A proposal for the critical analysis of the meme as a genre in Portuguese language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4155

Keywords:

Genre, Meme, Critical awareness, Genre pedagogy

Abstract

The advent of the Digital Information and Communication Technologies have given rise to new reading and writing practices. These new practices have generated concerns about how the school, one of the main literacy agencies, can appropriate the necessary resources to guarantee significant teaching-learning processes that are consistent with the demands of contemporary society. In the field of Applied Linguistics, studies such as those by Ribeiro (2015) and Rojo and Moura (2012) suggest the need to create methodological strategies that allow the development of student literacies, in line with what is recommended in education guidelines in the country, such as the National Common Curricular Base (BRASIL, 2018). Thus, this article presents a pedagogical proposal for a critical approach of the meme as a genre in a Portuguese language classroom, aimed at students in the final years of elementary school. The objective of the work is to propose a reflexive study of the genre in order to awaken the critical awareness of the students, through the analysis of the meme according to the particle, wave and field metaphors. To this end, a theoretical contribution based on Rhetorical Genre Studies (BAZERMAN, 2006; MILLER, 2012) is adopted, together with methodological procedures based on a triple pedagogy (DEVITT, 2009) for the teaching and critical learning of genre. As a result of the implementation of the proposal, students are expected to perceive genre not only as an isolated entity, but also in its interrelationships with previous genres and situated in specific contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nara Maria Alves de Oliveira, Universidade de Pernambuco - UPE

Mestranda em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Mata Norte; docente de Língua Portuguesa pela Secretaria Estadual de Educação de Pernambuco e Secretaria Municipal de Olinda. Nazaré da Mata, PE. E-mail: nara.alves@upe.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4653291604138600. OrcID: https://orcid.org/0000-0002-2087-8019.

Benedito Gomes Bezerra, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Professor do Programa de Mestrado Profissional da Universidade de Pernambuco (PROFLETRAS/UPE), Campus Mata Norte; professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco (PPGCL/UNICAP). Doutor em Letras/Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Teoria e Análise de Gêneros, atuando principalmente nos seguintes temas: análise de gêneros acadêmicos e letramentos acadêmicos. E-mail: beneditobezerra@gmail.com.

Amanda Cavalcante de Oliveira Lêdo, Universidade de Pernambuco - UPE

Doutora em Linguística. Docente do Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Mata Norte. Nazaré da Mata, PE. E-mail: amanda.ledo@upe.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4089661844410131. OrcID: https://orcid.org/0000-0002-7178-9796.

References

BAWARSHI, A.; REIFF, M. J. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

BAZERMAN, C. Gêneros, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.

BEZERRA, B. G. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

BEZERRA, B. G. Teorias de gênero e perspectivas para o ensino: breve panorama ilustrado. Revista da Anpoll, v. 1, n. 52, p. 45-57, 2020.

BHATIA, V. K. A análise de gêneros hoje. In: Gêneros e sequências textuais. BEZERRA, B. G.; BIASI-RODRIGUES, B.; CAVALCANTE, M. M. (org.). Recife: Edupe, 2009. p. 159-195.

BHATIA, V. K. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.

CANI, J. B. Multimodalidade e efeitos de sentido no gênero meme. Periferia, v. 11, n. 2, p. 242-267, maio/ago. 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/36955. Acesso em: 16 maio 2020.

CAVALCANTE, M. M.; OLIVEIRA, R. L. O recurso aos memes em diferentes padrões de gêneros à luz da Linguística Textual. Desenredo, v. 15, n. 1, p. 8-23, jan./abr. 2019.

DAWKINS, R. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DEVITT, A. J. Teaching critical genre awareness. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (ed.). Genre in a changing world. Fort Collins/West Lafayette: The WAC Clearinghouse/Parlor Press, 2009. p. 337-351.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

LARA, M.; MENDONÇA, M. O meme em material didático: considerações sobre ensino/aprendizagem de gêneros do discurso. Bakhtiniana, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 185-209, abril/jun. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-45732020000200185&script=sci_arttext. Acesso em: 16 maio 2020.

LIMA-NETO, V. Um estudo da emergência de gêneros no Facebook. 2014. 309 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. São Paulo: Cortez, 2010. p. 15-80.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MILLER, C. R. Gênero textual, agência e tecnologia. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

MORAN, J. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. A. (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013. p. 11- 72.

OLIVEIRA, U. Meme: gênero e prática de ensino pela sequência didática. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 2, p. 63-89, 2019. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/34469. Acesso em: 16 maio 2020.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Currículo de Pernambuco: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Área de linguagens. Recife, PE, 2018.

RECUERO, R. Memes em weblogs: proposta de uma taxonomia. Revista FAMECOS, v. 32, p. 23-31, 2007.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porta Alegre: Sulina, 2018.

REINALDO, M. A.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais como prática e seu ensino. In: REINALDO, M. A.; MARCUSCHI, B.; DIONÍSIO, A. P. (org.). Gêneros textuais: práticas de pesquisa, práticas de ensino. Recife: Ed. Universitária UFPE, 2012. p. 73-96.

RIBEIRO, A. E. Tecnologia e poder semiótico: escrever, hoje. Texto Livre, v. 8, n. 1, p. 112-123, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/8681. Acesso em: 30 set. 2020.

ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (org). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

Published

2021-01-22

How to Cite

OLIVEIRA, N. M. A. de; BEZERRA, B. G.; LÊDO, A. C. de O. A proposal for the critical analysis of the meme as a genre in Portuguese language classes. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 3, p. 9–29, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-12-4155. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4155. Acesso em: 7 jul. 2024.