Power and creative writing with Afro literature
a (trans)formative experience
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13958Keywords:
afro literature, creative writing, literary literacyAbstract
This article presents the experience report of a training course entitled Power and creative writing with Afro Literature - PECLA - in partnership with the Inter@ge Professor Portal. It is also the result of a teaching internship in the Postgraduate Program in Literature at the State University of Maranhão (UEMA), within the scope of the Afro-Brazilian Literature subject, taught to students on the BA Literature course at UEMA, Balsas-MA campus. The aim of the course was to provide initial and continuing training for teachers and students in creative writing with Afro-Brazilian literature, in order to improve their literary, pedagogical and digital skills. The methodology adopted is qualitative, based on an autoethnographic narrative. The materials made available in the virtual learning environment, covering theoretical and practical aspects of Afro Literature and teaching projects, structure the course in two modules, each with 30 hours. For the theoretical basis, we used Astigarraga (2018), Passeggi (Passeggi; Souza; Vicentini, 2011) and Sanches (2022), on autobiographical narrative; Alves (2022), on Afro literatures, as well as Schneuwly and Dolz (2010), who discuss textual genres in didactic sequences, as well as Martins (2020), with the theoretical-formative perspective of didactic-digital literacies. As a result, we realized that, through the course participants' productions - fanfics, didactic sequences and personal reports, there is a constant interest in dialoguing with recent research on (in)visible literary practices, such as Afro literatures as an educational tool, also constituting an important step for the literary literacy of these future language professionals.
Downloads
References
ALENCAR, D. A.; ARRUDA, M. I. M. Fanfiction: uma escrita criativa na web. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 22, n. 2, p. 88–103, abr. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2760. Acesso em: 31 ago. 2024.
ALVES, D. S. M. O ensino de literatura afro-brasileira nos livros didáticos. 2022. 146 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Culturais Instituição de Ensino) - Universidade De São Paulo, São Paulo. Biblioteca Depositária: Biblioteca da Escola de Artes, Ciências e Humanidades. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100135/tde-12072022-152435/publico/LITERATURA_DEBORA.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.
ASTIGARRAGA, A. A. Narrativas autobiográficas de jovens universitários/as uma perspectiva interseccional-rizomática. In: PASSEGGI, M. da C.; LANI-BAYLE, M.; FURLANETTO, E. C.; ROCHA S. M. da. (Org.) Pesquisa auto (biográfica) em educação: infâncias e adolescências em espaços escolares e não-escolares. Natal: EDUFRN, 2018, p. 511-528.
CUNHA, J. L. da. Aprendizagem histórica: narrativas autobiográficas como dispositivos de formação. Educar em Revista, n. 60, p. 93–105, abr. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.46025. Acesso em: 30 ago. 2024.
DEVIDES, M. M. Literatura e Interculturalidade: uma relação basilar ao contexto educacional. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 22, p. 97–119, 9 Jun, 2023. Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21544. Acesso em: 27 jan 2025.
DUARTE, E. de A. Por um conceito de literatura afro-brasileira. Rassegna iberistica, n. 102, p. 259-280, 2014. Disponível em: http://doi.org/10.14277/2037-6588/29p. Acesso em: 25 jan. 2025.
GABRIEL, R. H.; FUZA, A. F. Projeto didático de fanfiction no ensino fundamental: desenvolvimento de habilidades de leitura e escrita. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 18, p. 470-489, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4476. Acesso em: 13 fev. 2025.
IBGE. Censo 2022. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/pesquisa/10102/122229. Publicado em: 22 dez. 2023. Acesso em: 13 fev, 2025.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARTINS, A. P. S. Processos de (trans) formação de futuros professores e a construção de Letramentos didático-digitais. 2020. 201 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo. Biblioteca Depositária: Biblioteca da Universidade Do Vale Do Rio Dos Sinos – Unisinos. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/9126. Acesso em: 25 jan. 2025.
OLIVEIRA, V. M. de; SATRIANO, C. R. Narrativa autobiográfica do próprio pesquisador como fonte e ferramenta de pesquisa. Linhas Críticas, [S. l.], v. 23, n. 51, p. 369–386, 2018. DOI: 10.26512/lc.v23i51.8231. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8231. Acesso em: 27 jan. 2025.
PASSEGGI, M. DA C.; SOUZA, E. C. DE .; VICENTINI, P. P. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 369–386, abr. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017. Acesso em: 30 ago. 2024
PATRÍCIO, P. D. S.; MARTINS, E. S. De Paul a Naná: práticas nominativas de escravizados africanos e suas representações em Toni Morrison e em Marcelo D’Salete. Revista Odisseia, v. 7, n. 2, p. 41-60, 2022. DOI: 10.21680/1983-2435.2022v7n2ID28359. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/28359. Acesso em: 31 ago. 2024.
PEDRA, F. C. D. A escrita criativa no ensino de espanhol: ampliando os multiletramentos através de fanfics. 2017. 210 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Línguas) – Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé, Bagé, 2017. Disponível em: https://repositorio.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/2517. Acesso em: 30 mar. 2024
SANCHES, G. J. Decolonialidade no ensino de línguas: um olhar para a formação docente através de uma narrativa autobiográfica. Travessias, v. 16, n. 2, p. 41-56, 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/download/29166/20766/113413. Acesso em: 31 ago. 2024
SANTOS, J. da S.; CARVALHO, A. de L. Estágio de docência como práxis e diálogo no contexto da Pós-Graduação Stricto Sensu. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–14.e14190, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-14.e14190. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14190. Acesso em: 31 ago. 2024.
SILVA, Reginaldo Pedro de Lima. O gênero textual relato de experiência: uma proposta de sequência didática para o 1º ano do ensino médio. 2023. 99 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística e Ensino) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/31013. Acesso em: 27 jan. 2025.
SOUZA, J. B. de . Fanfiction como recurso de letramento e cultura. Encontros de Vista, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 50–62, 2021. Disponível em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/encontrosdevista/article/view/4622. Acesso em: 31 ago. 2024.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
VALENTE, J. A.; FREIRE, F. M. P.; ARANTES, F. L. Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas, SP: Nied/Unicamp, 2018. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/wp-content/uploads/2018/11/Livro-NIED-2018-final.pdf. Acesso em: 24 abr. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Welistony Câmara Lima, Ana Patrícia Sá Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).