Educational praxis and grammar of resistance in the Viva a Palavra Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i4.15218

Keywords:

educational praxis, grammar of resistance, seed words, cultural pragmatics

Abstract

This article takes as its object of reflection and assumption for analysis the political and educational praxis of the Viva a Palavra Collective and its grammars of resistance. In this sense, I write from ten years of my experience in Viva a Palavra, as a transformative extension, research and teaching program and as a political and cultural collective of anti-capitalist resistance. From the perspective of cultural pragmatics, a way of doing research in Applied Linguistics and Popular Education that is committed to social transformation and that goes beyond descriptive and interpretive models of research, I discuss, through the analysis of the seed words in Viva a Palavra’s language practices, the ways to build inventive and collaborative research, in a stronger sense than what is understood as participant research. These paths point to research, extension and teaching that are committed to the praxis of liberation in grammars of resistance in anti-capitalist struggles and to confronting violence against black and indigenous youth on the peripheries of the big cities in “Améfrica Ladina”. The analysis of Viva a Palavra’s praxis also allowed me to highlight the seed words “dialog” and “friendship” in the midst of popular struggles as viable innovations, propositions of the grammars of resistance that emerge as ways of hoping for fairer, more egalitarian and fraternal ways of life. 

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Author Biography

Claudiana Nogueira de Alencar, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Claudiana é cenopoeta, mediadora de leitura em bibliotecas de iniciativa popular e integrante da Coletiva Elaspoemas: escritas periféricas. Possui licenciatura em Letras pela Universidade Estadual do Ceará, mestrado e doutorado em Linguística pela Unicamp e pós-doutorado em Semântica/Pragmática também pela Unicamp. Atuou como pesquisadora visitante na Universidade de Oxford (2020) e na Universidade de Birmingham -UK (2002-2003 e 2019-2020). Coordena o Programa "Viva a Palavra: circuito de linguagem, paz e resistência da juventude negra da periferia de Fortaleza". Pesquisa as performances, gramáticas culturais e jogos de linguagem na arte e na cultura de coletivos culturais juvenis da periferia, por meio das práticas dos saraus, das mediações de leitura, das vivências cenopoéticas, das bibliotecas livres e da escrita de mulheres na literatura marginal-periférica, com ênfase nas gramáticas de resistência feminina das poetas negras da periferia. 

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Published

2025-03-20

How to Cite

ALENCAR, C. N. de. Educational praxis and grammar of resistance in the Viva a Palavra Program. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 4, p. 34–54, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i4.15218. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/15218. Acesso em: 6 jul. 2025.