Human Diversity and Its Complexities

A Look at the Identities of the Deaf of the Viçosa-MG Community

Authors

  • Fúlvia Ventura Leandro
  • Michelle Nave Valadão
  • Rita de Cássia Pereira Farias

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-11-2936

Keywords:

Deaf, Libras, Deaf Identity

Abstract

This article deals with a reflection on the identities of the deaf subject, verifying aspects related to the denial or acceptance of deafness and the Brazilian Sign Language (Libras). The researched audience consisted of four deaf adults participating in an extension project at the Federal University of Viçosa, Minas Gerais. The methodological approach was qualitative, based on a case study, whose data collection was based on semi-structured interviews. The investigative process revealed that the research participants went through oralization processes in childhood and adolescence and knew Libras in adulthood. At the time of the research, one of them assumed deaf identity, two of them were in the process of transition, assuming their identity as deaf, while one of them had incomplete deaf identity. Everyone recognized that Libras brought new meaning to their lives. It is concluded that deaf people experience everyday situations in which denial and acceptance of deafness are related to the way they are challenged in a context marked by prejudices that generated obstacles to their insertion in society, given the difficulty of communication with listeners. In this sense, all the research subjects stated that if the listener society knew and used Libras as the official language of the country, the lived experiences would have a positive connotation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Z. Identidade. Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

BERLATTO, O. A construção da identidade social. Revista do Curso de Direito da FSG, v. 3, n. 5, p. 141-151, 2009. Disponível em: file:///C:/Users/F%C3%BAlvia/Desktop/242-760-1-PB.pdf. Acesso em: 18 maio. 2016.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília: DF, 2005.

DIZEU, L; CAPORALI, S. A língua de sinais constituindo o surdo como sujeito. Educação e Sociedade, v. 26, n. 91, p. 583-597, 2005. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a14v2691.pdf. Acesso em: 03 de janeiro de 2017.

FIGUEIREDO, M. M. O. De. Auto Isolamento Ou Exclusão? As Diferentes Visões Sobre Os Surdos. Monografia apresentada à Faculdade Santa Helena, Recife 2010. Disponível em: http://www.suvag.org.br/arquivos/mmof.pdf. 05 de janeiro de 2017.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Tradução: Mathias Lambert. 4ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2004.

HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. 10ª ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

IBGE. Censo demográfico 2010 - Características Gerais da População, Religião e Pessoas com Deficiência. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo-Rio de Janeiro, HUCITEC-ABRASCO, 1992.

MOSER, F.; DAMKE, C. A construção da identidade na e pela linguagem the construction of theidentity in the and by the language. Revista Travessias, v. 6, n. 15, p. 428-447, 2012.

OLIVEIRA, Z. S. de; SANTOS, T. dos A. da S. Implante Coclear: Limites e Benefícios. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual de Maringá. 2010.
PERLIN, G. A surdez um olhar sobre as diferenças: Identidades surdas. 6.ed. Porto Alegre: Mediação, 2013.

QUADROS, R. M. Políticas linguísticas e educação de surdos em Santa Catarina: espaço de negociações. Cadernos CEDES. Campinas, v. 26, n. 69, p. 141- 161, 2006.

SÁ, N. L. de. A produção de significados sobre a surdez e sobre os surdos: práticas discursivas em educação. Porto Alegre: UFRGS/FACED/PPGEDU, 2001. (Tese de doutorado).

SILVA, M. do S. Um Olhar Sobre A Identidade Surda. Fórum Nacional de Crítica Cultural 2 Educação básica e cultura: diagnósticos, proposições e novos agenciamentos 18 a 21 de novembro de 2010.

SKLIAR, C. (Org). A surdez um olhar sobre as diferenças. 6ª edição. Porto Alegre: Mediação, 2013.

SOUZA, R. M. Que palavra que te falta? Linguística e educação: considerações epistemológicas a partir da surdez. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

STROBEL, K. L. História Dos Surdos: Representações “Mascaradas” Das Identidades Surdas. In: Ronice Müller de Quadros e Gladis Perlin (Orgs). Estudos Surdos II. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2007.

Published

2020-03-30

How to Cite

LEANDRO, F. V.; VALADÃO, M. N.; FARIAS, R. de C. P. Human Diversity and Its Complexities: A Look at the Identities of the Deaf of the Viçosa-MG Community. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 11, n. 1, p. 43–58, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-11-2936. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/2936. Acesso em: 30 sep. 2024.