Teaching oral production and comprehension skills in Spanish as a foreign language in textbook collections for Brazilian learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13885

Keywords:

teaching oral production and comprehension skills, spanish as a foreign language, textbooks, brazilian learners

Abstract

The teaching of Spanish is currently facing a lack of support from the Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD, National Textbook and Teaching Material Program), which previously provided evaluation and distribution of didactic books. In this context, teachers of this curriculum component must create their own teaching materials. As a possible alternative, recognizing the strategies used in the activities of didactic manuals can assist these professionals in developing new activities. Therefore, our objective was to qualitatively analyze all listening comprehension and oral production activities in three PNLD textbook collections. Additionally, we identified how phonetic-phonological aspects are addressed in these manuals, based on communicative pronunciation teaching (Celce-Murcia et al., 2010). We found that the collections, in their own way, opt to propose activities with different textual genres, a broad combination of semantic fields and grammatical content, and various strategies to promote listening and speaking. Nevertheless, there is little focus on pronunciation. To some extent, all collections show a preference for developing listening skills, with activities centered on "description and analysis" and "listening discrimination". Oral practice steps ("controlled practice", "guided practice" and "communicative practice") are infrequently included.

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Author Biographies

Amanda Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Letras pelo mesmo Programa, onde pesquisou sobre o ensino de oralidade e, especialmente, de pronúncia em livros didáticos de espanhol distribuídos pelo PNLD. Licenciada em Letras - português e espanhol, também pela FURG. Integrante do projeto de pesquisa "O componente oral no ensino de espanhol: aspectos fônicos", no qual desenvolve materiais didáticos com base no ensino comunicativo de pronúncia. Tem interesse nos Estudos da Linguagem, com ênfase no ensino de espanhol para falantes de português brasileiro. 

Luciene Bassols Brisolara, Federal University of Rio Grande

Possui Graduação em Letras, Licenciatura em Português, Espanhol e respectivas literaturas pela Universidade Católica de Pelotas (2001), Mestrado em Letras - Lingüística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas (2004), Doutorado em Linguística e Letras (Conceito CAPES 6) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2008) com bolsa sanduíche na Universitat Autònoma de Barcelona (2006-2007), e Pós-Doutorado pela Universidade Federal de Pelotas (2018). É professora titular da Universidade Federal do Rio Grande. É professora do Programa de Pós-Graduação em Letras, área de concentração em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande. Integra o grupo de pesquisa do CNPq "Língua materna e estrangeira: aquisição, ensino e variação". Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Fonética e Fonologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Aquisição da Fonologia, Fonologia do Espanhol, Aquisição de L2, Variação Linguística e Teoria Fonológica.

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Published

2025-03-28

How to Cite

RIBEIRO, A.; BRISOLARA, L. B. Teaching oral production and comprehension skills in Spanish as a foreign language in textbook collections for Brazilian learners. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 104–129, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.13885. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13885. Acesso em: 14 apr. 2025.