Cartography of national research on OER
The teaching of mother and foreign languages
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4384Keywords:
OER, State-of-the-art, Brazil, Research in Brazilian universitiesAbstract
This paper aims at contributing to a State of the Art regarding the Brazilian scientific research on Open Educational Resources (OER) in the context of teaching mother and foreign languages in the area of Applied Linguistics (LA). The OERs are the result of an initiative inspired by the Free Software movement and enable teachers to reuse, review, readapt, redistribute, and retain resources according to specific licensing. The survey, from 2013 to 2020, was carried out through the CAPES Digital Library of Theses and Dissertations and the CAPES Journal Database, considering journals with a B3 rating or higher. The results identify a modest scientific production, in which studies in the south region are predominant, followed by the Northeast, Southeast, and Midwest regions of Brazil. Most of the research initiatives discuss the analysis of OER repositories, language learning, and social media. It was possible to identify a relationship between the research projects of the university’s graduate programs and the most common themes.
Keywords: OER, State of the Art, Brazil, Research in Brazilian Universities
Downloads
References
ALBUQUERQUE, A. P. C. Aprender a aprender Tecnopedagogia: autonomia e trilhas de aprendizagem na aula de Espanhol. 2019. 111 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade de Brasília, 2019.
AMIEL, T. et al. Recursos Educacionais Abertos (REA): um caderno para professores. Campinas, SP: Educação Aberta, 2011.
BARROS, F.; Recursos educacionais abertos (REA): um estudo da transposição didática e informática no ensino de língua on-line (ELO). 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Linguagem, Universidade Católica de Pernambuco, 2018.
BARROS, F. R. A. R.; CAIADO, R. V. R. Língua Portuguesa na web 3.0: relações complexas de ensino por meio dos recursos educacionais abertos (REAs). Entremeios - Revista de Estudos do Discurso. v. 15, p. 247-266, jul./dez. 2017.
BEVILÁQUA, A. F. Linguagens e tecnologias a serviço de uma ética maior: a produção de recursos educacionais abertos no viés dos letramentos críticos. 2017. 144 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, 2017.
BEVILÁQUA, A. F.; COSTA, A. R.; FIALHO, V. R. Made in Brazil: inovações tecnológicas no âmbito de um sistema de autoria aberto para o ensino de línguas. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 2, p. 8-29, 2020.
BEVILÁQUA, A. et al. Ensino de línguas Online: um sistema de autoria para a produção e adaptação de Recursos Educacionais Abertos. Calidoscópio, São Leopoldo, vol. 15, n. 1, p. 190-200, jan./abr. 2017.
BEVILÁQUA, A. F.; LEFFA, V. J.; KIELING, H. S. Espanhol como língua estrangeira (E/LE), acción poética e xenofobia: uma experiência pedagógica com um recurso educacional aberto na perspectiva dos letramentos críticos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 58, n. 2, p. 759-778, 2019.
BIAZI, T. M. D. Comunidades #REA: análise de seus rastros no Twitter. Texto Livre - Linguagem e Tecnologia, v. 12, n. 3, p. 69-92, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior. Res. nº 1. Brasília, DF, 2016.
BUZATO, M. E. K. Critical Data Literacies: going beyond words to challenge the illusion of a literal world. In: TAKAKI, N. H.; MONTE MOR, W. (Org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas e linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017, p. 119-142.
BUZATO, M. E. K; TORRES, C. C. Dadificação e transdisciplinaridade nos estudos do letramento: o jornalismo de dados como contexto de pesquisa. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 1, n. 49, p. 128-141, jul./set. 2019.
CANTO, C. G. S.; DUARTE, G. B. Interatividade e adaptabilidade: reflexões sobre a ferramenta ELO Cloud e suas potencialidades no ensino de línguas. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, vol. 13, n. 3, 971-991, jul./set. 2019.
COSTA, A. R. Tecnologias educacionais para o ensino e a aprendizagem de libras: ondes estão os recursos educacionais abertos? Revista Trama, v. 15, n. 35, p. 97-108, 2019.
COSTA, A. R. Professores de línguas “na” e “em” rede?: formação continuada de educadores para práticas abertas de (re)produção de materiais didáticos online. 2016. 146 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, 2016.
COSTA, A. et al. Contribuindo com o estado da arte sobre Recursos Educacionais Abertos para o ensino e a aprendizagem de línguas no Brasil. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 20, n. 1, p. 1-20, 2016.
COSTA, A.; FIALHO, V. Ontem, hoje e amanhã: sobre a web e as ferramentas colaborativas emergentes para o professor de língua estrangeira. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, vol. 11, n. 1, p. 147-173, jan./mar. 2017.
COSTA, A.; PY, L. O; FIALHO, V. Opções em recursos educacionais abertos para o ensino de Espanhol no Brasil, Hipertextus Revista Digital, Recife, v. 17, p. 82-96, nov. 2017.
DUARTE, G. B. Gamificação na aprendizagem de inglês: uma análise sobre Recursos Educacionais Abertos, Motivação e Feedback. Linguagem & Ensino, v. 22, n. 4, p. 1040-1062, out./dez. 2019.
DUARTE, G. B. Eventos complexos de letramentos na aprendizagem de Inglês: relações entre práticas de letramentos, gamificação e motivação. 2017. 166 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, 2017.
GREEN, C. Open Licensing and Open Education Licensing Policy. In: JHANGIANI, R.; BISWAS-DIENER, R. Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science. London: Ubiquity Press, 2017, p. 29-41.
HEREDIA, J. Recursos educacionais abertos: mapeamento da comunicação científica, 2015. 1992 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Santa Catarina, 2015.
HILTON, J.; WILEY, D. A. The Creation and Use of Open Educational Resources. Christian Higher Education, v. 9, n. 1, p. 49-59, 2009.
LEFFA, V. Uma outra aprendizagem é possível: colaboração em massa, recursos educacionais abertos e ensino de língua. Trabalhos de Linguística Aplicada, vol. 55, n. 2, p. 353-377, maio/ago. 2016.
LIMA-LOPES, R. E. Mídia e Comunicação: reflexões e possibilidades para o ensino e aprendizagem de língua. ASSIBERCOM - Associação Ibero-Americana de Pesquisadores da Comunicação. XV Congresso IBERCOM, Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, p. 1463-1480, 2017.
LOUREIRO, V.; TALLEI, J. A plataforma Moodle e os recursos educacionais abertos: uma proposta de ensino de espanhol como LE. Interdisciplinar. Revista Interdisciplinar em Língua e Literatura. Edição Especial ABRALIN/SE, Itabaiana/SE, Ano VIII, v. 17, p. jan./jun. 2013.
MARZARI, G. Q. Quem me ensinou o inglês que eu ensino?: a influência das tecnologias digitais na constituição da identidade do professor de línguas do século XXI. 2014. 229 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, 2014.
MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar (Org.). São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
PEREIRA, D. M.; CÉSAR, D. R.; MATTE, A. C. F. Uma análise de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa: ELO e Redigir. Signo, v. 41, n. 71, p. 13-26, maio/ago. 2016.
PEREIRA, D.; FETTERMANN. J.; CÉSAR, J. O que são recursos educacionais abertos? Limites e possibilidades em discursos. Calidoscópio, São Leopoldo, vol. 14, n. 3, p. 458-465, set./dez. 2016.
SANTOS, A. I. Open Educational Resources in Brazil: State-of-the-art, Challenges and Prospects for Development and Innovation. Moscow: UNESCO, 2011.
SANTOS, K. C. P. Arquiteturas pedagógicas como dispositivos de formação de professores em práticas multiletradas por meio das tecnologias digitais. 2016. 217 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2016.
SANTOS, M. M. Portais de iniciativa REA: contribuições para o ensino e aprendizagem de inglês na contemporaneidade. 2015. 84 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia: UESC, 2015.
VARGAS, M. S. Recursos Educacionais Abertos: aspectos jurídicos e econômicos da produção de materiais de ensino de língua estrangeira sob licença Creative Commons. 2018. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, 2018.
WILEY, D. A. The Access Compromise and the 5th R. 2014. Disponível em:
http://opencontent.org/blog/archives/3221. Acesso: 16 out. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).