The negotiation of knowledge in the context of initial education of English language teachers
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4950Keywords:
Teacher education, English Language, PIBID, Applied Linguistics, LiteraciesAbstract
This article is an excerpt from my master's dissertation whose main objective was to investigate English language teachers education in the context of a Subproject linked to the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). This is a qualitative and ethnographic research with characteristics of emergency epistemology. The research was developed in the context of a public school in Campo Grande – MS. Participants were na English teacher, four Pibid university students and this researcher. Data were collected through audio and/or video recordings of meetings and classes, questionnaires and interviews. Analyses have particularly addressed the description of emergent aspects during the processes of investigation and their interfaces with teacher development. Research findings have indicated the weakening of hierarchies among researcher, teacher and students, through reconceptualization of the relationship between school and university and their knowledges have resulted from collaborative practices through the process the of teacher education.
Downloads
References
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Línguas Estrangeiras. In: Linguagens, Códigos e Tecnologias. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://goo.gl/RxeyS3. Acesso em: julho de 2014.
CRAWSHAW, R. Intercultural awareness as a component of HE Modern Language courses in the UK, 2005.
DUBOC, A. P. M. Atitude Curricular: Letramentos Críticos nas brechas da formação de professores de inglês. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês do Departamento de Línguas Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo: USP. 2012. 246 f.
______. O ensino de línguas estrangeiras na contemporaneidade: teorias em prática. Palestra proferida no VI EPLIMS. Campo Grande, MS, 04 de novembro de 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GEERTZ, C. Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
_____; FOGAÇA, F. C. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: um triângulo amoroso bem-sucedido. Línguas e Letras, 2007, v. 8, n. 14, p. 79 – 105.
KALANTZIS, M. COPE, B.. New learning: Elements of a science of education. Second edition. Port Melbourne, Victoria, 2012.
LUKE, A.; FREEBODY, P. Shaping the social practices of reading. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBODY, P. (Eds.). Constructing critical literacies. St. Leonards: Hampton Press, 1997. p. 185-225.
MACIEL, R.F. Letramento crítico das políticas linguísticas e a formação de professores de línguas. In: Nara Hiroko Takaki; Ruberval Franco Maciel. (Org.). Letramentos em Terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2014a.
_______. "Eu sei o que é bom pra você!" A lógica da emancipação revisitada e a formação de professores. Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. 1ed. Maceió: Udufal, 2014b, v. 1, p. 247-268.
______. Negociando e reconstruindo conhecimentos e práticas locais: os documentos oficiais e a formação de professores de inglês. Tese [Doutorado]. Programa em Estudos Linguísticos e Literário de Inglês. USP, 2013.
MATTOS, A. M. A.; VALÉRIO, K. M.. Letramento crítico e ensino comunicativo: lacunas e interseções. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 1, p. 135-158, 2010.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O professor de inglês e os letramentos no século XXI: métodos ou ética? In: JORDÃO, C.M., MARTINEZ, J.Z., HALU, R.C. (orgs.). Formação “desformatada”: práticas com professores de língua inglesa. Campinas: Pontes Editores, p. 279-303, 2011.
MIGNOLO, W. D. Local histories/global designs: coloniality, subaltern knowledges and border thinking. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2000.
MILLER, I. K. Formação de professores de línguas: da eficiência à reflexão crítica e ética. In: LOPES, L. P. da M. (org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, pp. 99-121, 2013.
MONTE MÓR, W. M. Caderno de Orientações Didáticas para EJA: Línguas Estrangeiras. 1. ed. São Paulo: SME, 2010. vol. 1. 146 p. Disponível em: http://goo.gl/TfSXFd. Acesso em: agosto de 2014.
______. Eu e o outro: imagens refletidas. Um estudo sobre identidade e alteridade na percepção das culturas, Interfaces nº8. Rio Grande: FURG/ABECAN, 2008, p 161-180.
______. Investigating critical literacy at the university in Brazil. Critical Literacy: Theories and Practices, v. 1, n. 1, p. 41-51, 2007. Disponível em: http://goo.gl/gmyy9e. Acesso em: dezembro de 2014.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
_______. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVA, S. B. Da técnica à crítica: contribuições dos letramentos críticos para a formação de professores de língua inglesa. Porto Alegre: Editora da Oficina, 2012.
TAKAKI, N. H. Da metodologia de pesquisa em letramentos e sociedade para a ética: implicações na formação continuada da comunidade científica. Polifonia, Cuiabá, MT, v. 19, n. 25, p. 87-110, jan/jul, 2012.
TODD, S. Learning from the Other: Levinas, psychoanalysis, and ethical possibilities in education. New York: Suny Press, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Themis Rondão Barbosa da Costa Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).