Being a teacher in times of fake news

The representation of English teachers by Escola Sem Partido in a post on Instagram and the dynamics of anti-LGBTQIAP+ movements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-9491

Keywords:

Fake News, Teachers, LGBTQIAP

Abstract

This article aims at analyzing the representation of English teachers on an Instagram post by the Movimento Escola Sem Partido account, which condemns the critical work of English language teachers in Brazilian schools. For this, it seeks to reflect on the consequences of fake news on the formation of citizens, as well as on the increase in cases of violence against the LGBTQIAP+ community. In order to discuss the importance of teaching and learning English in a critical way, this research uses a qualitative methodology (DÖRNYEI, 2006), and is based on the Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEWUEN ([1996] 2021) to investigate the relation between the visual elements and the comments on the post and in what ways they reinforce anti-LGBTQIAP+ discourses. The results indicate that the use of social networks by politians and part of the more conservative society, in recent years, has created a “sensation” of truth (BUCCI, 2018), which condemns different gender identities and sexual orientations (LINS et al., 2016; JUNQUEIRA, 2017, among others). Therefore, this article affirms the importance of fighting against fake news in different types of media, and also in schools, in order to create what Brazilian official documents, such as the Base Nacional Comum Curricular (BNCC), defend: the improvement of students’ critical literacy (JANKS, 2016) and multilteracies (ROJO; MOURA, 2012) of students, in building a more egalitarian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Moreno Mota, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro – IFRJ

Doutora em Interdisciplinar em Linguística Aplicada pela UFRJ. Atua como professora de português e inglês do IFRJ, em cursos do Ensino Médio Integrado e pós-graduação. Seus interesses de pesquisa incluem a diversidade sociocultural no ensino-aprendizagem de línguas, o uso de tecnologias na educação e os estudos feministas. E-mail: vanessa.mota@ifrj.edu.br.  

Bruno Cesar Nunes de Andrade, Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ

.

References

ARAÚJO, J.; LEFFA, V. (ORG.) Redes sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender? São Paulo: Parábola, 2016.

BATISTA, A. A. G.; SOARES, M. B. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BUCCI, E. Pós-política e corrosão da verdade. Revista USP, São Paulo, n. 116, p. 19-30, jan./fev./mar. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/146574 Acesso em: 30 set. 2022.

CARVALHO, F. S. P.; POCAHY, F.; SANTOS, E. Por uma formação não fascista: experimentações docentes na cibercultura. Revista Educativa, Goiânia, v. 20, n. 3, p. 752-768, set./dez. 2017. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6846/3808 Acesso em: 02 out. 2022.

CUNHA, A. A Gramática do Design Visual e a relação palavra-imagem na produção de sentidos de tiras da Turma do Xaxado. Discursos Contemporâneos em Estudo, Brasília, v. 3, n. 2, p. 63-83, nov./2018. Disponível em: https://bit.ly/3VczQuJ. Acesso em: 9 out. 2022.

D’ANCONA. M. Pós-Verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro, 2018.

DAVIES. W. The age of Post-truth Politics. The New York Times. 24/08/2016. Disponível em: https://www.nytimes.com/2016/08/24/opinion/campaign-stops/the-age-of-post-truth-politics.html. Acesso em: 27 set. 2022.

DÖRNYEI, Z. Research methods in applied linguistics: quantitative, qualitative and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press, 2006.

DUNKER, C. Subjetividades em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, C. et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017. p. 11-41.

FERREIRA, H. M. C.; COUTO JUNIOR, D. R. Juventudes, educação e cidade: a mediação dos dispositivos móveis de comunicação nos processos de aprender-ensinar. Textura, Canoas, v. 20, n. 44, p. 108-129, set/dez. 2018.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FRIGOTTO, G. A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: Frigotto, G. (Org.). Escola "sem" Partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: LPP/UERJ, 2017, p. 17-34.

JANKS, H. Panorama sobre letramento crítico. In: JESUS, D. M; CARBONIERI, D (orgs.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: Outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.

JONES, R. Studying English language in the age of “Post-truth”. English Language and Applied Linguistics. 2017. Disponível em: https://blogs.reading.ac.uk/english-language-and-applied-linguistics/2017/01/11/studying-english-language-in-the-age-of-post-truth/. Acesso em: 27 set. 2022.

JUNQUEIRA, R. D. “Ideologia de gênero”: a gênese de uma categoria política reacionária – ou: a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça à família natural”? In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Orgs.). Debates contemporâneos sobre educação para a sexualidade. Rio Grande: Ed. da FURG, 2017, p. 25-52.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.

LEMOS, A.; LÉVY, P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

LINS, B. A.; MACHADO, B. F.; ESCOURA, M. Diferentes, não desiguais: a questão de gênero na escola. São Paulo: Editora Reviravolta, 2016.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 7-34.

LOURO, G. L. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MISKOLCI, R. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

RECUERO, R. Atos de ameaça à face e à conversação em redes sociais da internet. In: PRIMO, Alex (Org.). Interações em rede. Porto Alegre: Editora Sulina, 2013, p. 51-69.

ROJO, R.; MOURA, Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

SANTAELLA, L. A pós-verdade é verdadeira ou falsa? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2019.

TAKAKI, N. H. Contribuições de teorias recentes de letramentos críticos para inglês instrumental. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 4, p. 971-996. 2012.

TIBURI. M. Pós-verdade, pós-ética: uma reflexão sobre delírios, atos digitais e inveja. In: DUNKER, C. et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017. p. 95-123.

Published

2022-12-07

How to Cite

MOTA, V. M.; ANDRADE, B. C. N. de. Being a teacher in times of fake news: The representation of English teachers by Escola Sem Partido in a post on Instagram and the dynamics of anti-LGBTQIAP+ movements. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 14, n. 2, p. 90–108, 2022. DOI: 10.46230/2674-8266-14-9491. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9491. Acesso em: 22 jul. 2024.