence (GAI) through the Story.com platform. The experience was conducted in a multiliteracy workshop with a mixed-grade class of 4th and 5th-year students at a public school in rural Mossoró, Brazil. Theoretically and methodologically grounded in sociocultural literacy studies (Kleiman, 2005; Oliveira, 2008; Tinoco, 2008), multiliteracies pedagogy (Kalantzis; Cope; Pinheiro, 2020) and Applied Linguistics (Scheifer; Rego, 2020), this qualitative study analyzes a data excerpt focusing on collaborative writing initially between two students, and subsequently between them and the Story.com platform. The findings indicate that collaboration writing between HI and GAI requires iterative prompt creation for story generation, the development of reading practices and critical analysis of the generated versions, and the ongoing refinement of the multimodal story. We conclude that the use of GAI can enable the development of multimodal artifacts, such as multimodal texts, thereby contributing to the expansion of text production in contemporary settings.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 07 ago. 2024.
FILATRO, A.; CAVALCANTI, C. C. Metodologias inov-ativas na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.
HAMILTON, M. Expanding the new literacy studies: using photographs to explore literacy as social practice. In: BARTON, David; HAMILTON, M.; IVANIC, R. (Org.). Situated literacies. London: Routledge, 2000.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.
KLEIMAN, A. B. Preciso ‘ensinar’ o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Brasília/DF: MEC; Campinas/ SP: Cefiel. Instituto de Estudos da Linguagem. Unicamp. Coleção Linguagem e Letramento em foco. Linguagem nas séries iniciais, 2005. Disponível em:https://oportuguesdobrasil.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/02/kleiman-nc3a3o-basta-ensinar-a-ler-e-escrever.pdf. Acesso em: 28 ago. 2024.
KLEIMAN, A. B. Professores e Agentes de Letramento: identidade e Posicionamento Social. Filol. linguíst. port., n. 8, p. 409-424, 2006. DOI: 10.11606/issn.2176-9419.v0i8p409-424. Disponível em: https://revistas.usp.br/flp/article/view/59763. Acesso em: 15 ago. 2024.
MAGALHÃES, A. L. O que é alucinação de IA? São Paulo: Canaltech, 2024. Disponível em: https://canaltech.com.br/inteligencia-artificial/o-que-e-alucinacao-de-ia/. Acesso em: 10 ago. 2024.
MENEZES, V.; SILVA, M. M.; GOMES, I. F. Sessenta anos de Linguística Aplicada: de onde viemos e para onde vamos. In: PEREIRA, R.C.; ROCA, P. (org). Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009, p. 25-50.
OLIVEIRA, M. do S. Projetos: uma prática de letramento no cotidiano do professor de língua materna. In: OLIVEIRA, M. do S.; KLEIMAN, A. B. (org). Letramentos múltiplos: agentes, práticas, representações. Natal: EDUFRN, 2008, p. 93-118.
ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SANTOS-MARQUES, I. B. de A.; KLEIMAN, A. B. Projetos, oficinas e práticas de letramento: leitura e ação social. Revista Com Sertões, Juazeiro, v.7, n.1, jul.-dez. p. 16-34, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comsertoes/article/view/7275. Acesso em: 26 ago. 2024.
SCHEIFER. C. L.; REGO, M. C. S. Da redundância à gambiarra: reflexões para o ensino de línguas na era digital. In: LEFFA, V. J.; FIALHO, V. R.; BEVILÁQUA, A. F.; COSTA, A. R. (org.). Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em Linguística Aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020. p.109-128.
SILVA, F. G. da. Desinformação tem tratamento: leitura crítica contra a pandemia de Fake News e pós-verdade. 2023. 217f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/57862. Acesso em: 26 ago. 2024.
TINOCO, G. M. A. de M. Projetos de letramento: ação e formação de professores de língua materna. 2008. 254f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/436194. Acesso em: 26 ago. 2024.
UNESCO. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa. 2024. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/16350/1/390241por.pdf. Acesso em: 10 agosto 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Valéria Montenegro, Glicia Azevedo, Luciana Vieira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).