Theoretical reflections on literacies and multimodality in times of AI

agency and decolonial design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13117

Keywords:

literacy, artificial intelligence, multimodality

Abstract

This article brings a discussion around literacy perspectives and challenges in times of Artificial Intelligence (AI). For this, the text places AI in the list of language technologies using the contributions of decolonial thinking through the lens of Veraszto (2004), Quijano (2005), Hernández-Zamora (2019) and point out the power relations exercised by writing technology in addition to raising questions about the possibilities for transformative agency in teaching and learning. Besides these reflections, ground on Kalantzis and Cope (2024) perspective, the text emphasizes the contribution of the multimodal approach and the possible transpositions from the use of AI. It indicates the need to knowledge a grammar that embraces semiotic work and agency with all forms of ways of producing patterns of meaning. All discussions undertaken in the work point to the need that the literacies provided by AI need to be critically developed for possibilities of transformation and social change. Therefore, critical literacy is necessary in this relationship between subject and machine, of reflection/analysis of produced signs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Záira Bonfante dos Santos, Federal University of Espírito Santo

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Participou do curso de extensão no International Programs, Conversation Culture and Teaching English as Foreign Language, Irvine University, Carlifornia. Atua no ensino de Língua Inglesa e Língua Portuguesa. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo - CEUNES/UFES no Departamento de Educação e Ciências Humanas- DECH e professora Permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica - PPGEEB CEUNES/UFES.

Francis Arthuso Paiva, Federal University of Minas Gerais

É Doutor em Linguística Aplicada pela Faculdade de Letras da UFMG, por onde concluiu o Mestrado em Estudos Linguísticos, além de ser especialista em Leitura e Produção de Textos pela PUC-MINAS. É professor e Chefe do setor de Letras do Colégio Técnico da UFMG e professor do Mestrado Profissional, PROFLETRAS, da Especialização em Leitura e Produção de Textos, PROLEITURA e da Especialização e, Educação, Linguagem e Tecnologia, todos da Faculdade de Letras da UFMG. Membro do grupo GEMULTE/UFES/CEUNES. Tem interesse por estudos de escrita colaborativa, leitura, produção de texto, letramento digital e visual, na perspectiva da multimodalidade e dos multiletramentos para o ensino e aprendizagem e para a formação de professores. Organizador e autor do livro "Professores transformadores de ambientes multimodais de aprendizagem: projetos de ensino de linguagens".

Mauricio Teixeira Mendes , Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais (SEE-MG)

Doutor em Estudos de Linguagens no CEFET-MG e possui mestrado em Estudos Linguísticos pela UFMG. É especialista em ensino de literatura pela Faculdade Iguaçu, licenciado em Educação no Campo pela UFVJM com habilitação na área de Linguagens e Códigos, e licenciado em Letras Português/Inglês pela Universidade Cruzeiro do Sul. Suas principais áreas de pesquisa abrangem práticas de letramento, letramento literário, tecnobiografia, pesquisa narrativa, formação de professores, Educação do Campo, Licenciaturas Interdisciplinares, uso de tecnologias digitais na educação, estudos decoloniais e interculturalidade. Tem interesse e experiência na área de Educação de Jovens e Adultos (EJA). Além disso, também dedica parte de sua pesquisa à vida e obra de Lima Barreto, um escritor pré-modernista cujas obras possuem um cunho realista e nacionalista.

References

BUZATO, Marcelo El Khouri. Inclusão digital como invenção do quotidiano: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 288-299, maio/ago. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n38/10.pdf. Acesso em: 18 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000200010

BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistência da dadosfera. São Paulo: UBU, 2021.

CANCLINI, Néstor García. Cidadãos substituídos por algoritmos. São Paulo: EDUSP, 2021. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2f9xs19

CANDAU, Vera Maria Ferrão; RUSSO, Kelly. Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educação, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 151-169, abr. 2010. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2010000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 11 de maio 2022. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3076

FILIPE, Fabiana Alvarenga; SILVA, Dayane dos Santos; COSTA, Áurea de Carvalho. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 783-803, jul./set. 2021. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/PbZbjrWHzzQ3Yt4LBFzK6NF/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2024.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 2017.

GEE, James Paul. Learning language as a matter of learning social languages within discourses. In: HAWKINS, Margaret R. (ed.), Language learning and teacher education: a social approach. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2004. p. 13-32. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853597657-004. Disponível em: https://www.degruyter.com/document/doi/10.21832/9781853597657-004/html. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853597657-004

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Rio de Janeiro: UNESP, 1991.

GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuros Sociais. Tradução de Deise Nancy de Morais, Gabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, 2021. p. 101-145. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em 22 abril 2023. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomás Tadeu. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 103-133.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020 [1992].

HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Chris. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4th ed. Oxon: Routledge, 2014. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203783771

HERNÁNDEZ-ZAMORA, Gregório. De los nuevos estudios de literacidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala, Revista de Lengua y Cultura, v. 24, n. 2, p. 363-386, 2019. DOI: 10.17533/udea.ikala.v24n01axx. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/2550/255060697009/html/. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a10

HETKOWSKI, Tânia Maria; SANTOS, Tarsis de Carvalho. A tecnologia e as práticas decoloniais na contemporaneidade. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 12, p. 7–20, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.edu.br/revistaolhares/article/view/25. Acesso em: 17 abr. 2024.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Learning by design. 2 ed. Melbourne: Common Ground. 2016. 295p.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas: Editora Unicamp, 2020. 407p.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Literacy in the Time of Artificial Intelligence. EdArXiv, April 04, 2024. Preprint. DOI https://doi.org/10.35542/osf.io/es5kb. Disponível em: https://osf.io/preprints/edarxiv/es5kb. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.35542/osf.io/es5kb

KRESS, Gunther. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 2nd. ed. Victoria: Deakin University, 1996.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 2nd. ed. London: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, Third Edition, 2021. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003099857

LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. Lisboa: Edições 70, 1981

MALDONADO-TORRES, Nelson. Transdisciplinaridade e decolonialidade. Revista Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 31, n. 1, p. 75-97, 2016. DOI 10.1590/S0102-69922016000100005. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6080. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100005

MONTE MÓR, Walkyria. Crítica e Letramentos Críticos: Reflexões Preliminares. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco Maciel (orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015. p. 31-50.

PATER, Ruben. Políticas de design. Trad. Antônio Xerxenesky. São Paulo: Ubu, 2020, 192p.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Anibal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.

ROBINSON, Andrew. The story of writing. London: Thames and Hudson, 1995.

RODRIGUES, Olira; RODRIGUES, Karoline. A inteligência artificial na educação: os desafios do Chat GPT. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 16, p. e45997, 2023. DOI: 10.1590/1983-3652.2023.45997. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/45997. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.45997

SOUZA, Jessé. Subcidadania brasileira: para entender o país além do jeitinho brasileiro. Rio de Janeiro: LeYa, 2018.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

RAMOS, Anatália Saraiva. Generative Artificial Intelligence based on large language models: tools for use in academic research. SciELO Preprints. Maio 2023. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.6105. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/6105. Acesso em: 16 ago. 2024.

VERASZTO, Estéfano Vizconde. Projeto teckids: educação tecnologica no ensino fundamental. 2004. 184f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2004.315223. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1597677. Acesso em: 14 ago. 2024.

VERASZTO, Estéfano Vizconde; SILVA, Dirceu da; MIRANDA, Nonato Assis; SIMON, Fernanda Oliveira. Tecnologia: buscando uma definição para o conceito. Prisma.com, Porto, n. 8, p. 19-46, 2008. Disponível em: http://aleph.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2065/1901. Acesso em: 14 ago. 2024.

Published

2024-10-09

How to Cite

SANTOS, Z. B. dos; PAIVA, F. A.; MENDES , M. T. Theoretical reflections on literacies and multimodality in times of AI: agency and decolonial design. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 30–50, 2024. DOI: 10.46230/lef.v16i2.13117. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13117. Acesso em: 28 oct. 2024.