Didactic sequence for working with Sensationalist news in the classroom

Possibility of dialogue from an advisor's note

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4343

Keywords:

Didatic sequence , Genre news , Text production , Intertextuality

Abstract

This article presents partial results of an ongoing research in the Doctoral course in Linguistic Studies, of the Postgraduate Program in Linguistics at the Federal University of Espírito Santo, in the Applied Linguistics line. It is linked to the activities of the Research Group on Reading and Text Production/Ufes and develops from of an action research carried out in a public school in the municipality of Serra, state of Espírito Santo, with a view to applying a didactic sequence designed to work with the news genre, in a class of the 7th grade of elementary school. Among the selected news are those published on the Sensacionalista website, which demand recognition of aspects related to the site's intentionality, such as intertextuality and irony. In this sense, this article is theoretically supported by the studies of Bakhtin and his Circle (1993), Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), Koch, Bentes and Cavalcante (2012), Conceição and Domingos (2012), among others. From the analysis of a news produced, collaboratively, by a group of students in the class, considering the initial production, the aspects related to classroom episodes that occurred during the application of the didactic sequence and the final production of the news , the possible effects of the didactic sequence on the teaching and learning of the Portuguese language are verified. The results of this analysis allow us to corroborate that, due to the intertextuality and other resources used by the website, such as irony, it is possible to develop the critical reflection of students who, in the production of texts, say a lot about the place where they live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliane Nogueira de Sá, Universidade Federal do Espírito Santo Campus Goiabeiras- UFES

Mestra e doutoranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Professora da Prefeitura Municipal de Cariacica (PMC). Serra/ES.

Janayna Bertollo Cozer Casotti, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e pós-doutora pela Universidade Aberta - Lisboa/Portugal (UAB). Professora da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Colatina/ES.

References

ALUNOS desviam lanche da cantina duas semanas após escola inserir aulas de Política na grade curricular. Sensacionalista, 23 fev. 2015. Disponível em: https://www.sensacionalista.com.br/2015/02/23/alunos-desviam-lanche-da-cantina-duas-semanas-apos-escola-inserir-aulas-de-politica-na-grade-curricular/. Acesso em: 03 set. 2018.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: A Teoria do Romance. 3. ed. São Paulo: UNESP: HUCITEC, 1993.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad.: P. Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BEAUGRANDE, R. A.; DRESSLER, W. U. Introduzione alla Linguistica Testuale. Bologna: Ed. Trice il Mulino, 1984.

BRAIT, B. Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. Campinas: Unicamp, 2005.

BRASIL cai no ranking da educação e políticos corruptos comemoram nova geração de eleitores. Sensacionalista, 06 dez. 2016. Disponível em: https://www.sensacionalista.com.br/2016/12/06/brasil-cai-no-ranking-da-educacao-e-politicos-corruptos-comemoram-nova-geracao-de-eleitores/. Acesso em: 03 set. 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnaes/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12657-parametros-curriculares-nacionais-5o-a-8o-series. Acesso em: 02 set. 2019.

CASOTTI, J. B. C.; SILVA, S. L. Propostas de produção de textos em livro didático de Língua Portuguesa: desafios para a prática docente na contemporaneidade. Diálogo das Letras. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, v. 3, n. 8, p. 147-166, 2018. Disponível em: http://natal.uern.br/periodicos/index.php/DDL/article/view/854. Acesso em: 02 set. 2019.

COELHO, M. G. P.; MAIA, L. R. H.; SOARES, A. F. Sentimentos mediados: Sensacionalista produz narrativas de risos e discordâncias sobre o Caso Charlie Hebdo. Revista E-compós. v. 19, n. 1, p. 1 -18, 2016. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1229. Acesso em: 15 jun. 2017.

CONCEIÇÃO, A. L. C.; DOMINGOS, A. A. Site “Sensacionalista”: Relação Jornalismo e Humor em uma Perspectiva Semiótica. XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. 2012. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sudeste2012/resumos/R33-1870-1.pdf. Acesso em: 15 set. 2016.

COPA da Rússia chegou e Brasil ainda não terminou 41 obras de 2014. BBC, São Paulo, 13 jun. 2018. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-44472647. Acesso em: 15 set. 2018.

CORACINI, M. J. (Org.). Interpretação, autoria e legitimação de livro didático: língua materna e língua estrangeira. Campinas: Pontes, 1999.

D’ÁVILA, C. M. Decifra-me ou te devorarei: o que pode o professor frente ao livro didático? Salvador: Eduneb; Edufba, 2008.

DOLZ, S.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: ROJO, R. H. R.; CORDEIRO, G. S. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 71-91.

FUZER, C. Bilhete orientador como instrumento de interação no processo ensino-aprendizagem de produção textual. Letras, Santa Maria, v. 22, n. 44, p. 213-245, 2012. Disponível em: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/letras/article/viewFile/12198/7592. Acesso em: 18 out. 2015.

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1998.

KOCH, I. G. V.; BENTES, A. C.; CAVALCANTE, M. M. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2012.

KRISTEVA, J. Semiótica do Romance. 1. ed. Lisboa: Arcádia, 1977.

LOPES-ROSSI, M. A. G. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: KARWOSKI, A. M; GAYDECZKA, B; BRITO, K. S. (org.) Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 73-84.

MACIEL, J. P. D. Jornalismo de ficção: humor e sensacionalismo nos noticiários de mentira. 2013. 61 f. Monografia (Graduação em Comunicação Social/Jornalismo) - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação – ECO. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/3806/1/JMaciel.pdf. Acesso em: 20 jul. 2017.

MACIEL, R. F. Políticas linguísticas, conhecimento local e formação de professores de línguas. In: NICOLAIDES, C.; SILVA, K. A. da; TÍLIO, R.; ROCHA, C. H. (Orgs.). Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 237-262.

MANGABEIRA, A. B. A.; COSTA, E. V.; SIMÕES, L. J. O bilhete orientador: um gênero discursivo em favor da avaliação de textos na aula de línguas. Cadernos do IL, n. 42, p. 293-307, 2011. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/cadernosdoil/article/viewFile/26030/15242 Acesso em: 18 out. 2015.

MORIN, A. Pesquisa ação-integral e sistêmica: uma antropopedagogia renovada. Trad.: M. Thiollent. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

NOVO secretário garante que prioridade será concluir obras paralisadas. Folha Vitória, Vitória, 21 nov. 2018. Disponível em: https://www.folhavitoria.com.br/geral/noticia/11/2018/novo-secretario-garante-que-prioridade-sera-concluir-obras-paralisadas. Acesso em: 22 nov. 2018.

SÁ, J. N. Prática de leitura, produção de textos e análise linguística em aulas de Língua Portuguesa: possibilidades didáticas a partir do trabalho com o gênero carta do leitor. 2016. 121 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 2016. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/10363. Acesso em: 18 jun. 2019.

SAMPAIO, D. L. N. O uso da teoria da intertextualidade no livro didático para o ensino da leitura. 2013. 216 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista. Presidente Prudente, 2013. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/897. Acesso em: 18 set. 2018.

ROCHA, A. O.; VELOSO, M. S. F. A construção da comicidade e a prática humorística no site Sensacionalista. XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. 2015. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/lista_area_DT5-CI.htm. Acesso em: 15 jun. 2017.

ROJO, R. Materiais didáticos no ensino de línguas. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.) Linguística Aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013, p. 163-195.

TORCEDOR que comprou TV de 60’ para ver a copa lembra que em seguida vem a campanha eleitoral e deprime. Sensacionalista, 04 jul. 2018. Disponível em: https://www.sensacionalista.com.br/2018/07/04/torcedor-que-comprou-tv-de-60-para-ver-a-copa-lembra-que-em-seguida-vem-a-campanha-eleitoral-e-deprime/. Acesso em: 03 set. 2018.

Published

2021-10-13

How to Cite

SÁ, J. N. de; CASOTTI, J. B. C. . Didactic sequence for working with Sensationalist news in the classroom: Possibility of dialogue from an advisor’s note. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 3, p. 168–188, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-4343. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4343. Acesso em: 24 nov. 2024.