Literature in the portuguese language classes
analysis of a proposal for the formation of the literary reader in the school context
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v17i1.13769Keywords:
literacy, literary literacy, literature educationAbstract
The space designated for teaching literature is ensured in official guiding documents, including the DCRC (2019). However, this space does not guarantee adequate instruction for the formation of literary readers in the school context. This work presents an excerpt from the dissertation submitted to the Postgraduate Program in Applied Linguistics at the Universidade Estadual do Ceará (State University of Ceará) – POSLA/UECE – in which we aimed to analyze how literary reading activities of the diary textual genre (inspired by Cosson's basic sequence) could contribute to the process of literary literacy and the integration of 8th-grade students from a public school in Fortaleza into a community of readers. Regarding the theoretical foundation, we reflect on the concept of ideological literacy proposed by Street (2014) and Cosson's literary literacy (2019, 2020a; 2020b) and their implications for teaching literary reading in the school context. As for the methodological procedures adopted in our work, we classify our research as inspired by action research. With the systematization of the literary reading activities proposed in the research, the strengthening of the group's literary literacy was made possible, resulting in a community of readers more engaged in group reading interactions inside and outside the school.
Downloads
References
CEARÁ. Secretaria do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental. Fortaleza: SEDUC, 2019.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2019.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2020a.
COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020b.
CRESWELL, Jonh W. Research design: qualitative, quantitative and mixed methods appoaches. 3 ed. California: Sage, 2009.
FRANK, Anne. O diário de Anne Frank. 6 ed. Jandira, SP: Principis, 2019.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 1 ed. São Paulo: Ática, 2020.
KINNEY, Jeff. Diário de um banana. Tradução Antônio de Macedo Soares. 2 ed. São Paulo: Vergara & Riba Editoras, 2012.
KLEIMAN, Ângela B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32 n 53, p. 1-25, dez, 2007. DOI https://doi.org/10.17058/signo.v32i53.242. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/242#:~:text=Este%20trabalho%20discute%20a%20relev%C3%A2ncia%20do. Acesso em: 02 jan. 2024.
LISBOA, Márcia Ferreira. O diário de leitura no ensino fundamental: um incentivo ao letramento literário. 2016. 129 f. Dissertação. (Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS. Universidade Federal da Paraíba -UFPB, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/91390942/O_Di%C3%A1rio_de_Leituras_no_Ensino_Fundamental_um_incentivo_ao_Letramento_Liter%C3%A1rio. Acesso em: 15 abril 2025.
MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.). A função da literatura na escola: resistência, mediação e formação leitora. São Paulo: Parábola, 2021.
NOVAIS, Carlos Augusto. Mediação da leitura na perspectiva do letramento literário. In: BELMIRO, Célia Abicail; MARTINS, Aracy Alves. Mediações de leitura literária. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2023. p. 47-68.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; ROSING, Tânia M. K. (orgs). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global Editora, 2009. p. 61-79.
REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita. (orgs). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 99-112.
SILVA, Flávia Lins e. Diário de Pilar em Machu Picchu. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora Pequena Zahar, 2022.
STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
VERSIANI, Daniela B.; YUNES, Eliana; & CARVALHO, Gilda. Manual de reflexões sobre boas práticas de leitura. São Paulo: Editora UNESP; Rio de Janeiro: Cátedra Unesco de Leitura PUC-RIO, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dayne Kelly Rodrigues Soares Almeida, Cleudene de Oliveira Aragão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).


















