Theoretical reflections on literacies and multimodality in times of AI
agency and decolonial design
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13117Keywords:
literacy, artificial intelligence, multimodalityAbstract
This article brings a discussion around literacy perspectives and challenges in times of Artificial Intelligence (AI). For this, the text places AI in the list of language technologies using the contributions of decolonial thinking through the lens of Veraszto (2004), Quijano (2005), Hernández-Zamora (2019) and point out the power relations exercised by writing technology in addition to raising questions about the possibilities for transformative agency in teaching and learning. Besides these reflections, ground on Kalantzis and Cope (2024) perspective, the text emphasizes the contribution of the multimodal approach and the possible transpositions from the use of AI. It indicates the need to knowledge a grammar that embraces semiotic work and agency with all forms of ways of producing patterns of meaning. All discussions undertaken in the work point to the need that the literacies provided by AI need to be critically developed for possibilities of transformation and social change. Therefore, critical literacy is necessary in this relationship between subject and machine, of reflection/analysis of produced signs.
Downloads
References
BUZATO, Marcelo El Khouri. Inclusão digital como invenção do quotidiano: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 288-299, maio/ago. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n38/10.pdf. Acesso em: 18 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000200010
BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: vigilância e resistência da dadosfera. São Paulo: UBU, 2021.
CANCLINI, Néstor García. Cidadãos substituídos por algoritmos. São Paulo: EDUSP, 2021. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2f9xs19
CANDAU, Vera Maria Ferrão; RUSSO, Kelly. Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educação, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 151-169, abr. 2010. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2010000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 11 de maio 2022. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3076
FILIPE, Fabiana Alvarenga; SILVA, Dayane dos Santos; COSTA, Áurea de Carvalho. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 783-803, jul./set. 2021. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/PbZbjrWHzzQ3Yt4LBFzK6NF/?lang=pt. Acesso em: 14 ago. 2024.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 2017.
GEE, James Paul. Learning language as a matter of learning social languages within discourses. In: HAWKINS, Margaret R. (ed.), Language learning and teacher education: a social approach. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2004. p. 13-32. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853597657-004. Disponível em: https://www.degruyter.com/document/doi/10.21832/9781853597657-004/html. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853597657-004
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Rio de Janeiro: UNESP, 1991.
GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuros Sociais. Tradução de Deise Nancy de Morais, Gabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, 2021. p. 101-145. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em 22 abril 2023. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomás Tadeu. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 103-133.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020 [1992].
HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Chris. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4th ed. Oxon: Routledge, 2014. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203783771
HERNÁNDEZ-ZAMORA, Gregório. De los nuevos estudios de literacidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala, Revista de Lengua y Cultura, v. 24, n. 2, p. 363-386, 2019. DOI: 10.17533/udea.ikala.v24n01axx. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/2550/255060697009/html/. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a10
HETKOWSKI, Tânia Maria; SANTOS, Tarsis de Carvalho. A tecnologia e as práticas decoloniais na contemporaneidade. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 12, p. 7–20, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.edu.br/revistaolhares/article/view/25. Acesso em: 17 abr. 2024.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Learning by design. 2 ed. Melbourne: Common Ground. 2016. 295p.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas: Editora Unicamp, 2020. 407p.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Literacy in the Time of Artificial Intelligence. EdArXiv, April 04, 2024. Preprint. DOI https://doi.org/10.35542/osf.io/es5kb. Disponível em: https://osf.io/preprints/edarxiv/es5kb. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.35542/osf.io/es5kb
KRESS, Gunther. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 2nd. ed. Victoria: Deakin University, 1996.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 2nd. ed. London: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, Third Edition, 2021. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003099857
LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. Lisboa: Edições 70, 1981
MALDONADO-TORRES, Nelson. Transdisciplinaridade e decolonialidade. Revista Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 31, n. 1, p. 75-97, 2016. DOI 10.1590/S0102-69922016000100005. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6080. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100005
MONTE MÓR, Walkyria. Crítica e Letramentos Críticos: Reflexões Preliminares. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco Maciel (orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015. p. 31-50.
PATER, Ruben. Políticas de design. Trad. Antônio Xerxenesky. São Paulo: Ubu, 2020, 192p.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Anibal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.
ROBINSON, Andrew. The story of writing. London: Thames and Hudson, 1995.
RODRIGUES, Olira; RODRIGUES, Karoline. A inteligência artificial na educação: os desafios do Chat GPT. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 16, p. e45997, 2023. DOI: 10.1590/1983-3652.2023.45997. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/45997. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.45997
SOUZA, Jessé. Subcidadania brasileira: para entender o país além do jeitinho brasileiro. Rio de Janeiro: LeYa, 2018.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
RAMOS, Anatália Saraiva. Generative Artificial Intelligence based on large language models: tools for use in academic research. SciELO Preprints. Maio 2023. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.6105. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/6105. Acesso em: 16 ago. 2024.
VERASZTO, Estéfano Vizconde. Projeto teckids: educação tecnologica no ensino fundamental. 2004. 184f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2004.315223. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1597677. Acesso em: 14 ago. 2024.
VERASZTO, Estéfano Vizconde; SILVA, Dirceu da; MIRANDA, Nonato Assis; SIMON, Fernanda Oliveira. Tecnologia: buscando uma definição para o conceito. Prisma.com, Porto, n. 8, p. 19-46, 2008. Disponível em: http://aleph.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2065/1901. Acesso em: 14 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Záira Bonfante dos Santos, Francis, Mauricio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).