Like a Game

Responsive Gamification in Language Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3671

Keywords:

Gamification, Responsive Design, Language Teaching, Active Learning

Abstract

The transposition of game elements to language teaching, defined as gamification, has aroused the interest of researchers in the area, who see this transposition as a way to promote student's motivation, involvement, and commitment. The aim of this study is to investigate which game elements can be redirected to education and ensure they provide the best results. For this purpose, we use, as methodology, a broad narrative review of previous studies on gamification and responsive design in an attempt to arrive at responsive gamification, seeking to identify the game elements most responsive to the resources available in the teaching context, to the objectives of language teaching and to student’s preferences and styles of learning. After analysing and reflecting on the data generated by these studies, we found results showing a significant difference between peripheral game elements, with little impact on the student's motivation, and intrinsic game elements, capable of empowering the student to overcome difficulties by persisting in the action through trial and error, the essence of gaming and learning.

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Author Biographies

Vilson Jose Leffa, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Doutorou-se em Linguística Aplicada pela Universidade do Texas em 1984 e trabalhou na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, da qual se aposentou. Na área acadêmica, tem publicado artigos, capítulos de livro, livros e trabalhos em anais de congressos, tanto no Brasil como no exterior, sendo atualmente pesquisador do CNPq. Na área de formação de recursos humanos, contribuiu para a formação de líderes de pesquisas que atualmente atuam em outras universidades. Na área de gestão científica, foi duas vezes presidente da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB), e criou o Periódico Linguagem e Ensino. Mais recentemente concentrou-se no estudo das tecnologias digitais no ensino de línguas, incluindo a produção de Recursos Educacionais Abertos e ensino a distância.

Email: leffav@gmail.com

Carolina Fernandes Alves, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Professora Assistente do Curso de Letras/Espanhol da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atua na formação inicial de professores de língua espanhola, nas modalidades presencial e a distância. Seus interesses de pesquisa incluem “formação de professores", "ensino e aprendizagem de língua espanhola", "Recursos Educacionais Digitais" e "Recursos Educacionais Abertos". E-mail: carolespanhol@gmail.com

Published

2020-09-21

How to Cite

LEFFA, V. J.; ALVES, C. F. Like a Game: Responsive Gamification in Language Teaching. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 207–226, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3671. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3671. Acesso em: 20 jul. 2024.