Literature in the portuguese language classes

analysis of a proposal for the formation of the literary reader in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v17i1.13769

Keywords:

literacy, literary literacy, literature education

Abstract

The space designated for teaching literature is ensured in official guiding documents, including the DCRC (2019). However, this space does not guarantee adequate instruction for the formation of literary readers in the school context. This work presents an excerpt from the dissertation submitted to the Postgraduate Program in Applied Linguistics at the Universidade Estadual do Ceará (State University of Ceará) – POSLA/UECE – in which we aimed to analyze how literary reading activities of the diary textual genre (inspired by Cosson's basic sequence) could contribute to the process of literary literacy and the integration of 8th-grade students from a public school in Fortaleza into a community of readers. Regarding the theoretical foundation, we reflect on the concept of ideological literacy proposed by Street (2014) and Cosson's literary literacy (2019, 2020a; 2020b) and their implications for teaching literary reading in the school context. As for the methodological procedures adopted in our work, we classify our research as inspired by action research. With the systematization of the literary reading activities proposed in the research, the strengthening of the group's literary literacy was made possible, resulting in a community of readers more engaged in group reading interactions inside and outside the school.

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Author Biographies

Dayne Kelly Rodrigues Soares Almeida, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Possui graduação em Letras Português/Espanhol pela Universidade Federal do Ceará (2004). Especialização em Linguística e ensino do Português pela mesma universidade. Mestra em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual do Ceará (POSLA/UECE) com pesquisa concluída em março de 2024. Integrante do Grupo de Pesquisa Literatura: estudo, ensino e (re)leitura do mundo - GPLEER com pesquisas desenvolvidas na formação do leitor literário no contexto escolar. Professora pertencente ao quadro efetivo dos professores da rede pública municipal de Fortaleza - Ceará com diversas pesquisas e projetos desenvolvidos na rede municipal. Professora-formadora de professores. Integrante de programas de intercâmbio na Universidade de Santiago de Compostela em 2019 e Universidade de Salamanca em 2024.

Cleudene de Oliveira Aragão, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Fez sua graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (1994) e mestrado em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1998). Doutora em Filología Hispánica pela Universitat de Barcelona, onde defendeu em 2006 sua tese sobre Ensino da Literatura na Universidade. É professora de língua e literatura espanholas no Curso de Letras da Universidade Estadual do Ceará, atuando em projetos sobre Letramento Literário. Líder do Grupo de Pesquisa Literatura: Estudo, Ensino e (Re) leitura do mundo (GPLEER). Membro da Câmara de Arte e Cultura da UECE. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas (espanhol e literatura), atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, ensino da literatura, formação de leitores, fomento à leitura, ensino de língua espanhola, uso do texto literário no ensino de línguas e letramento literário. Realizou Estágio Pós-doutoral na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, junto ao Grupo de Pesquisa do Letramento Literário -GPELL/ do Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita - CEALE (UFMG). Atualmente é Diretora da Editora da UECE - EdUECE e é diretora de Projetos da Associação Brasileira de Editoras Universitárias - ABEU e Coordenadora da Comissão de Comunicação da EULAC.

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Published

2025-09-30

How to Cite

ALMEIDA, D. K. R. S.; ARAGÃO, C. de O. Literature in the portuguese language classes: analysis of a proposal for the formation of the literary reader in the school context. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 17, n. 1, p. 4–20, 2025. DOI: 10.46230/lef.v17i1.13769. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13769. Acesso em: 5 dec. 2025.

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Articles