Exchange and internationalization under the lens of the Global South

Learning Spanish and other knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8372

Keywords:

Internationalization, Exchange, Spanish language, Diverse learning, University education

Abstract

This article presents the analysis of autobiographical narratives referring to exchange experiences lived by two professors-researchers in their doctorate at a university in Spain in the context of learning and appropriation of the Spanish language and other knowledge.In this sense, the planning and execution of this work took place, initially, in the dialogue of the researchers on internationalization, through a mini-course, with students of Letters - Spanish Language, and, during a roundtable conference in a University Week, with students from different courses and educational institutions, in addition to the general public, during the year 2021. To encourage the recording of these dialogues and the realization of this study, we used the methodology of autobiographical narratives, of informative-descriptive character, to collect the reports of international experiences through the field diaries of the two professors-researchers in question, addressing the dimensions of entry and permanence in doctoral training abroad. The research results indicate, among other aspects, that the financing of academic training abroad is an important dimension, as it interferes in different ways, in particular, in the choice of destination, especially for low-income academics. In addition, the narratives of students from the Global South refer to different learning experiences during the exchange (foreign language, curriculum, history, geography, culture, etc.), as well as constituting a reference point for analyzes of public policies and internationalization practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jackeline Susann Souza da Silva, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Doutora em Educação pela Universidad de Salamanca (Espanha). Mestre na Linha de Pesquisa Estudos Culturais e Licenciada em Pedagogia pela UFPB (Brasil). Realizou intercâmbio no Centro de Estudos Sociais (CES), da Universidade de Coimbra (UC-Portugal), e no Instituto de Relações Internacionais da USP (IRI-Brasil). Colaborou na função de docente e pesquisadora no Observatório Nacional da Educação Especial (UFSCar) e no Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa e Ação sobre Mulher-NIPAM (UFPB). Desenvolve consultorias, relatórios técnicos e materiais para instituições nacionais e internacionais, entre estas a UNESCO, na produção colaborativa de três produtos educacionais. Atualmente, é coordenadora educacional da Educação de Jovens e Adultos-EJA na Secretaria de Educação e Cultura de João Pessoa (PB)-SEDEC. Expertise nos campos: disability studies, acessibilidade, relações gênero, educação superior e práticas pedagógicas inclusivas.

References

ANDRADE, D. W. de; SEIDE, M. S. Língua e cultura no ensino de espanhol como língua estrangeira: um estudo de caso com duas professoras do ensino público do oeste paranaense. Entreletras, Araguaína-TO, v. 7, n. 1, jan/jun. 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/2244/pdf. Acesso em: 11 maio 2022.

BONDÍA J. L. Notas sobre narrativa e identidade. In: ABRAHÃO, M. H. M. (org.). A aventura (auto)biográfica: teoria & empiria. Porto Alegre: EDPUCRS, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/2244/pdf. Acesso em: 30 maio 2022.

BRASIL. Guia para Aceleração da Internacionalização Institucional: Pós-Graduação Stricto Sensu. CAPES. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/23122020_Guia_para_Acelerao_da_Internacionalizao_Institucional.pdf. Acesso em: 19 maio 2021.

CARVALHO; T. L. SILVA; J. S. S. (No prelo). Intercâmbio e internacionalização de estudos Brasil-Espanha: relatos de experiências na UERN. In: SILVA, M. J. F.; MESQUITA NETO; J. R. Extensão e ensino de espanhol: ações do NECLE em tempos de pandemia. Mossoró: EDUERN.

DICIONÁRIO OXFORD LANGUAGES. Significado da palavra “intercâmbio”. Disponível em: https://languages.oup.com/google-dictionary-pt/. Acesso em: 20 maio 2021.

FADANELLI, S. B.; SILVA, M. V. S. da. A Construção de Habilidades de Aquisição de Vocabulário na Escrita Acadêmica em Inglês com o auxílio da Linguística de Corpus: A Iniciativa do UCS Writing Center. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 4, p. 155-170, 2022.

IBGE. Dados sobre a situação de renda dos brasileiros. 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 20 maio 2021.

MORAES M. C. B.; LEAL, F. G. Globalização, (De)Colonialidade e (Contra)Hegemonia no contexto da Internacionalização da Educação Superior: O Grito Surdo da Academia. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 27, n. 2, p. 313-342. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-2311.316.103166. Acesso em: 25 maio 2022.

ONU. Declaração de Salamanca. 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

PINTO, P. T.; GARCIA, D. N. M.; SANTOS, D. C. Ações de internacionalização para o ensino e a pesquisa na área de línguas. Fórum linguístico, v. 18, n. 1, p. 5618-5630, 2021.

SILVA, K. A. da.; XAVIER, R. P. Um panorama da internacionalização da educação superior na área do ensino de línguas adicionais e da pesquisa no Brasil. Fórum Linguístico, Florianópolis - SC, v. 18 n. 1, jan/mar, 2021.

VENTURA, L.; CRUZ, D. M. Metodologia de narrativas autobiográficas na formação de educadores. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 19, n. 60, p. 426-446, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/23455. Acesso em: 30 maio 2022.

Published

2022-08-19

How to Cite

CARVALHO, T. L. de; SILVA, J. S. S. da. Exchange and internationalization under the lens of the Global South: Learning Spanish and other knowledge. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 14, n. 1, p. 115–136, 2022. DOI: 10.46230/2674-8266-14-8372. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8372. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)