Collaborative text production between HI and GAI

an experience with Story.com

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13919

Keywords:

multiliteracies, generative artificial intelligence, text production

Abstract

In the digital age, access to various platforms and media has expanded the ways teaching and learning interactions extend beyond the traditional classroom. This shift is driven by multimodal language practices that transcend physical boundaries and establish multiple connections, including those between humans and machines. This article explores a collaborative text production experience involving Human Intelligence (HI) and Generative Artificial Intelligence (GAI) through the Story.com platform. The experience was conducted in a multiliteracy workshop with a mixed-grade class of 4th and 5th-year students at a public school in rural Mossoró, Brazil. Theoretically and methodologically grounded in sociocultural literacy studies (Kleiman, 2005; Oliveira, 2008; Tinoco, 2008), multiliteracies pedagogy (Kalantzis; Cope; Pinheiro, 2020) and Applied Linguistics (Scheifer; Rego, 2020), this qualitative study analyzes a data excerpt focusing on collaborative writing initially between two students, and subsequently between them and the Story.com platform. The findings indicate that collaboration writing between HI and GAI requires iterative prompt creation for story generation, the development of reading practices and critical analysis of the generated versions, and the ongoing refinement of the multimodal story. We conclude that the use of GAI can enable the development of multimodal artifacts, such as multimodal texts, thereby contributing to the expansion of text production in contemporary settings.

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Author Biographies

Valéria Montenegro, Federal University of Rio Grande do Norte

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem- PPgEL/UFRN (2022). Mestre em Letras (2015) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Linguística (2012) pela Faculdade da Aldeia de Carapicuíba/SP (FALC/SP). Graduada em Letras (2011) com habilitação em Língua Portuguesa e suas Respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Docente do quadro efetivo da Prefeitura Municipal de Mossoró (2014), atuando como Coordenadora Pedagógica do Ensino Fundamental- Anos Iniciais da Secretaria Municipal de Educação (SME). 

Glicia Azevedo, Federal University of Rio Grande do Norte

Professora associada da UFRN, atuando no Bacharelado em Ciências e Tecnologia (BCT), no Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL) e no Mestrado Profissional em Letras (ProfLetras) da UFRN.

Luciana Vieira, Federal University of Rio Grande do Norte

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem  da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre em Linguagem e Ensino pela UFCG; Especialista em Ensino da Língua Portuguesa para a Educação Básica, também pela UFCG e Graduada do Curso de Letras - Licenciatura em Língua Portuguesa pela UEPB.

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Published

2025-03-28

How to Cite

MONTENEGRO, V.; AZEVEDO, G.; VIEIRA, L. Collaborative text production between HI and GAI: an experience with Story.com. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 151–171, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.13919. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13919. Acesso em: 7 apr. 2025.