Occurrence of Oral Erasures and Metalinguistic Activities in two-way writing processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-6760

Keywords:

Oral erasures, Metalinguistic activity, School manuscript, Collaborative writing

Abstract

Considering that recent studies in the field of written language learning indicate the importance of metalinguistic comprehension in the development of reading and writing skills, associated with the teaching and learning practices of the mother tongue carried out at school, this study aims to analyze the occurrences of oral erasures and metalinguistic activities carried out by newly literate students during collaborative text production tasks. Linked to the studies of Textual Genetics, from a linguistic-enunciative approach, the dialogue between a pair of newly literate students when writing the same text was considered as a unit of analysis. For this, the methodological path was based on the audiovisual records of the dyad in the writing process, as well as the school manuscript resulting from this construction, preserving the entire atmosphere of the classroom. The productions of oral erasures associated with the metalinguistic activities performed by the children point out, in addition to the knowledge already established by the students in the teaching-learning process, as initial results, the knowledge that is being solidified in this process of teaching the mother tongue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karolynne Kaya Maria Amorim Moura, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas-UFAL. Membro do Laboratório de Manuscrito Escolar (LAME).

Eduardo Calil, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil (1995). Professor Titular da Universidade Federal de Alagoas, Brasil. Fundador/Coordenador do Laboratório do Manuscrito Escolar (LAME). 

Kariny Louizy Amorim da Rocha Vanderlei , Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas-UFAL. Professora Assistente do Curso de Pedagogia da UFAL - campus Arapiraca. Membro do Laboratório de Manuscrito Escolar (LAME).

References

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade mostrada e heterogeneidade constitutiva: elementos para uma abordagem do outro no discurso. In: AUTHIER-REVUZ, J. (Ed.). Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p. 11-80.

CALIL, E. Autoria: a criança e a escrita de histórias inventadas. 1. ed. Maceió: Editora da Universidade Federal de Alagoas, 1998.

CALIL, E. Autoria: a criança e a escrita de histórias inventadas. 2. ed. Londrina-PR: Eduel, 2004.

CALIL, E. Escutar o invisível: escritura & poesia na sala de aula. São Paulo: Editora da Unesp, 2008.

CALIL, E. O sentido das palavras e como eles se relacionam com o texto em curso: estudo sobre comentários semânticos feitos por uma díade de alunas de 7 anos de idade. Alfa, São Paulo, v. 60, n. 3, p. 531-555. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5794-1612-4

CALIL, E. Rasuras orais em Madrasta e as duas irmãs: processo de escritura de uma díade recém-alfabetizada. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 03, p. 589-602, jul./set., 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000010

CALIL, E. Rasura oral comentada: Definição, funcionamento e tipos em processos de escritura a dois. In: SILVA, C. L.; DEL RÉ, A.; CAVALCANTE, M. (Orgs.). A criança na/com a linguagem: Saberes em contraponto. Porto Alegre: UFRGS, 2017. p. 161-192.

CALIL, E. Sistema Ramos: métodos para captura multimoldal de processos de escritura a dois no tempo e no espaço real da sala de aula. Alfa, São Paulo, v. 63, n. 1, p. 31-57, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5794-e11705

CALIL, E.; FELIPETO, C. A singularidade do erro ortográfico nas manifestações da língua. Estilo da Clínica, v. XIII, n. 25, p. 118-137, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v13i25p118-137

CALIL, E; FELIPETO, C. Rasuras orais semânticas na escritura a dois: a metaenunciação em histórias inventadas. Revista Intersecções, Natal, ano 7, n. 2, p. 150-164, maio, 2014.

CALIL, E.; MYHILL, D. Dialogue, erasure, and spontaneous comments during textual composition: What students’ metalinguistic talk reveals about newly literate writers’ understanding of revision. Linguistics and Education, London, v. 60, 2020, p. 1-15. DOI: https://doi.org/10.1016/j.linged.2020.100875

CALIL, E.; PEREIRA, L. Reconhecimento antecipado de problemas ortográficos em escreventes novatos: quando e como acontecem. Alfa, São Paulo, v. 62, n. 1, p. 91-123, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5794-1804-5

CAMPS, A; GUASCH, O.; MILIAN, M.; RIBAS, T. Metalinguistic activity: The link between writing and learning to write. In: CAMPS, Anna; MILIAN, Marta. (Eds.). Metalinguistic activity in learning to write. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2000. p. 103-124. DOI: https://doi.org/10.5117/9789053563410

BIASI, P. M. A genética dos textos. Tradução Marie-Hélène Paret Passos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. (Coleção Delfos).

FABRE, C. Les brouillons d’écoliers oul’entrée dans l’écriture. Grenoble: Ceditel/L'Atelier du Texte, 1986.

FABRE, C. Les brouillons d'écoliers ou l'entrée dans l'écriture. Grenoble: Ceditel/L'Atelier du Texte, 1990.

FABRE, C. Brouillons scolaires et critique génétique: nouveaux regards, nouveaux égards? Linx, Paris, n. 51, p. 13-24, 2004. DOI: https://doi.org/10.4000/linx.160

FELIPETO, C. ‘À Dieu petit crapaud’: quand l’homonymie produit des désordres et des ratures dans un processus d’ecriture en collaboration. In: BORÉ, C.; CALIL, E. (Org.). L’école, l’écriture et la création. Paris: Ed. Bruylant-Academia, 2013, p. 189-202.

GRÉSILLON, A. Devagar: obras. In: ZULAR, R. (Org.). Criação em processo: ensaios de crítica genética. São Paulo: Iluminuras/Fapesp/Capes, 2002. p. 147-76.

GUTIÉRREZ, X. What does metalinguistic activity in learners' interaction during a collaborative L2 writing task look like? The Modern Language Journal, v. 92, p. 519-537, 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00785.x

MYHILL, D. JONES, S. Conceptualizing metalinguistic understanding in wrinting. Culture and Education, n. 27, v. 4, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1089387

MYHILL, Jones & Wilson. Writing conversation: fostering metalinguistic discussion about writing. Research Papers in Education, n. 1, v. 1, p. 23-44, 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1106694

Published

2023-04-07

How to Cite

MOURA, K. K. M. A.; CALIL, E.; VANDERLEI , K. L. A. da R. Occurrence of Oral Erasures and Metalinguistic Activities in two-way writing processes. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 1, p. 75–91, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-6760. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/6760. Acesso em: 16 may. 2024.