Design Thinking in Education

Report of a proposal to the teaching of mother language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3928

Keywords:

Design Thinking, experience report, teaching of mother language, advertising text production, authorship

Abstract

This text aims at presenting a report of a proposal to the teaching of mother language that reflects on the possibilities of working with a creative methodology called Design Thinking (DT). What motivates this proposal is the necessity of a teaching methodology that considers a reflection on its operation in several instances of society. As a theoretical background, we consider the conception of language as a social construct, and, to support it, we use the assumptions of Tfouni (2020), Kleiman (2007), Antunes (2003) e Rodrigues (2011) about the teaching of mother language. In order to structure the proposal, as mentioned above, we conducted a literature review about the use of Design Thinking in education. Based on that, we connected its possibilities to create spaces to enhance the repertoire of reading and writing inside the mother language classroom. The proposal was implemented during the Portuguese lessons to eighth-graders in which an advertising genre was being worked on, which is presented, in this paper as a report. After reflecting on the application of the proposal, we conclude that the use of Design Thinking in the mother language class can contribute to the development of students' creativity and criticality not only in their textual production processes, so that they experience authorship in their texts, but also in relation to the plurality of meanings in reading practices and in literacy events beyond the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

AZEVEDO, G. A. N.; RHEINGANTZ, Paulo A.; BASTOS, L. E. G.; VASCONCELLOS, V. M. R.; AQUINO, L. L.; SOUZA, F. S. O espaço da escola como ‘o lugar’ do conhecimento: um estudo de avaliação de desempenho com abordagem interacionista. Rio de Janeiro, UFRJ, 2004. Disponível em: http://www.gae.fau.ufrj.br/assets/esp_esc_-lugar_conh.pdf. Acesso em: set. 2019.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: abr. 2018.

BROWN, T. Design Thinking. Rio de Janeiro: Elsevier Editora, 2010.

CROSS, Nigel. Designerly Ways of Knowing: Design Discipline versus Design Science.

Design Issues, v. 17, n. 3, p. 49-55, 2001. Disponível em: https://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/074793601750357196. Acesso em: 25 nov. 2020.

INSTITUTO EDUCADIGITAL. Design thinking para educadores. 2014. Disponível em: <http://www.dtparaeducadores.org.br/site/material/>. Acesso em: ago. 2016.

KLEIMAN, A. B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, jul. 2007. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/242>. Acesso em: 20 set. 2019.

NOBLE, D. M.; MITTMANN, Solange. O professor e o aluno como agentes do desenvolvimento da leitura. Cadernos de Letras da UFF - Dossiê: A crise da leitura e a formação do leitor, n. 52, p. 69-79, 2016. Disponível em: http://www.cadernosdeletras.uff.br/index.php/cadernosdeletras/article/view/196. Acesso em: 02 jul. 2020.

OLIVEIRA, A. C. A. de. A contribuição do Design Thinking na educação. Revista E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, p. 105-121, 12 dez. 2014. 4ª Edição especial: Educação. Disponível em: http://etech.sc.senai.br/index.php/edicao01/article/download/454/368. Acesso em: 15 out. 2019.

REGINALDO, T. Referenciais teóricos e metodológicos para a prática do Design Thinking na educação básica. 206 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento), Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

RODRIGUES, R. H. Linguística aplicada: ensino de língua materna. Florianópolis: LLV/ CCE/UFSC, 2011.

SPAGNOLO, C. A formação continuada de professores: o Design Thinking como perspectiva inovadora e colaborativa na educação básica. 219 f. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, PUCRS, Porto Alegre, 2017.

TFOUNI, L. Letramento e Autoria: dispersão e deriva de sentidos. Conferência Abralin Ao Vivo. 2020. 1 vídeo (1h 14min). Publicado pelo canal da Associação Brasileira de Linguística. Disponível em: <https://aovivo.abralin.org/?id=BVjUjK1Ep4k>. Acesso em: 06 jun. 2020.

Published

2021-01-22

How to Cite

NOBLE, D. M. Design Thinking in Education: Report of a proposal to the teaching of mother language. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 3, p. 219–237, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3928. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3928. Acesso em: 22 jul. 2024.