Perception of Deaf academics on the virtual Platform Moodle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-6770

Keywords:

Brazilian sign language, Virtual plataform, Undergraduate students

Abstract

The research aimed to investigate the perception of Deaf undergraduate students on the use of the virtual platform Moodle. For that, we opted for a exploratory research with descriptive emphasys with fifteen Deaf students. The data collection was based on semi-structured interviews (in written Portuguese and signed Brazilian Sign Language) about their perceptions regarding the use of the platform and its possibilities on the academic environment. The results show that: a) As to the use of the platform, the majority of respondents 53,3% (8) declared not to identify with it due to personal preference, while 46,6% (7) declared to find it interesting, despite its low linguistic accessibility. Regarding its resources (tools), the answers were divided into three categories: 1) 13,3% (2) found no difficulties; 2) 13,3% (2) found considerable difficulties; and 3) 73,3% (11) had usage difficulties due to two main issues: a) lack of sign language translation of materials; and b) lack of support during the course (both practical and conceptual). The results found are accordingly to what was found on the specialized literature (CORRÊA, CRUZ, 2019), which reports that Deaf students connect with the usage of the platform, defining it as interesting and motivating, but get discouraged by the lack of linguistic accessibility. Thus, we conclude that Moodle can assist in the learning of the Deaf but it is necessary to effectively implement bilingualism (Brazilian Sign Language as first language and written Portuguese as second language).

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Author Biographies

Kelly Priscilla Lóddo Cezar, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Pós-doutora pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Doutora pelo Programa de Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-FClar/Araraquara). Professora Adjunta da Universidade Federal do Paraná (UFPR), campus de Curitiba. Participante do Grupo de pesquisa Formação de professores em línguas (UFPR). Docente do curso de licenciatura em letras libras (UFPR). Membro da Equipe Multidisciplinar (área de acessibilidade linguística) da UAB/CIPEAD/UFPR.

Adriano de Souza Pereira, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestre em Distúrbios da Comunicação pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Atualmente, acadêmico do curso de licenciatura em letras libras em Licenciatura pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Desde 2018, aluno-pesquisador do Programa de Iniciação científica e Integração Acadêmica da Universidade Federal do Paraná (UFPR 2018-2019/2018-2020) vinculada ao projeto de pesquisa Gêneros Textuais e o Ensino para Surdos.

Katherine Fischer, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Pós-graduanda em Educação Especial com ênfase em Deficiência Auditiva pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL). Pós-graduada em Gestão de Projetos pela Universidade de São Paulo (USP). Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Positivo (UP). Atualmente, acadêmica do curso de licenciatura em letras libras em Licenciatura pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Desde 2018, aluna-pesquisadora do Programa de Iniciação científica e Integração Acadêmica da Universidade Federal do Paraná (UFPR 2018-2019/2018-2020) vinculada ao projeto de pesquisa Gêneros Textuais e o Ensino para Surdos.

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Published

2021-10-13

How to Cite

CEZAR, K. P. L.; PEREIRA, A. de S.; FISCHER, K. Perception of Deaf academics on the virtual Platform Moodle. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 3, p. 149–167, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-6770. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/6770. Acesso em: 22 jul. 2024.