Scenography and Discursive Ethos in Itaú Unibanco Advertisement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.10827

Keywords:

scenography, discursive ethos , advertising discourse, brand construction

Abstract

This article aims to describe and analyze the scenography and construction of the discursive ethos in the Fim de Ano 2021 / Alice e Fernanda do Itaú Unibanco advertisement, based on French Discourse Analysis (FDA). This advertisement features little Alice, known to the public for her videos on the internet in which she pronounces difficult words, and the renowned actress Fernanda Montenegro. The analysis corpus is composed of the commercial already referenced. The theoretical-methodological foundation adopted in the article is Discourse Analysis in its enunciative-discursive aspect, as recommended by Maingueneau (2007, 2008a, 2008b, 2013 and 2015), for the use of the concept of scenography and discursive ethos. The results of the study indicate that the advertisement projects the idea that there is a close relationship of empathy between the banking institution and its co-speakers. The acceptance of the campaign is demonstrated by the significant number of views on digital media. The results of the study attest that the scenography is associated with the discursive ethos and together they guarantee the interlocutor's adherence to the speech, which is prepared with a view to achieving satisfaction, loyalty among Itaú Unibanco customers.

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Author Biographies

Sirleide de Almeida Lima, Federal University of Goiás

Doutoranda em Letras e Linguística na UFG, bolsista Fapeg. Mestra em Letras e Linguística e licenciada em Letras Português, ambos pela UFG. Foi professora no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (Cepae/UFG) e na rede particular de ensino de Goiás. Fez parte nos anos de 2012 a 2015 do grupo de estudos Discurso e Ensino (Discens) que participava do projeto de pesquisa interinstitucional “Leitura e escrita: urgências de ensino” (UFG/CNPq). Atua, principalmente, nos seguintes temas: análise do discurso, leitura, escrita e ensino/ aprendizagem de língua portuguesa de acordo com as teorias de Paulo Freire e dos teóricos da Análise Dialógica do Discurso.

Sinval Martins de Sousa Filho, Federal University of Goiás

Doutor, mestre e graduado em Letras e Linguística pela UFG/Unicamp, com pós-doutorado em Psicolinguística pela UnB, em Teoria Linguística pela Universidade de Pisa (Unipi), Itália, e em Didática de Língua pela Universidade de Aveiro (UA), Portugal. Professor associado da Faculdade de Letras/UFG, onde atua na gradua- ção e na pós-graduação. Foi formador nacional MEC, consultor da Secretaria de Estado da Educação do Tocantins (Seduc/TO), coordenador de Estágio (FL/UFG), coordenador do Pibid/Capes/UFG, representante do Museu Antropológico e subcoordenador do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da FL/UFG. Trabalha com Formação inicial e continuada de professores, Aquisição de Linguagem, Línguas Indígenas, Análise linguística e Estudos sobre Literatura Indígena. Publicou livros de poemas, artigos e capítulos sobre aquisição de linguagem, artigos, capítulos e livros sobre povos e línguas indígenas, sobre gêneros discursivos e análise linguística enunciativa e sobre as teorias de Paulo Freire.

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Published

2025-03-28

How to Cite

LIMA, S. de A.; SOUSA FILHO, S. M. de. Scenography and Discursive Ethos in Itaú Unibanco Advertisement. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 273–293, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.10827. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/10827. Acesso em: 7 apr. 2025.