Knowledge’s ownership of the Collaborative Continuing Formation with focus in the production and rewriting on beginning years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4931

Keywords:

Collaborative Continuing Formation, Knowledge ownership, Texts’ production and rewriting

Abstract

On this article, we approach the Collaborative Continuing Formation theme (also known as CCF) in their relation to the text’s production and rewriting on begginning years. The proposal was orientad on the following search question: what knowledge ownerships are possible to identify, in CCF participants, about the forwarding of textual’s production and rewriting, subsidized by the conception of writing as an integration activity?. As a theoretical contribution, we are guided on an interactionist-dialogical perspective of language, according to the writings of Bakhtin’s in which we understand the writing’s practice as an interactive activity. Regarding the knowledge’s ownership we started by Vygotsky’s (1991[1984]) and Magalhães’ (2004) precepts. The data gathering throughout the whole formative process. It’s also a research which is inserted in the Applied Linguistics area (MOITA LOPES, 2003), as a qualitative-interpretative stamp, educational ethnographic (JUNG; SILVA; SANTOS, 2019) and critic collaborative search-action (MAGALHÃES, 2004; PIMENTA, 2005). The search results highlight to knowledge ownerships reverberated by the participant docents related to the beginning years textual production and rewriting practice referral, like: a) the comprehension of the different language and writing conceptions; b) the knowledge about the writing practice as in interactive activity and its relevance on the work with the textual production shaft; c) the elaboration of production’s referral contemplating interaction elements; d) the recognition of the text’s revision/correction practice in the promotion of writing practice subsidized by the interactionist-dialogical language’s conception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMOP. Associação dos Municípios do Oeste do Paraná – AMOP. Proposta Pedagógica Curricular Educação Infantil e Ensino Fundamental (Anos iniciais) rede pública municipal região da AMOP. Região da AMOP, 2020.

AMOP. Associação dos Municípios do Oeste do Paraná - AMOP. Departamento de Educação. Currículo básico para a escola pública municipal: Educação infantil e ensino fundamental - anos iniciais. Cascavel: AMOP, 2015.

BAKHTIN, M. (1979). Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

BORTONI-RICARDO, S.M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 jun. 2019.

COSTA-HÜBES, T. C. Reflexões sobre os encaminhamentos de produção textual: enunciados em diálogo com outros enunciados. Encontro do CELSUL – Círculo de Estudos Linguísticos do Sul, Anais do X Encontro do CELSUL. Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel-PR, 2012. p.1-15.

COSTA-HÜBES, T.C. Reflexões linguísticas sobre a metodologia e prática de língua portuguesa. Revista Confluências. Instituto de Língua Portuguesa do Liceu Literário Português, n. 35/36, p. 129-146, 2009.

FIAD, R. S., MAYRINK-SABINSON, M. L. T. A escrita como trabalho. In: MARTINS, M. H. (Org.). Questões de linguagem. São Paulo: Contexto, 1991. p.54-63.

FUZA, A.F; CASTRO, M. G. A. S. As concepções de escrita no livro do ensino fundamental: a escrita como consequência com nuances de dom. Línguas & Letras, n. 37, v. 17, p. 149-167, ago. 2016.

FUZA, A.F; OHUSCHI, M. C. G; MENEGASSI, R. J. Concepções de linguagem e o ensino da leitura em língua materna. Linguagem e ensino. n. 02, v. 14, p. 479-501, 2011.

GERALDI, J. W. (1984). (Org.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.

GERALDI, J. W. (1991). Portos de Passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. 6. ed. São Paulo: Cultrix, 1973.

JUNG. N. M; SILVA. R. C. M; SANTOS. M. E. P. Etnografia da linguagem como políticas em ação. Calidoscópio, vol. 17. n. 1, p. 146-162 jan./abr. 2019. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.171.08. Acesso em: 20 maio. 2019.

LIBÂNEO, J. C. A Pedagogia em Questão. Entrevista com José Carlos Libâneo. Revista Olhar de Professor. Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino, v.10, n.1, Editora UEPG, 2007.

MAGALHÃES, M.C.C. A linguagem na forma de professores como profissionais reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, Maria Cecilia (Org.). A formação do professor como um profissional crítico: linguagem e reflexão, Campinas, Mercado das Letras, 2004. p. 59- 117.

MENEGASSI, R. J. O processo de produção textual. In: SANTOS, A. R. dos; GRACO, E. A.; GUIMARÃES. T. B (Orgs.). A produção textual e o ensino. Maringá: Edue, 2010. p. 75-102.

MENEGASSI, R. J. Escrita como trabalho na sala de aula. In: JORDÃO, C. M. (Org.). A Linguística aplicada no Brasil rumos e passagens. São Paulo: Pontes Editores, 2016. p. 193-230.

MOITA LOPES, L. P. da. Oficina de linguística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas- São Paulo: Mercado de Letras, 2003.

PERFEITO, A. M. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: MENEGASSI, R. J.; SANTOS, A., R. dos; RITTER, L. C. B. (Org.). Concepções de linguagem e ensino. Maringá: Eduem, 2007. p. 01-54. (Coleção formação deprofessores EAD, v. 41).

PIMENTA, S.G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa. São Paulo. v. 31, n.3, p. 521- 539, set/dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a13v31n3.pdf. Acesso em: 24 fev. 2020.

RUIZ, T. M. B. Diretrizes Metodológicas na Análise Dialógica do Discurso: o olhar do pesquisador iniciante. Revista Diálogos: Relendo Bakhtin, Cuiabá, MT: Universidade Federal do Mato Grosso, vol. 5, nº 1, pp. 39-59, 2017.

SERCUNDES, M. M. I. [1997]. Ensinando a escrever. In: CHIAPPINI, L. (Coord.). Aprender e ensinar com textos. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2004. p. 75-97.

SMOLKA. A. L. B. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos CEDES. São Paulo, v. 20, n. 50, p. 26-40, abril. 2000. Disponível em: http://www.piraquara.pr.gov.br/aprefeitura/secretariaseorgaos/educacao/uploadAddress/Smolka[7283].pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.

VYGOSTKY, L. S. [1984]. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VOLÓCHINOV. V. N. (1929). Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2021-06-04

How to Cite

PARDINHO, J. A. de O.; COSTA-HÜBES, T. da C. Knowledge’s ownership of the Collaborative Continuing Formation with focus in the production and rewriting on beginning years. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 295–316, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-4931. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4931. Acesso em: 3 jul. 2024.