The podcast Entrelínguas as an internationalization tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8378

Keywords:

Internationalization, Languages Teaching, Podcast

Abstract

Internationalization actions are usually perceived to be limited to a geographical mobility of individuals. However, considering the context of the virtual era in which we are living in, is it possible to develop internationalization through the use of digital tools? This study aims to analyze the possibility of developing actions to foster internationalization in Secondary Education, more specifically in the context of the Federal Network of Vocational, Scientific and Technological Education, as well as investigates how these actions could promote a more plural perspective on the teaching of languages (considering both vernacular and foreing languages). Thus, the podcast Entrelínguas is understood as an internationalization action, in which linguistic aspects of Portuguese, English and Spanish are discussed, considering issues related to the teaching of languages in a globalized world, through dialogues with members of the international community. Our theoretical background is based on the works of Knight (2003; 2004; 2020), Freire (2013), Moita Lopes (2013), among others. These studies led us to reflect upon the aspects of internationalization, the podcast tool itself and the teaching of languages connected to the communicative demands of contemporaneity. The investigation aimed to understand how the Entrelínguas podcast could answer the aforementioned questions, by analyzing the educational appropriation of it. With a total of 690 plays, the podcast was listened to in a number of different countries and could be seen as a linguistic bridge, a resource that may foster internationalization from the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Cristina Pinto Bezerra, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Apodi

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, com área de concentração em Literatura Comparada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre pelo mesma universidade. Possui Licenciatura Plena em Letras, Língua Portuguesa. Atua, principalmente, com os seguintes temas: literatura africana de língua portuguesa, literatura portuguesa, memória e sociedade, dando primazia ao estudo da obra do escritor angolano José Eduardo Agualusa e à escrita de António Lobo Antunes. Possui interesse pelos estudos voltados para o letramento literário, o letramento digital e as questões que tais letramentos envolvem em sala de aula. É professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, sendo líder do Núcleo de Linguagens e Códigos (NULIC). Autora do livro "O trançado memorial em O Vendedor de Passados de Agualusa", publicado pela EDUFRN.

References

BEELEN, J.; JONES, E. Redefining Internationalization at Home. In:CURAJ, A. et al. The European Higher Education Area: Between Critical Reflections and Future Policies. Nova Iorque: Springer, 2015. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-319-20877-0.pdf. Acesso em: 28 maio 2022.

BRASIL. Levantamento das ações de internacionalização e resultados do GT de políticas públicas de internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: Secretaria de EducaçãoProfissional e Tecnológica/Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2018-pdf/87481acoes-de-internacionalizacao/file. Acesso em: 30 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAVALCANTE, R. P. et al. Estratégias para internacionalização dos Institutos Federais: cultura e língua. Nexus Revista de Extensão do IFAM, v. 1, n. 1, p. 95-101, 2015. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/relacoes-internacionais/assuntos/Documentos/ri-internacinalizacao/estrategias-para-internacionalizacao-dos-ifs.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.

FINARDI, K. R. et. al. Internacionalizações em dois loci de enunciação: o sul e o norte global. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 3, p. 591-611, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659311. Acesso em: 27 de maio. 2022.

FORINTER - Fórum de Relações Internacionais. Política de Relações Internacionais dos Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia. Brasília: 2009. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/relacoes-internacionais/assuntos/Documentos/ri-internacinalizacao/forum-de-relacoes-internacionais-dos-institutos-federais/view. Acesso em: 20 maio 2022.

FREIRE, E. P. A. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. Natal, 2013. 338 p. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Disponível em: https://www.repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/14448/1/PodcastEduca%C3%A7%C3%A3oBrasileira_Freire_2013.pdf. Acesso em: 07 jan. 2021.

GUEDES, P. C. A formação do professor de português: que língua vamos ensinar? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R. Interculturalidade, internacionalização e intercompreensão: qual a relação? In: Ilha do Desterro, v. 71, n. 3, p. 15-37, set.-dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/2175-8026.2018v71n3p15/37250. Acesso em: 27 maio 2022.

GUIMARÃES, F. F. et al. Internationalization at Home, COIL and Intercomprehension: For More Inclusive Activities in the Global South. In: SFU Educational Review, 12(3), p. 90-109, 2019. Disponível em: https://journals.lib.sfu.ca/index.php/sfuer/article/view/1019. Acesso em: 28 maio 2022.

HASAN, M.; HOON, T.B. Podcast applications in language learning: A review of recent studies. English language teaching, v. 6, n. 2, p. 128-135, 2013. Disponível em:https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1076962.pdf Acesso em: 29 maio 2022.

IFRN. CONSUP. Resolução 22/2019, de 14 de maio de 2019. Aprova o Plano de Desenvolvimento Institucional IFRN, 2019 - 2026. Disponível em: https://portal.ifrn.edu.br/conselhos/consup/resolucoes/2019/resolucao-no-22-2019/view. Acesso em: 28 maio 2022.

KNIGHT, J. Updated Definition of Internationalization. In: International Higher Education, n. 33. 2003. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/7391/6588. Acesso em: 28 maio 2022.

KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches and rationales. In: Journal of Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31. 2004. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315303260832. Acesso em: 20 maio 2022.

KNIGHT, J. The internationalization of higher education scrutinized: international program and provider mobility. Sociologias, Porto Alegre, v. 22, n. 54, p. 176-199, ago. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/xr4BCZZJq5rsLYRhyrzPhBd/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 28 maio 2022.

LAGARES, X. C. Qual política linguística?:desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.

LEE, L. Promoting intercultural exchanges with blogs and podcasting: A study of Spanish-American telecollaboration. Computer Assisted Language Learning, v. 22, n. 5, p. 425-443, nov. 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/248906904_Promoting_intercultural_exchanges_with_blogs_and_podcasting_A_study_of_Spanish-American_telecollaboration. Acesso em: 29 maio 2022

LEE, L.; MARKEY, A. A study of learners’ perceptions of online intercultural exchange through Web 2.0 technologies. ReCALL, v. 26, n. 3, p. 281-297, set. 2014. Disponível em:https://www.cambridge.org/core/journals/recall/article/abs/study-of-learners-perceptions-of-online-intercultural-exchange-through-web-20-technologies/80D717FF586B95A6C2216442BA473425. Acesso em: 29 maio 2022.

LIMA, S. C. Internationalization from a Dialogical Perspective: A Responsibility of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. In: Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [s.l.], v. 1, n. 20, p. 1-13, set. 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/12004/pdf. Acesso em: 28 maio 2022.

LUIZ, L.; ASSIS, P. de. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. In: Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 9, 2010, Caxias do Sul. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. Caxias do Sul, 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/R5-0302-1.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021.

MOITA LOPES, L. P.da. Introdução. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.). O Português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SILVA, H. W. da; MOREIRA, K. C.; CAMILO, M. H. C. Internacionalização do IFRN: da política institucional à prática no campus. In: TABOSA, W. A. F. et al. (Org.). IFRN 10 anos de criação em mais de um século de história. Natal: IFRN, 2019. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1763. Acesso em: 27 maio 2022.

STALLIVIERI, L. et al. A internacionalização da Rede Federal de Educação Tecnológica: uma abordagem sobre a estrutura administrativa. Práticas em Gestão Pública Universitária, v. 3, n. 1, p. 58-74, 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/pgpu/article/view/17851. Acesso em: 26 maio 2022.

Published

2022-08-19

How to Cite

BEZERRA, A. C. P.; GUERRA, W. T. .; DANTAS , S. G. M. The podcast Entrelínguas as an internationalization tool. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 14, n. 1, p. 75–94, 2022. DOI: 10.46230/2674-8266-14-8378. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8378. Acesso em: 24 aug. 2024.