The podcast Entrelínguas as an internationalization tool
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8378Keywords:
Internationalization, Languages Teaching, PodcastAbstract
Internationalization actions are usually perceived to be limited to a geographical mobility of individuals. However, considering the context of the virtual era in which we are living in, is it possible to develop internationalization through the use of digital tools? This study aims to analyze the possibility of developing actions to foster internationalization in Secondary Education, more specifically in the context of the Federal Network of Vocational, Scientific and Technological Education, as well as investigates how these actions could promote a more plural perspective on the teaching of languages (considering both vernacular and foreing languages). Thus, the podcast Entrelínguas is understood as an internationalization action, in which linguistic aspects of Portuguese, English and Spanish are discussed, considering issues related to the teaching of languages in a globalized world, through dialogues with members of the international community. Our theoretical background is based on the works of Knight (2003; 2004; 2020), Freire (2013), Moita Lopes (2013), among others. These studies led us to reflect upon the aspects of internationalization, the podcast tool itself and the teaching of languages connected to the communicative demands of contemporaneity. The investigation aimed to understand how the Entrelínguas podcast could answer the aforementioned questions, by analyzing the educational appropriation of it. With a total of 690 plays, the podcast was listened to in a number of different countries and could be seen as a linguistic bridge, a resource that may foster internationalization from the school environment.
Downloads
References
BEELEN, J.; JONES, E. Redefining Internationalization at Home. In:CURAJ, A. et al. The European Higher Education Area: Between Critical Reflections and Future Policies. Nova Iorque: Springer, 2015. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-319-20877-0.pdf. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Levantamento das ações de internacionalização e resultados do GT de políticas públicas de internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: Secretaria de EducaçãoProfissional e Tecnológica/Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2018-pdf/87481acoes-de-internacionalizacao/file. Acesso em: 30 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAVALCANTE, R. P. et al. Estratégias para internacionalização dos Institutos Federais: cultura e língua. Nexus Revista de Extensão do IFAM, v. 1, n. 1, p. 95-101, 2015. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/relacoes-internacionais/assuntos/Documentos/ri-internacinalizacao/estrategias-para-internacionalizacao-dos-ifs.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.
FINARDI, K. R. et. al. Internacionalizações em dois loci de enunciação: o sul e o norte global. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 3, p. 591-611, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659311. Acesso em: 27 de maio. 2022.
FORINTER - Fórum de Relações Internacionais. Política de Relações Internacionais dos Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia. Brasília: 2009. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/relacoes-internacionais/assuntos/Documentos/ri-internacinalizacao/forum-de-relacoes-internacionais-dos-institutos-federais/view. Acesso em: 20 maio 2022.
FREIRE, E. P. A. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. Natal, 2013. 338 p. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Disponível em: https://www.repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/14448/1/PodcastEduca%C3%A7%C3%A3oBrasileira_Freire_2013.pdf. Acesso em: 07 jan. 2021.
GUEDES, P. C. A formação do professor de português: que língua vamos ensinar? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R. Interculturalidade, internacionalização e intercompreensão: qual a relação? In: Ilha do Desterro, v. 71, n. 3, p. 15-37, set.-dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/2175-8026.2018v71n3p15/37250. Acesso em: 27 maio 2022.
GUIMARÃES, F. F. et al. Internationalization at Home, COIL and Intercomprehension: For More Inclusive Activities in the Global South. In: SFU Educational Review, 12(3), p. 90-109, 2019. Disponível em: https://journals.lib.sfu.ca/index.php/sfuer/article/view/1019. Acesso em: 28 maio 2022.
HASAN, M.; HOON, T.B. Podcast applications in language learning: A review of recent studies. English language teaching, v. 6, n. 2, p. 128-135, 2013. Disponível em:https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1076962.pdf Acesso em: 29 maio 2022.
IFRN. CONSUP. Resolução 22/2019, de 14 de maio de 2019. Aprova o Plano de Desenvolvimento Institucional IFRN, 2019 - 2026. Disponível em: https://portal.ifrn.edu.br/conselhos/consup/resolucoes/2019/resolucao-no-22-2019/view. Acesso em: 28 maio 2022.
KNIGHT, J. Updated Definition of Internationalization. In: International Higher Education, n. 33. 2003. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/7391/6588. Acesso em: 28 maio 2022.
KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches and rationales. In: Journal of Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31. 2004. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315303260832. Acesso em: 20 maio 2022.
KNIGHT, J. The internationalization of higher education scrutinized: international program and provider mobility. Sociologias, Porto Alegre, v. 22, n. 54, p. 176-199, ago. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/xr4BCZZJq5rsLYRhyrzPhBd/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 28 maio 2022.
LAGARES, X. C. Qual política linguística?:desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
LEE, L. Promoting intercultural exchanges with blogs and podcasting: A study of Spanish-American telecollaboration. Computer Assisted Language Learning, v. 22, n. 5, p. 425-443, nov. 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/248906904_Promoting_intercultural_exchanges_with_blogs_and_podcasting_A_study_of_Spanish-American_telecollaboration. Acesso em: 29 maio 2022
LEE, L.; MARKEY, A. A study of learners’ perceptions of online intercultural exchange through Web 2.0 technologies. ReCALL, v. 26, n. 3, p. 281-297, set. 2014. Disponível em:https://www.cambridge.org/core/journals/recall/article/abs/study-of-learners-perceptions-of-online-intercultural-exchange-through-web-20-technologies/80D717FF586B95A6C2216442BA473425. Acesso em: 29 maio 2022.
LIMA, S. C. Internationalization from a Dialogical Perspective: A Responsibility of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. In: Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [s.l.], v. 1, n. 20, p. 1-13, set. 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/12004/pdf. Acesso em: 28 maio 2022.
LUIZ, L.; ASSIS, P. de. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. In: Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 9, 2010, Caxias do Sul. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. Caxias do Sul, 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/R5-0302-1.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021.
MOITA LOPES, L. P.da. Introdução. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.). O Português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
SILVA, H. W. da; MOREIRA, K. C.; CAMILO, M. H. C. Internacionalização do IFRN: da política institucional à prática no campus. In: TABOSA, W. A. F. et al. (Org.). IFRN 10 anos de criação em mais de um século de história. Natal: IFRN, 2019. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1763. Acesso em: 27 maio 2022.
STALLIVIERI, L. et al. A internacionalização da Rede Federal de Educação Tecnológica: uma abordagem sobre a estrutura administrativa. Práticas em Gestão Pública Universitária, v. 3, n. 1, p. 58-74, 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/pgpu/article/view/17851. Acesso em: 26 maio 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Cristina Pinto Bezerra, Wigna Thalissa Guerra, Sabrina Guedes Miranda Dantas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).