“I think writing is fundamental"

Representations of Portuguese language teachers on work with textual production in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4337

Keywords:

Sociodiscursive Interactionism, Teaching Work, Writing

Abstract

In this paper, a discussion of the relationship between the teaching of textual written production at school and the representation of Portuguese language teachers on the teaching of this competence is presented. Based on the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 1999; 2006; 2008), this study, with a qualitative and interpretative basis, resorted to the generation of data to conduct semi-structured interviews, recorded on audio, given by two Portuguese language teachers of the public school system in a city in the state of Rio Grande do Sul. The analysis focused on the teachers' representations about the work with written textual production in their classes from two levels of textual architecture proposed by Bronckart (1999): the level of the textual infrastructure, focusing on the identification of the types of discourse, and the level of enunciative accountability, especially from the identification of enunciative mechanisms. The results obtained suggest that, although teachers are enunciatively responsible for their actions, there is still much to be done in relation to the teaching of written text production at school. It is considered that this research contributes to the investigations carried out in this field by reaffirming the importance of deepy understanding the reality of the classroom based on the representations of the teachers so that one can intervene in their teaching work in proposals for continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Scienza Schmidt, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Mestrando em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da  Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo – RS. E-mail: bruno.scienza@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1661409105762899. OrcID:  https://orcid.org/0000-0003-0937-9320.

Anderson Carnin, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS/Capes). Atua na formação de professores de língua portuguesa na graduação e pós-graduação. Seus interesses de pesquisa incluem ensino de língua portuguesa, produção textual escrita, trabalho docente, formação inicial/continuada de professores, desenvolvimento profissional docente, gêneros de texto, desenvolvendo suas pesquisas principalmente sob o quadro teórico do interacionismo sociodiscursivo. É editor da Revista Calidoscópio. E-mail: anderson.carnin@gmail.com e/ou acarnin@unisinos.br

 

References

AMORIM, M. “Para uma filosofia do ato: ´válido e inserido no contexto´.” In. BRAIT, B. (Org.) Bakhtin: dialogismo e polifonia. São Paulo: Contexto, 2009.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra.4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 468.

ERICSON, F. Qualitative methods in reseach on teching. In: WITTROCK, M. C. (Org.). Handbook of research on teaching. New York: MacMillan, 1986. p. 119-161.

_________. What makes school ethnography ‘ethnography’? Anthropology and education quarterly. v. 15, nº 1. Spring, pp. 55-66, 1984.

FRITZEN, M. e LUCENA, M. (Orgs.). O olhar da etnografia em contextos educacionais: interpretando práticas de linguagem. Blumenau: Edifurb, 2012. p. 187.

GRUPO DE NOVA LONDRES. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures, In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Orgs.). Multiliteracies – Literacies Learning and the Design of Social Futures. New Yourk: Routledge, 2006 [1996], pp. 9-37.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2ª ed. São Paulo: Aleph, 2009. 204.

KINCHELOE, J. L.; McLAREN, P. Repensando a Teoria Crítica e a Pesquisa Qualitativa. In. DENZIN, N. e LINCOLN Y. O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 281-314.

OLIVEIRA, A. 2013. Etnografia e pesquisa educacional: por uma descrição densa da educação. Educação UNISIN, v. 17, p. 271-280.

PEREIRA, A.S.; GOMES, L.F. Pedagogia transmídia na educação básica: um projeto de letramento no PIBID sob o enfoque dialógico-discursivo. In: AZEVEDO, I. C. M. de; COSTA, R.F. (Orgs.). Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas. São Paulo: Blucher, 2019. p. 225-248. Disponível em: <https://openaccess.blucher.com.br/article-list/9788580394085-443/list#undefined>. Acesso em: 25 nov. 2019.

ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.p. 261.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014. p. 237.

THE NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. 1996. Disponível em: <http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf>Último acesso em: 02 jun. 2018.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2017. p. 96.

WINKIN, Y. A nova comunicação: da teoria ao trabalho de campo. Trad. Roberto Leal Ferreira, Campinas, SP: Papirus, 1998. p. 219.

Published

2021-01-22

How to Cite

SCHMIDT, B. S.; CARNIN, A. “I think writing is fundamental": Representations of Portuguese language teachers on work with textual production in school. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 3, p. 280–301, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-12-4337. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4337. Acesso em: 5 jul. 2024.