Academic writing practices and resistance literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i4.15206

Keywords:

academic practices, belonging, literacy, social practices

Abstract

In this essay, I propose a discussion of some connections that can be established between academic literacy and resistance literacy to address writing practices and approaches to the initial education of teachers as researchers and outreach agents in a language teaching course. To achieve this aim, I analyze some experience reports describing activities proposed by two professors who taught the academic literacy subject in 2024, along with two students’ contributions to the reflections by means of autobiographic essays they produced as an end-of-course evaluation task. I resume some previous works (Correa, 2009, 2011, 2014, 2017, 2021) and keep the theoretical background based on language as social action and practice. The conclusion of the discussion shows that the set of academic practices can result in a kind of reconstruction, a continuum nurtured by affections that guide, or should guide our choices, the construction of our academic identity and, consequently, the use of academic genres in our reflections upon our social identities. Thus, resistance literacy is built up through belonging, which in turn, is built when we manage to align dreams and projects. Therefore, academic literacy, in its early stages, might be one of the ways of joining resistance literacy and life projects.

Downloads

Author Biography

Djane Antonucci Correa, State University of Ponta Grossa

Professora associada na Universidade Estadual de Ponta Grossa onde atuo desde 1999 no Curso de Licenciatura em Letras. Doutora em Letras, na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002).

References

BASTOS, L. F. A escrita e a vivência. 2024. Manuscrito.

BRITTO, L. P. L. Educação linguística escolar: para além das obviedades. In: CORREA, D. A.; SALEH, P. B. O. (Org.). Estudos da linguagem e currículo de Letras: diálogos (im)possíveis. Ponta Grossa: EDUEPG, 2008.

CORREA, D. A. Aspects of writing and identity. Language Sciences, Oxford, v. 33, p. 667-671, 2011.

CORREA, D. A. Práticas linguísticas e ensino de língua: variáveis políticas. In: CORREA, D. A. (Org.). Política linguística e ensino de língua. Campinas: Pontes, 2014. p. 21-37.

CORREA, D. A. Política linguística e ensino de língua. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 07, p. 69-75, 2009.

CORREA, D. A.; PRADO, S. A. C. Language policy and language teaching: conditions of adaptability. In: SILVA, D.; MEY, J. (Org.). The Pragmatics of Adaptability. 1. ed. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2021. p. 325-342.

CORREA, D. A. Sobre o protagonismo na linguagem escrita e novos modos de interação. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 17, p. 641-661, 2017

CORREA, D. A. Vulnerabilidade social, desafios epistêmicos e conhecimentos rivais: por diálogos mais horizontais. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 58, n.1, p. 1-18, jan./abr. 2019.

GORCZEVSKI, D.. Apresentação. Um convite aos afetos. In: GORCZEVSKI, D.. (Org.). Arte que inventa afetos. Fortaleza: Imprensa universitária, 2015

HARRIS, R. Rethinking writing. London: Continuum, 2000.

LEITE, E. G.; PEREIRA, R. C. M. Práticas de letramento acadêmico na construção do pertencimento de alunos de iniciação científica a comunidades de prática: uma análise a partir de relatórios de pesquisa. DELTA, São Paulo, 37-3, 2021.

PINTO, J. P. Hegemonias, contradições e desafios em discursos sobre língua no Brasil. In: CORREA, D. A. (Org.). Política linguística e ensino de língua. Campinas: Pontes, 2014. p. 59-72.

PINTO, J. P. Modernidade e diferença colonial nos discursos hegemônicos sobre língua no Brasil. Muitas Vozes, Ponta Grossa, v. 1, p. 171-180, 2012.

PINTO, J. P.; VALLADA, A D. Alguma coisa está fora da nova ordem interacional? Interação e mobilidade textual em infraestruturas digitais. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 25, p. 1-21, 2024.

RAJAGOPALAN, K. A pesquisa política e socialmente compromissada em pragmática. In: SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (Org.). Nova pragmática: modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014. p. 101-128.

RAJAGOPALAN, K. O fomento do pensamento crítico para a formação de cidadãos responsáveis: um desafio e tanto. Prefácio. In: COSTA, R. D. C.; SANTOS, E. C.; SILVA, K. A. (Org.). Educação intercultural, letramentos de resistência e formação docente. 1. ed. Campinas: Editora da ABRALIN, 2021.

SCUDLAREK, |A. T. Apresentação. 2024, Manuscrito.

ZAVALA, V. Quem está dizendo isso?: Letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. Tradução de Luanda Sito e Marília Curado Valsechi. In: VOVIO, C.; SITO, L.; DE GRANDE, P. (Org.). Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2010.

Published

2025-03-20

How to Cite

CORREA, D. A. Academic writing practices and resistance literacy. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 4, p. 148–162, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i4.15206. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/15206. Acesso em: 5 jun. 2025.