Teaching oral production and comprehension skills in Spanish as a foreign language in textbook collections for Brazilian learners
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13885Keywords:
teaching oral production and comprehension skills, spanish as a foreign language, textbooks, brazilian learnersAbstract
The teaching of Spanish is currently facing a lack of support from the Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD, National Textbook and Teaching Material Program), which previously provided evaluation and distribution of didactic books. In this context, teachers of this curriculum component must create their own teaching materials. As a possible alternative, recognizing the strategies used in the activities of didactic manuals can assist these professionals in developing new activities. Therefore, our objective was to qualitatively analyze all listening comprehension and oral production activities in three PNLD textbook collections. Additionally, we identified how phonetic-phonological aspects are addressed in these manuals, based on communicative pronunciation teaching (Celce-Murcia et al., 2010). We found that the collections, in their own way, opt to propose activities with different textual genres, a broad combination of semantic fields and grammatical content, and various strategies to promote listening and speaking. Nevertheless, there is little focus on pronunciation. To some extent, all collections show a preference for developing listening skills, with activities centered on "description and analysis" and "listening discrimination". Oral practice steps ("controlled practice", "guided practice" and "communicative practice") are infrequently included.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 27 jun. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.161. Dispõe sobre o ensino da língua espanhola. 2005. (Revogada). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11161.htm. Acesso em: 03 fev. 2025.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf Acesso em: 23 mar. 2023.
BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2012: Língua Estrangeira Moderna. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2011.
BRASIL. Guia de livros didáticos PNLD 2015: língua estrangeira moderna - ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.
BRASIL. Lei nº 13.415. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996 e 11.494, de 20 de junho de 2007; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. 2017a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm Acesso em: 23 mar. 2023.
BRASIL. PNLD 2018: guia de livros didáticos – ensino médio. Ministério da Educação. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, SEB, 2017b. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2018/ Acesso em: 23 mar. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ Acesso em: 23 mar. de 2023.
BRASIL. Guia Digital PNLD 2021: Língua Estrangeira Moderna - Inglês: Ensino Médio. 2021. [recurso eletrônico] Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_didatico/componente-curricular/pnld-2021-obj2-lingua-estrangeira-moderna-ingles. Acesso em: 05 jul. 2024.
CELCE-MURCIA, M.; BRINTON, D. M.; GOODWIN, J. M.; GRINER, B. D. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
COIMBRA, L; CHAVES, L. S; BARCIA, P. L. Cercanía Joven. Vol. 1. 1ª ed. São Paulo: Edições SM, 2013a.
COIMBRA, L; CHAVES, L. S; BARCIA, P. L. Cercanía Joven. Vol. 2. 1ª ed. São Paulo: Edições SM, 2013b.
COIMBRA, L; CHAVES, L. S; BARCIA, P. L. Cercanía Joven. Vol. 3. 1ª ed. São Paulo: Edições SM, 2013c.
MARTIN, I. Síntesis: curso de lengua española. Vol. 1. São Paulo: Editora Ática, 2011a.
MARTIN, I. Síntesis: curso de lengua española. Vol. 2. São Paulo: Editora Ática, 2011b.
MARTIN, I. Síntesis: curso de lengua española. Vol. 3. São Paulo: Editora Ática, 2011c.
PINHEIRO-CORREA, P.; LAGARES, X. C.; ALONSO, C.; SANTOS, L. R.; GARBERO, M. F. Confluencia. Vol. 1. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2016a.
PINHEIRO-CORREA, P.; LAGARES, X. C.; DIB, A. V.; ALONSO, C.; GARBERO, M. F. Confluencia. Vol. 2. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2016b.
PINHEIRO-CORREA, P.; LAGARES, X. C.; DIB, A. V.; ALONSO, C.; GARBERO, M. F. Confluencia. Vol. 3. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2016c.
RIBEIRO, A. Oralidade em espanhol como língua estrangeira: o ensino de pronúncia em livros didáticos destinados a aprendizes brasileiros. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande. 165f. 2024. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/6c4408b9ff168a6bc89829a62ed5e942.pdf Acesso em: 10 jul. 2024.
RIO GRANDE DO SUL. Constituição. 1989. Disponível em: http://www2.al.rs.gov.br/dal/LinkClick.aspx?fileticket=WQdIfqNoXO4%3d&tabid=3683&mid=5359 Acesso em: 03 maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda Ribeiro, Luciene Bassols Brisolara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).